Skogsröjning

Rydding på Hoggormens plass

40 inlägg 18340 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#468699 Hei på dere!

Hoggormen har nylig kjøpt seg et hus med bittelitt skog ved seg. Noen av skogområdene har en del fine stammer og greit ryddige forhold, andre områder har blitt til av seg selv...

I alle tilfeller har jeg litt å rydde i. Visst er jeg mikroeier, men det hadde jo vært fint å få frem en fin skog fordetom.

I denne tråden vil jeg poste litt bilder, og håper på mange råd og stenhård kritik. De eneste guidene jeg har er dere!

I første post lurer jeg på hva dere ville gjort i dette skogsholtet?
Boniteten skal være middels, uten at jeg vet mer enn det. Høyde over havet er 420m. Stort sett løv med noe gran, mye fukt og råte. Fjell og løsstein i bakken, med myr/våtmark i bunnen av "dalen".
Plassen og skogen har stort sett ikke blitt brukt de siste 60 år.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

halvproffs  
#468721 Hej! Jag tycker att gör så att du själv blir nöjd, finns ingen absolut facit. Bittelitt skog, är det under 4-5ha? Man vill ju gärna ha fina raka och grova stammar så tynna ur rejält och ta reda på veden om du behöver ved.

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#468751 Takk for svar :-)
Fasit leter jeg ikke etter, men tips og råd e alltid gull!
Bittelitt er 50 DA, så det er virkelig lite..!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#469179 Det här kan ju bli en intressant tråd, @Hoggormen :-bd

50 Da är det samma som 5 ha. Bara i Norge vi använder Da eller dekar. 5 hekatar är ju
inte så mycket, men det kan bjuda på jobb så det holler för en månskensjobbare :grin:

Jag skulle göra som "halvproffs" rekommenderar. Tynna ur med hård hand, och lämna löv med bra krona och raka stammar. Gran skulle jag tagit bort om den står ensam. Blir bara kvisttroll och ljustjuvar. Har det varit betesland där i gamla dar?

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#469288 @JensSkoog
Håper det kan bli interresant for andre enn meg!
Da er eiendommen ennå mindre(om ikke jegg er helt på jordet med benevnelsene mine), for det er snakk om mål, 50 sådane. Men det kan i det minste bli en pen start!

Det var utmarksbeite for ca 70 år siden i en liten lomme imellom skogholtene før i tiden, på ca 4 mål. Nå har jeg plassert 4 geitebukker der, men de har fortsatt litt å gjøre ;-) i tillegg er det noenogtjue mål med "ubrukelig" område.

Så grana bør vekk altså? Det er kanskje en gran per 20 kvadratmeter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rydding på Hoggormens plass

Ferguson system  
#469292 Gratulerer med nykjøpet og lykke til med ryddinga!

Mål og dekar er nesten det samme. 50 mål = 49 dekar.

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#469314
Hoggormen skrev:Det var utmarksbeite for ca 70 år siden i en liten lomme imellom skogholtene før i tiden, på ca 4 mål. Nå har jeg plassert 4 geitebukker der, men de har fortsatt litt å gjøre ;-) i tillegg er det noenogtjue mål med "ubrukelig" område.

Så grana bør vekk altså? Det er kanskje en gran per 20 kvadratmeter.

Svårt att se av bilderna hur granarne är i skick, men i en sådan blandskog blir det oftast fulgranar, kvistiga och
krökiga, och då är det bättre att få dom bort och starta nytt med tiden, och hellre satsa på löv av bra kvalite nu.
Men, alt beror ju på hur de är, så du får ge dig själv tid till planering och röjning av undervegetation. Där gör ju
geter en bra jobb, men de kan vara hårda på även stora lövträd som finns på betet :wink:

Vilka lövträd finns det där, @Hoggormen, och i vilken del av Norge finns din skog?

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#469356 @FergusonSystem
Mange takk!
Men 1 HA er 100 Dekar, eller lider jeg av idioti?

@JensSkoog
Da får grana ryke, muligens. Skal se om jeg får tatt noen OK bilder av deg snart.

Geitene gjetes veldig aktivt frem til jeg har strøm i gjerdet og huset.. :smile:

Her står mye forskjellig løv. Stor og råtten osp, noe or, en del bjørk og selje, pluss noe rogn. En del andre tresalg også, som jeg ikke har identifisert korrekt ennå.

Skogen er i Gransherad, i tjukkaste Telemark!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rydding på Hoggormens plass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469370 ett hektar er 10 dekar i dagligtale brukes betegnelsen "mål" om dekar. ett dekar er 1000 kvadratmeter og ett hektar er 10 000 kvadratmeter. Er som jenskog seie berre i norge me bruka mål eller dekar i sverige brukar dei hektar. For å utdjupa enda meir så blir da brukt ar og da går 10 ar på ett dekar så ett ar er 100 kvadratmeter. Men da blir ikkje brukt i skogbruket, men blei brukt i landbruket før i tida iverfall. For å få tusen mål så må ein ha ein ha ein km eine veien og ein km andre veien, dersom da skal vera kvadratisk, da er altså einmillion kvadratmeter.

Avatar Fallback

Re: Rydding på Hoggormens plass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469371 For å skriva enda meir så skjønna eg korfor me bruka dekar i norge og hektar i sverige. er sikker på at svenskane hadde ledd omtrent som dei skulle krepera viss dei såg mykje at da som blei sleie med stuttorv og langorv før i tida, flekke kanske heilt ned på 3-4 kvadratmeter, og mange flater på berre ett til to ar, omtrent som ei hustuft

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#469465 @can

Takk for utgreiinga! Da var det atter ryddig i hodet mitt.
Vi er nok noe mer preget av småskalabruk, ja! Nesten flaut å be om råd om så lite mark.. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#469480
Hoggormen skrev:
......Nesten flaut å be om råd om så lite mark.. :grin:

Det är jättebra att du ber om råd och att du i det hela bryr dig om din skog. :-bd

Rent för många små skogägare här i Norge skiter i hur skogen ser ut och lyftar inte en hand i den.
Hade aldrig tänkt att jag skulle jubla för de jättedigra skogägarna, men de sköter sin skog
utmärkt, ger arbete til folk och maskiner och tänker framåt.

Gransherad är ju strax nord om Sandefjordsgränsen, så om jag ska den
vägen knackar jag på dörren och begärer kaffe och skogprat :d :d

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#469498 @JensSkoog
Godt å høre!

På det området får folk feie for egen dør... Mange som synes mye er vanskelig! Jeg tenker som så at så liten teig jeg har, kan den i det minste holdes.

Angående de store selskapene kan man jo mene mye, men noen er jo nødt til å holde ting i gang.

Kaffe og prat er du hjertelig velkommen på!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#475129 Hei igjen!

Litt tid er gått, men nå er man på ryddeplanene igjen. Litt tid er forsvunnet i innbrudd, geitesikring og veirydding, så til de store masser som har ventet i spenning må jeg bare beklage. :wink:

Her er noen bilder av granklyngene, som ser ut tll å være noe tettere enn det så ut som før løvet forsvant. Det går sakte opp for meg at ikke ett løvtre vokser rett og/ eller skadefritt.
Ellers har man funnet mye sauegjerde og sinkbøtter..

Betraktinger mottas med takk :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#475130 Legger ved biler av ennå mer kaos, for jeg fikk bare lov å laste opp 3 av gangen.

Edit:
Her fikk jeg visst 4..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).