Skogsröjning

Röjning vid viltstängsel/väg

5 inlägg 10243 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning vid viltstängsel/väg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437093 Hej är det någon här som sysslar med röjning vid viltstängsel efter de större vägarna?

Undrar lite hur tidskrävande det är handlar om en 1 meter bred remsa på båda sidorna av stängslet.
Känns som att risken för att man behöver byta klingor lite nu och då är rätt stor...

Skulle vara enkelt att ange enbart timpris, men vad kan vara lämpligt kvm pris?

Nu har man troligtvis redan jobb så det räcker och blir över, men kan vara intressant att testa något nytt!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning vid viltstängsel/väg

Mats_Orberga  
#437105 Jag brukar räkna med ett snitt på 4-5 km/dag. Vi går då en gubbe på varje sida av stängslet. Kör fram och ställa en bil på lämpligt ställe och sen röjer vi oss tillbaks till bilen vi lämnat på utgångsplatsen.

Visst sågar man en del i stängslet. Det lönar sig med billigast möjliga klinga. I skogen använder jag kvalitetsklingor och bryr mig inte mycket om de kostar dubbla priset, bara de är bra.

Användarvisningsbild

Re: Röjning vid viltstängsel/väg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437175
Mats_Orberga skrev:Jag brukar räkna med ett snitt på 4-5 km/dag. Vi går då en gubbe på varje sida av stängslet. Kör fram och ställa en bil på lämpligt ställe och sen röjer vi oss tillbaks till bilen vi lämnat på utgångsplatsen.

Visst sågar man en del i stängslet. Det lönar sig med billigast möjliga klinga. I skogen använder jag kvalitetsklingor och bryr mig inte mycket om de kostar dubbla priset, bara de är bra.


Okej! så drygt 2 km per dag per person? har ni mycket gratisområden som man bara kan springa över?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning vid viltstängsel/väg

Mats_Orberga  
#437325 Ibland kommer man till åkermark och annat öppet och då går det att kolla från bilen var man behöver göra en insats. Där det vuxit upp skapligt tät skog på båda sidor stängslet är också lättröjt. Det blir en tvåmeters gata som mest ligger i skugga. Värst är det där energiskog växer för nära vägen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning vid viltstängsel/väg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437366 Måste man inte ha tma-bil när man jobbar så nära väg?
Har gått arbete vid väg kursen men kommer inte ihåg när det var krav på tma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).