Skogsröjning

Bra byxor och kängor!

19 inlägg 15546 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra byxor och kängor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451901 Mina fritidsbyxor har massa sömmar och blixtlås där sågkroken hänger, inte bekvämt. Mina svindyra Meindlkängor slits fort.

Finns det några enklare röjbyxor och slittåliga arbetskängor (ej sågskydd) ni kan rekommendera. Heslst inte över 1000 resp. 1500:-



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra byxor och kängor!

Peteflamingstar  
#451919 Har Oregons röjbyxor, de är genomtänkta på det viset att det inte finns varken ficka eller sömmar på höger sida. De är väldigt tunna, svala och därmed lämpliga för sommarbruk, eller med underställsbyxa på vintern. Dock ingen vaddering på smalbenen så man får passa sig för flygande stubbitar...

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Chuck Norris  
#451923 Meindls kängor är ju överlägsna och håller ändå några tusen timmar, bara dumsnålt att köpa något annat. Röjbyxor av märket Pfaner tycker jag är bra och håller länge.

Jag tänker som så att om jag gör jobbet själv så sparar jag så mycket pengar jämfört med att leja bort så kläder och såg är bara småpengar även om man köper nytt och det bästa.

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451944 Ja, jag har Meindl känga och har använt den sparsamt i två år. 1-200 timmar kanske. Och snörhyskorna är slut. Så nej, de håller inte i några tusen timmar. :sad: Inga fler Meindl, tack.

Oregons röjbyxa såg bra ut, har den hyskor för kängorna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

mikael_s  
#451960 Lundhags kängor? Har haft mina lääänge, verkar outslitliga.

Oregon röjbyxor har plats för smalbenskydd. Men jag vet inte hur hållbara jag tycker de är, har fått laga flera sömmar redan. Ett par enkla Fristads byxor (poplin?) verkar omöjliga att ta kål på.

Edit: inga hyskor i Oregon-byxorna

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Chuck Norris  
#451964
Mangan skrev:Ja, jag har Meindl känga och har använt den sparsamt i två år. 1-200 timmar kanske. Och snörhyskorna är slut. Så nej, de håller inte i några tusen timmar. :sad: Inga fler Meindl, tack.

Oregons röjbyxa såg bra ut, har den hyskor för kängorna?


Låter osannolikt att slita ut ett par meindl på 1-200 timmar. Möjligen har du fått ett felaktigt ex?

Jag har avverkat 4 par meindl under en tjugoårsperiod och då är de använda runt 600 timmar per år. Och då sköter jag inte ens om dem...

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Flax12  
#451977 Kör med EIA röjbyxa och sthil ranger känga och är nöjd med båda.

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Skogen i boden  
#451986 M 90 kängor kör jag och de funkar fint . Tror de heter sievi civilt . Kikade på stihls röjbyxa såg ok ut . Får se om det blir ett par eller om man snålar vidare i gamla arbetsbyxor

Användarvisningsbild

Re: Bra byxor och kängor!

Mats_Orberga  
#451991 Ska man vara petig så ska kängorna ha sågskydd även vid arbete med röjsåg nuförtiden. Om det faktiskt gör någon nytta mot en röjklinga är jag inte lika säker på.

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

80-90  
#451999 Brukar köpa byxor av itab !! Max 500 kr på fötterna gummistövel vid regn annars andvänder jag huggarkängorna .

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452012 Ja, enligt viktuppgifter skiljer der inte mycket mellan mina huggarkångor och Meindl Dover Extreme. Mindre än 100 g. Skall köra en dag med dom och se hur det känns.

Vilka byxor från itab använde du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra byxor och kängor!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452047
Mats_Orberga skrev:Ska man vara petig så ska kängorna ha sågskydd även vid arbete med röjsåg nuförtiden. Om det faktiskt gör någon nytta mot en röjklinga är jag inte lika säker på.

Nej, någon nytta gör sågskyddet sannolikt inte, eftersom röjsågsklingan roterar bra mycket snabbare än en motorsågskedja.

En motorsågskedja går max ca 20-22 m/s, medan en röjsågsklinga (200 varv/s och ytterkant) kan som max gå i ca 120-140 m/s.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

80-90  
#452094
Mangan skrev:Ja, enligt viktuppgifter skiljer der inte mycket mellan mina huggarkångor och Meindl Dover Extreme. Mindre än 100 g. Skall köra en dag med dom och se hur det känns.

Vilka byxor från itab använde du?

Ja du min kära vän !! Vet inte vad dom heter !! Men det är stretch i dom !! Torkar lätt å tåliga i tyget !! Ska du på O ringen

Användarvisningsbild

Re: Bra byxor och kängor!

T Landström  
#452097 Dom här byxorna köpte jag för 2-3 år sedan...använder dom jämt...både när jag röjt och när jag bara är ute och går i skogen. Riktigt hållbara...
https://itaboutdoor.se/klader/byxor/t-p-byxa-fjeld-mid.html

Avatar Fallback

Re: Bra byxor och kängor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452101 Tack @T Landström. Det ser ut som de har byxficka och blixtlås på höger ben. Är inte detta i v'gen när du röljer? Eller har jag kanske putan fel? :geek:

@80-90, jo det blir Oringen i år! Sugen på terrängen där uppe. Har inte bokat något boende än, tänkte kanske tälta. Beror på om dottern skall med eller ej. :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).