Röja i stråk?

Stihl
 Svara  23 inlägg  5878 visningar  8 följer

Re: Röja i stråk?

#417695 Har gått vilse vid hjortronplockning :shock: , blicken i mossen, knallar och plockar, till sist lyfter man blicken och ska gå tillbaka till bilen.... men åt vilket håll, "bara" att försöka lugna sej en stund och inte irra runt så brukar det klarna till sist :mrgreen: Lätt hänt.

Stihl
Användarvisningsbild

#417726 Trattkantareller i skymningsljus, mycket känd plats. Blir ohyggligt snabbt mörkt i november. Börjar bli bråttom hem. Genar genom en sänka med tät granskog. Vart tog vägen vägen. Börjar irra runt. Hittar ett dike som jag inte vågar lämna. Kommer ut till en skogsbilväg. Aldrig förr sett, eller???
Går en bit efter vägen. Kommer till en korsning. Står och betraktar den 15 minuter. Plötsligen går det upp för mig var jag är. Då är det bara att gå till bilen som står 10 minuter bort.

#417731 Tack Palms !

Nu har jag fotograferat av dator skärmen med din ritade bild.

Nu finns det hopp om att få bättre struktur på röjandet.

Röjer i bestånd som har nått älg säker höjd vilket gör att man inte direkt känner igen sig efter röjning.

För några veckor sedan gick jag vilse på egen mark när bensinen tog slut vid röjning.

Plockade då fram telefonen med GPS:n och Googel maps.

Då infann sig nästa problem !

En ny uppdatering på telefonen hade gett ett helt nytt utseende på GPS-pilen.

Detta gjorde att det inte var helt självklart i vilket riktning pilen visade.

Jag gick ju naturligt vis i fel pil-riktning till att börja med.

Hoppas Ni alla får en Fin och Trevlig Helg

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

#418170 Ja man måste ha lite struktur i röjandet om det ska bli bra.
Naturliga hinder som bergsknallar och myrar ska självklart användas som gräns men fram till dessa hinder kan man röja enligt mitt förslag. Lite förenklat kan man säga att jag alltid (100% av gångerna, väldigt viktigt) har det nya slaget mot det gamla så att det inte blir något oröjt nånstans och att jag alltid har ryggsäck/dunk vid gränsen mellan dagens arbetsområde och bilen.
Ungefär som i hockey, man ska vara på rätt sida om pucken :grin:

#418269 Kan tillägga att det är superbra att ha en riktig gps som ritar spår där man gått, då missar man inget. Och så kan man ju sätta en flagga i gps:en där man har dunken också.
Jag brukar gå kant till kant om möjligt, bär med mig ca 2 timmar bensin i selen och 1 timme i sågen.

#418349 Kan tillägga att det är superbra att ha en riktig gps som ritar spår där man gått, då missar man inget. Och så kan man ju sätta en flagga i gps:en där man har dunken också.
Jag brukar gå kant till kant om möjligt, bär med mig ca 2 timmar bensin i selen och 1 timme i sågen.
Skrev röjjare

Bra Tips !

Hoppas ni alla får en fin kväll !

Vänliga Hälsningar från Umeå

#420769 Perfekt att ha en flaska xtra bränsle i ryggsäcken när tanken är tom,så slipper man gå tillbaka i "tommen" jag röjer ganska breda stråk 2-5 m.

#421269 Brukar röja mig till bakändan på trakten och därifrån röja mig tillbaka mot vägen eller vart jag kommer från,,så jag har med mig bakänen fram,,bensin har jag på ryggen,så behöver jag inte gå i nått som är röjt då jag lunschar eller avlutar dagen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Ska man röja i al? av Skogsola - fre 20 nov 2015, 23:41
i Skogsröjning

1234
59 svar
15427 läst
av Tosca     
sön 30 okt 2016, 11:57
Röja nu? Hur? av skogen1 - sön 24 aug 2014, 14:08
i Skogsröjning

12