Skogsröjning

Äldre nyanlända kan röja sly.

65 inlägg 26519 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#477664 =)) =)) =)) =)) på tv alldeles nyss. Äldre nyanlända vilka har svårt att komma in på arbetsmarknade kan enligt finansministern syssla med slyröjning.. =)) =)) =)) i vilken värld lever politikerflocken.. :-o



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

bgl  
#477670 Jag tror att jag tagit upp denna händelse tidigare men den går att upprepa som en allmän varning!
För ca 12 år sen drev dåvarande Skogsvårdsstyrelsen tillsammans med några andra myndigheter ett projekt med samma inriktning, att sätta långt söderifrån kommande utlandsfödda i röjningsarbete. Dåvarande distriktschefen i Lindesberg H-L E frågade om jag hade någon underröjning inför 1:a gallring där risken för fel stamval var liten. Jag var snäll (för sista gången) och erbjöd 2 bestånd på ca 35 har. Jag har inte längre tålamod att beskriva eländet, halvvägs avbröt SVS arbetet och resten gjorde ett proffslag färdigt. Hur kostnaden täcktes fick jag aldrig veta, hade som tur var ett skriftligt fastprisavtal. Den allvarligaste händelsen är jag av flera "moderna" skäl förhindrad att beröra, kan bara säga att för en person slutade det på ett sätt som täcks av vårdsekretess.
Jag försökte förgäves efteråt få någon form av redovisning hur detta projekt bedömdes ha "lyckats". Den minister som vill upprepa försöket borde informera sig om detta tidigare projekt i samma anda!

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477685 Hade ett projekt på min mark med helsvenska ljushåriga arbetslösa. "Gröna jobb" hette det. Utfallet blev ungefär som ovan.

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477689 Däremot så hade jag en eritrianier som praktikant under en längre period och som jag kunde utbilda ordentligt. Det fungerade utmärkt. Men ska man hårddra byråkratin med röjsågskort och alltihop så skulle det naturligtvis heller inte ha gått för sig.

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Fredrik Reuter  
#477691 Hej,
Lägger in texten från pressmeddelandet från Regeringen som avser detta.

Därutöver ska naturreservat och vandringsleder rustas upp. Regeringen satsar därför pengar på 3 000 "gröna jobb" årligen.

De handlar till exempel om att röja sly, enklare skogsröjning och uppmärkning av vandringsleder.

— Det finns behov på väldigt många platser i landet och det är ett väldigt eftersatt arbete också, säger klimat- och biståndsminister Isabella Lövin (MP).
Jobben är främst tänkta för arbetslösa, inklusive nyanlända, som står långt från arbetsmarknaden.


Begränsas dessa 3.000 gröna jobb årligen på att röja i naturreservat och rusta vandringsleder så kan (jag skriver kan) de kanske ha tagit åt sig av kritiken från tidigare försök, eller är jag naiv?

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Camaro1969  
#477695 Trodde dom var högutbildade? Det har man ju fått lära sig av svt bla..

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

tallen100  
#477696 Det är väl akademiker doktorer och tandläkare :d :mrgreen:
Inte konstigt att dom inte kan röja...

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

jannee  
#477697 Väldigt många är just akademiker, de flesta i denna grupp skyr allt vad fysiskt arbete innebär. De har inte sällan själva haft anställda, hushållerska och trädgårdsmästare.
Få en sådan att lyfta en kratta ännu mindre en röjsåg är dömt att misslyckas dock kan de var överdjävliga på att fibbla med en dator.
Å andra sidan är det ej heller lätt att vara i medelåldern, komma till ett främmande land där INGEN förstår dit språk och där dina tidigare kunskaper och erfarenhet inget är värda.
Inte sällan blir du hänvisad ett skitjobb där du senare blir utnyttjad/lurad på din rättmätiga lön.
Inte undra på att araberna bildar ett eget samhälle inne i det svenska samhället - så gjorde vi svenskar när vi emigrerade till Minnesota och omkringliggande stater.

Användarvisningsbild

Äldre nyanlända kan röja sly.

Camaro1969  
#477698
jannee skrev:Väldigt många är just akademiker, de flesta i denna grupp skyr allt vad fysiskt arbete innebär. De har inte sällan själva haft anställda, hushållerska och trädgårdsmästare.
Få en sådan att lyfta en kratta ännu mindre en röjsåg är dömt att misslyckas dock kan de var överdjävliga på att fibbla med en dator.
Å andra sidan är det ej heller lätt att vara i medelåldern, komma till ett främmande land där INGEN förstår dit språk och där dina tidigare kunskaper och erfarenhet inget är värda.
Inte sällan blir du hänvisad ett skitjobb där du senare blir utnyttjad/lurad på din rättmätiga lön.
Inte undra på att araberna bildar ett eget samhälle inne i det svenska samhället - så gjorde vi svenskar när vi emigrerade till Minnesota och omkringliggande stater.



Väldigt många är akademiker?!?!?
Påbyggnadsutbildning från menaländer är knappast att jämföra med en svensk universitetsutbildning

Skillnaden är väl att när svenskar emigrerad fick de knappast bostad och bidrag.. de fick nog jobba för födan

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

tallen100  
#477699 Dom fick börja med att bygga sej något så dom fick tak över huvudet.............. så vissa skillnader finns.

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

jannee  
#477726 Tror inte det var så besvärligt för de som utvandrade till Amerika på slutet av 1800 talet.
Morfars äldre syster som utvandrade några år före morfar jobbade visst i början som hembiträde i Chicago medan morfar till en början var grovarbetare i Minnesota, förvärvade senare en bit jord vilken han nyodlade och köpte till mer jord. Han sålde sedan sin farm några år efter 1:a världskriget och återvände till Sverige. Där köpte han sedan den fastighet som jag idag bebor.
Jag hörde han aldrig beklaga sig något över Amerikavistelsen däremot många berättelser om olika episoder, bl.a där han en gång trampade på fel pedal och körde tydligen rakt igenom sin lada med T- Forden.
Efter vad jag förstått fick de "köpa" mark väldigt billigt om de nyodlade vilket till största delen i min morfars fall hade varit att dika ur.
Morfar berättade bl.a att han haft några ölänningar anställda. De vart dyrare/dag än Negros men gjorde tredubbelt så mycket arbete.
Morfars uppfattning om svartingar var att de var både dumma och lata, kanske liknande som vi i många fall har om de flyktingar som nu bor och lever i Sverige, man allt är varken svart eller vitt.
Likväl som det finns rötägg bland oss infödda finns det även sådan bland flyktingarna medan de flesta är väldigt strävsamma och verkligen vill skaffa sig en ny framtid, troligtvis dock inte inom skogsnäringen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

sundelius  
#477730 Snälla ni, ni blir mer och mer off topic och snart driver vi in i det vissa älskar diskutera men ägarna har sagt att vi inte får.
Låt oss klara av att hålla denna tråd olåst för en gångs skull 🙏

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Palakangas  
#477731
sundelius skrev:Snälla ni, ni blir mer och mer off topic och snart driver vi in i det vissa älskar diskutera men ägarna har sagt att vi inte får.
Låt oss klara av att hålla denna tråd olåst för en gångs skull 🙏

Sundelius , du läste mina tankar. 🙏

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#477735 Det är förstås frågan om rent beredskapsarbete. Det irriterande är att politikerflocken lättvindigt talar om att: ” de kan ju alltid röja sly.” Det gör mig förbannad då de tycks leva i föreställningen att vi skogsarbetande är någon typ av arbetare som går omkring och röjer något jävla ospecificerat sly.. :-o men va fan..jag får inte ens sätta foten i ett reservat utan adekvat utbildning och grönt kort..och det gäller även om det så gäller att röja ” sly.”.. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Kse  
#477736
jannee skrev:Morfars uppfattning om svartingar var att de var både dumma och lata, kanske liknande som vi i många fall har om de flyktingar som nu bor och lever i Sverige, man allt är varken svart eller vitt.

När du skriver vi antar jag att du menar dig själv, dra inte alla över samma kam.
Det känns som sådana värderingar likt morfar hör hemma på 1800 talet.

Vi låter även begrepp som Negros och svartingar stanna utanför debatten om nyanlända och sluröjning.

Klarar ni att diskutera sakligt i ämnet låter jag tråden vara kvar, börjar däremot diskutionen glida över mot att kompetensen när det kommer till att röja på något sätt skulle vara sammankopplat med vilken färg man har på huden eller från vilket land man kommer ifrån så låser vi tråden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).