Skogsröjning

Botvid

5 inlägg 6681 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Botvid

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1947 Åtta dagar kvar till Botvid-dagen 28/8. Enligt de gamla (bondepraktikan?) ska man röja då. Jag planerar ge mig ut och röja sly i beteshagen tills solen går ner.
Hur gör ni andra skogsbrukare? Tror ni på Botvid?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1950 Har aldrig hört talas om Botvid(28/7).
Kanske kan du upplysa en hedning om hur den fabeln går?

Röjning blir det nog, med eller utan denne Botvid. Tänkte hinna 15ha i sommar.Puh..

/Nisse

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1953 Ursäkta, 28 JULI är förstås BOTVID-dagen.
Har inte hittat något i min bondepraktika. Det var svärfar, vilken brukar vara pålitlig jord- och skogsbruksman, som lärde mig att man "röjer på Botvid".
Jag kan tänka mig att det är en lämplig tid för att röja sly. Har nått full blom för i år, samtidigt som rotsystemet hinner torka ut försvåra ny skottbildning... ?

   TS
Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1961 Idag är det Botvid. Klen aktivitet här på forumet, men det beror väl på att alla är ute och röjer.....
Jag sliter ut en generation i sänder. Har satt min far i arbete och sedan får jag ta över när jag kommer hem från jobbet. Ska bli ett sant nöje med fredagsröj.
Där poppelbeståndet stod fram till i vintras är det nu fullt med halvmeterlånga uppslag. Tror det räcker med trimmer-snören för att få bort dem.

   TS
Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2086 Följer upp Botvid-aktiviteten.
Jag har ett område om ca 0,3 ha där det växte fullt med poppel i olika storlekar fram tills i vintras (de ligger och torkar på vedbacken nu). Tyvärr behandlade jag inte stubbarna efter avverkningen (var inte medveten om problemet) och det har förstås blivit rikligt med uppslag.
Tog bort allt på Botviddagen, men det har därefter hela tiden kommit upp nya skott. Ska gå över området med trimmer för tredje gången idag.
Fick nämligen ett tips om att tyna bort alla uppslag under hela rötmånaden, samt att fortsätta denna procedur i några säsonger.
Hjälper inte det blir det väl besprutning... Någon som har annat tips?
Hästarna har inte rört poppeln.
Äter får poppel?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).