Skogsröjning

RÖJARTID

20 inlägg 12274 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
L-A  
#1698 Det har du rätt i!

Men o andra sidan är det är ingenting som säger att det inte är tillåtet att göra det som kalkylmässigt är ofördelaktigare. Det gör jag ofta! Men försöker alltid då även vara medveten om de... (åtm vill jag tro de!)

O sen de där med framtiden, den är alltid svår o sia om. men ta till exempel björk o asp som är sluttavverkningstillåten på 35år (om man vill) Så tror jag inte att det är en så vågad gissning att en hel del av massa o energi-industrierna finns kvar. Däremot är jag inte lika säker på att det internationella kapitalet (o även de betydande "Berg-familjerna"...) kommer vara kvar svensk genomsågningsindustri om en 45-70 år! Vi får väll hoppas att skogsägarna har förstånd o plånbok att engagera sig i bästa fall!

Det är en högst trolig utveckling i enkla drag tror ja.

/L-A

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1701 Diskussionen kanske skulle flyttas?

Har funderat på att satsa på hybridasp eller balsampoppel där det går (gamla ängar), och så kanske fått ut några kubik om 25-30 år. Men då måste man hägna, så är vi där igen med utgift nu kontra inkomst sen.

Självföryngrad löv? Tja, det blir väl lite björk, men den växer dåligt. Älgarna hjälper inte till om man säger. Bjärk som man bara låter vara där den lyckas undkomma granen, ger den verkligen så många kubik?

Avatar Fallback

röjning

Manuellhuggarn  
#18562 man röjjer på somaren efter har alla som kryp dyl.har svärmat klart :) då slipper du granbarkborren på gran iallafall och märgborren på tall :)

Avatar Fallback

stavning

Manuellhuggarn  
#18563 ursäktar min stavning i förra meddelandet!

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#35480
Mangan skrev:Hur gör man om det är vartannat träd gran och vartannat tall? 8)


hej

röj beståndet i början på sommaren för att minska risken för insektsangrepp :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).