Skogsröjning

stamkvista gran

4 inlägg 14595 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stamkvista gran

chanoo  
#401682 Hej ! Hur är granen för stamkvistning ? Känslig eller går de bra att kvista den om man lämnar stumpar på ca 2 de ? Tid på året då de ska göras för att granen ska ta så lite skada som möjligt ? Blir den mer mottaglig för röta och sjukdomar ? Man vill ju gärna stamkvista så man får en viss genomsikt , sen ser de ju ordentligt och välvårdat ut , de är ingen direkt produktiv skogsmark jag har tänkt stamkvista , utan de är I anslutning till gården , mest för syns skull , sen mår väl granen relativt bra av att stå tätt med sina artfränder , mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: stamkvista gran

Fredrik Reuter  
#401686 Hej,
Är det ett mindre antal och inte produktionsskog så är det kanske inget att orda om, gör det som passar dig bäst. En stamkvistad gran dör troligtvis inte, men jag har sett några bestånd av gran som stamkvistats och tyvärr var det ingen fager syn. Ska man ha timmer ur första stocken så måste man antagligen veta exakt vad man håller på med, de bestånd jag har tittat på hade fått övervallningar och kådanlöpning.

Bästa tiden att stamkvista skulle kunna vara tidig vinter och jag hade lämnat en stump.
Men det är jag det, det ska bli intressant att följa denna tråd och se vad alla andra har för erfarenheter, vi har ju diskuterat stamkvistning av granen tidigare genom åren, bl a i tråden Stamkvistning och även i Skadade eller inte

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran

brassel  
#401691 I närheten av gårdsbebyggelse skulle jag om inte annat talar emot det, fälla granarna hellre än att stamkvista dem stående.
Förlåt ev flykt från ämnet...
chanoo skrev: de är ingen direkt produktiv skogsmark jag har tänkt stamkvista , utan de är I anslutning till gården , mest för syns skull ,mvh

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran

boksson  
#401700 Jag har stamkvistat rätt många granar utmed mina vägar. Ju mindre kvisten är i diameter ju bättre är det men helst inte över 2 cm i diameter, eller som ett lillfinger. Börja när granen är liten men se till att minst 50% av granens längden är grön. Kvisten tas intill kvistkudden,dvs ingen stump så går övervallningen snabbare ( ca 2-3 år). De granar jag stamkvistade för 6 år sedan syns ingen "ärrvävnad" på idag. Det mesta har jag stamkvistat på tidig vinter med tanke på rötrisken. Någon enstaka gren kan du säkert ta på sommaren. Generellt ska du undvika stamkvistning när saven stiger på våren, det kan ta död på trädet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).