Skogsröjning

Röja i hänsyn

12 inlägg 14774 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja i hänsyn

Värmlänning  
#427792 Hur tänker ni kring hänsyn? Kantzoner, surdråger etc.
Jag går gärna in och röjer i dessa för att gynna löv. Dvs kan röja ner i princip all gran som på sikt kommer påverka övrigt löv / tall. Dels överståndare men träd i samma höjd som det som röjs. Resonerar som så att brist på gran har vi inte, men däremot löv.

Är intresserad av hur ni tänker kring detta. Hänsyn för mig är inte bara orörd skog.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja i hänsyn

JensSkoog  
#427809 Bra ide skulle jag mena :-BD
Viktigt med en skog som inte bara består av produktionsträd.

Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

rikard_e  
#427811 Det är korrekt, du ska lämna kantzon vid vattendrag. Är det rena lövbestånd gör det inte att du lämnar någon gran vid kanten, och är det rent granbestånd så är det lämpligt att du lämnar 90% löv utmed vattendraget.

Om så är möjligt såklart.

Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427996 Finns inget som är korrekt.Du behöver inte lämna någon kantzon om du inte vill( slutavv).Vid röjning kan det lika gärna vara rätt att lämna gran som senare avv även löv.
Detta med korrekt är ett påhitt utan några riktiga grunder.Dom flesta går nu i taket och det gjorde även ss personalen på kursen om målbilder jag va på.
Detta resultera i att när dom fått syrgas o järtmasage efter livliga diskusioner kom fram till att det kunde vara lika bra att inte ha en kantzon.Detta för att gynna arter som missgynnades av en kantzon.Dom hadde inte tänkt så innan.Sen när jag sa att gör man tvärtemot vad dom rekomenderar så brukar det bli bra då blev jag utslängd.Sen om man gör vad man själv tror är rätt för ens egna förutsättningar gör att det blir lite olika överallt.

Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

Värmlänning  
#428010 Jag förstår vad du menar och håller för det mesta med.
Tänker mer generellt där man vill ha hänsyn. Jag sparar gärna det vid tekniska imp, blöta partier samt skogliga imp. I övrigt försöker jag ha en del lövinslag i produktionsskogen.

Ren granmark som gränsar mot åker/vatten hugger jag rent till 100%.
Vid plantering/röjning gynnar jag då löv de närmsta 10-15 m.

Är intresserad av hur ni tänker kring detta och hur ni jobbar med det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

Kristian84  
#428040 När vi hugger med maskiner så är de ganska hårt nu mer med naturvård.
I röjning ska de inte röjas ända fram till sur dråg/diken.
Gallring så kan man börja plocka ut produtions träd så länge som de beskuggar området. Finns inte löv sly eller små gran, kan man hugga rent för att gynna komma tillväxt av sly.
Slutavv ska produtions träden bort. Finns inte sly mm intill diken mm så ska de huggas rent och man kan lämna naturvård träd intill området om de finns såna i närheten.
Så gör vi när vi jobbar proffesionellt, på min egen mark kanske lite annorlunda:-)

Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

clasandre  
#428150 Grundregeln är nog variation! Man kan skapa blandannat lövrika kantzoner som minskar försurningen i närliggande vattendrag jämfört med barrdominerade kantzoner eller skiktade kantzoner som skapar väldigt mycke skugga för vattendrag. Kan vara bra att hugga bort kantzonen ibland för att öka solinstrålningen.
Kantzoner kan man göra på många sätt men jag tror att om man gör lite av varje så mår våra vattendrag och hänsynsytor bäst. Tror de är farligt att göra lika överallt.

Användarvisningsbild

Re: Röja i hänsyn

Traktordave  
#429323 Inspirerad av denna tråd röjde jag lite i en kantzon mot en sjö. Har idag dels björkskog men också blandskog och en del barrskog som kantzon. För att skapa mer jämvikt mellan de olika typerna av kantzon röjde jag bort gran på en del av kantzonen.

Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

Värmlänning  
#429522 Kul att du blev inspirerad. Några bilder? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja i hänsyn

Traktordave  
#429575 Ska fixa bilder nästa gång jag är där. Missade det denna gång.

Avatar Fallback

Re: Röja i hänsyn

Värmlänning  
#435780
Traktordave skrev:Ska fixa bilder nästa gång jag är där. Missade det denna gång.

Hur går det med röjningarna, men framförallt bilderna?

   TS
Användarvisningsbild

Röja i hänsyn

Traktordave  
#453848 Här kommer till sist bilder på den röjda kantzonen där jag bara sparat björk (och någon större tall) och på den orörda där yngre granar får stå kvar.
IMG_0759.JPG
IMG_0757.JPG
IMG_0756.JPG
IMG_0753.JPG

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).