Skogsröjning

Ska man röja i al?

60 inlägg 28691 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Hema  
#352764 Al som al, när det gäller ved och rökning?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

anersimyra  
#352787 Det funkar fint att använda Ek, Lönn, fruktträdsved, dock ej barrved och Björk.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#352789
halvproffs skrev: Har klibbal som är minst 20m och med bhd på 35-40cm. Dit kommer ALDRIG gråal.
Så mitt råd är; Röj o gallra gråalen som du tycker för det kommer gran under om inte gräsväxten är för stor.


Visst dör dom i förtid men fullt så illa är det väl inte.
Jag kan titta på stubbarna efter kommungubbarnas rensning i en bäckravin här intill.
Flera är 30-40 cm i skäret och samtliga ser ut att ha varit friska.

Själv skall jag inom kort ta ner några som har börjat luta in över gränsen till skogsgrannen, en av dom kan nog närma sig 20 meter.
Skall försöka komma ihåg att mäta och kanske en bild.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ska man röja i al?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352792
axwell skrev:Skall försöka komma ihåg att mäta och kanske en bild.


Vadå kanske?! :o

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#352795
Uvskogen skrev:Vadå kanske?! :o


Om det nu skulle vara för dåligt väder för videoklipp. :mrgreen:
Backleaning tree 8)

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

machonisti  
#352799
axwell skrev:
halvproffs skrev: Har klibbal som är minst 20m och med bhd på 35-40cm. Dit kommer ALDRIG gråal.
Så mitt råd är; Röj o gallra gråalen som du tycker för det kommer gran under om inte gräsväxten är för stor.


Visst dör dom i förtid men fullt så illa är det väl inte.
Jag kan titta på stubbarna efter kommungubbarnas rensning i en bäckravin här intill.
Flera är 30-40 cm i skäret och samtliga ser ut att ha varit friska.

Själv skall jag inom kort ta ner några som har börjat luta in över gränsen till skogsgrannen, en av dom kan nog närma sig 20 meter.
Skall försöka komma ihåg att mäta och kanske en bild.

Stubben är frisk. Det som händer är att trädet om det står fritt skjuter en massa skott på ca 2,5 - 3 m höjd och sen torkar toppen. Det gäller att inte gallra så glest att gråalen får tillräckligt med sol på stammen.

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

tallen100  
#352820
anersimyra skrev:Det funkar fint att använda Ek, Lönn, fruktträdsved, dock ej barrved och Björk.. :smile:

Funkar inte björk om du tar bort all näver?

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

husqvarna_med_sthil  
#352833 Intressant tråd. Jag har röjt Alen på sina håll. Faktum att det blev så jädra fint med långa raka stammar, som en sal. Tänkte försöka såga dem i framtiden. Går det inte så går det inte, tar till ved men det blir väldigt fint under tiden de grovar till sig. Riset blir träd på något vis eller vad man ska säga :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#352834
tallen100 skrev:e: Ska man röja i al?
av tallen100 » Idag, 00:24

anersimyra skrev:
Det funkar fint att använda Ek, Lönn, fruktträdsved, dock ej barrved och Björk.. :smile:


Funkar inte björk om du tar bort all näver?


Björk med näver, gärna aningen sur, var lapparnas favorit vid rökning i kåtan.
Det blev ett hårt mörkt skal på det stora köttstycket, så hårt att flugorna inte kunde/ville angripa det.

Många anser väl att enris (barrträd)är det bästa.
En lapp som själv har rökt och sålt en hel del sa att "enris är det bästa när köttet/fisken är i dåligt skick, enriset döljer det mesta av det. Sånt kött/fisk går till soptippen numera".
Samma lapp berättade med ledning av det att han aldrig köper nån produkt som är enrisrökt på tex en marknad.

Nej al ska det vara, god smak och klart minst cancerogena ämnen i det rökta :!:

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

halvproffs  
#352836
husqvarna_med_sthil skrev:Intressant tråd. Jag har röjt Alen på sina håll. Faktum att det blev så jädra fint med långa raka stammar, som en sal. Tänkte försöka såga dem i framtiden. Går det inte så går det inte, tar till ved men det blir väldigt fint under tiden de grovar till sig. Riset blir träd på något vis eller vad man ska säga :smile:


Var det gråal så är det bara att gratulera. Det omöjliga kan bli möjligt tydligen. Har själv försökt flera gånger men resultatet är nedslående. Någon enstaka procent kan möjligen bli sågbar.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

anersimyra  
#352841
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det funkar fint att använda Ek, Lönn, fruktträdsved, dock ej barrved och Björk.. :smile:

Funkar inte björk om du tar bort all näver?
Det går väl att röka med det mesta. Jag läste dock att varken barr eller björk gav någon god smak, men smaken är ju som baken.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

isteskog  
#352845 Ligger det bra till kan man ju både röja och gallra gråalen. Det blir mycket ved i aldungarna. Men ligger beståndet sämre till så skulle jag röja ur grupperna och sen låta alen stå kvar och ruttna ned, granen klarar sig bra inunder under tiden. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

husqvarna_med_sthil  
#352852
halvproffs skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Intressant tråd. Jag har röjt Alen på sina håll. Faktum att det blev så jädra fint med långa raka stammar, som en sal. Tänkte försöka såga dem i framtiden. Går det inte så går det inte, tar till ved men det blir väldigt fint under tiden de grovar till sig. Riset blir träd på något vis eller vad man ska säga :smile:


Var det gråal så är det bara att gratulera. Det omöjliga kan bli möjligt tydligen. Har själv försökt flera gånger men resultatet är nedslående. Någon enstaka procent kan möjligen bli sågbar.


De jag har är runt 20 år gamla, kan du berätta vilka problem du upplevt ? Kanske är jag ute på cykeltur och kommer att misslyckas.

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

tallen100  
#352866
axwell skrev:
tallen100 skrev:e: Ska man röja i al?
av tallen100 » Idag, 00:24

anersimyra skrev:
Det funkar fint att använda Ek, Lönn, fruktträdsved, dock ej barrved och Björk.. :smile:


Funkar inte björk om du tar bort all näver?


Björk med näver, gärna aningen sur, var lapparnas favorit vid rökning i kåtan.
Det blev ett hårt mörkt skal på det stora köttstycket, så hårt att flugorna inte kunde/ville angripa det.

Många anser väl att enris (barrträd)är det bästa.
En lapp som själv har rökt och sålt en hel del sa att "enris är det bästa när köttet/fisken är i dåligt skick, enriset döljer det mesta av det. Sånt kött/fisk går till soptippen numera".
Samma lapp berättade med ledning av det att han aldrig köper nån produkt som är enrisrökt på tex en marknad.

Nej al ska det vara, god smak och klart minst cancerogena ämnen i det rökta :!:

Hm det finns nog många olika "recept" :geek:
Har alltid använt al plus enris :smile:
Senast redigerad av tallen100 sön 22 nov 2015, 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

tallen100  
#352867
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det funkar fint att använda Ek, Lönn, fruktträdsved, dock ej barrved och Björk.. :smile:

Funkar inte björk om du tar bort all näver?
Det går väl att röka med det mesta. Jag läste dock att varken barr eller björk gav någon god smak, men smaken är ju som baken.. :smile:

Har alltid använt al dom få gångerna man röker, så då måste al vara bäst :wink: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).