Skogsröjning

Regn och röjsåg

14 inlägg 10812 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Regn och röjsåg

Umea  
#350644 Igår var jag ute i hällregn och röjde i skogen.

Jag tog därefter in röjsågen en Husqvarna 345 F i värmen för att torka den över natten.

I dag har jag fått problem :

Problemet är att röjsågen idag självdör hela tiden efter bara några minuters röjning. För att få igång den har jag ibland behövt starta den med full gas. Innan jag började i dag fyllde jag sågen med både varm och kall Aspen bränsle.

Efter en tank var jag helt förtvivlad och tvungen att ge upp.

Vad kan det vara för fel ?

Har röjsågen inte hunnit torka under natten ?

Om det är fukt som ställt till problemet varför fungerade sågen bra igår när det regnade ?

Eller kan det vara kondens i Aspen bränslet ?

Vad ska jag göra för att röjsågen ska fungera till helgen när jag åter tänkt mig ut i skogen och röja.

Tacksam för era svar, synpunkter och råd.
Det kanske är någon av er här på forumet som också råkat utför samma sak, hur löste ni det då ?

Ha det så bra och va rädd om er !



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350647 Du har skämt bort den. Lämna den ute i blötan över natten men ha tanken fylld. Låter som att du har fått vatten i bränslet. Själva sågen ska du kunna bada med så länge luftintaget är över ytan.

Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

alias  
#350656 Du skrev att du var tvungen att ge fullgas för att starta sågen;
-dör den direkt sedan om du släpper ner den på tomgång?
-går den om du ger den hyffsat gaspådrag konstant?

Du kan inte ha råkat få någon spricka på bränsleledningen - vet jag var ute för det på farsans Jonsered RS44 i min gröna ungdom?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Regn och röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350771 Gör rent luftfiltret ordentligt.
De får en oljig yta med tiden och när det regnar så blir det dåligt flöde igenom dem, jag har flera 345fxt och den jag använder mest är riktigt känslig för dåligt väder. Har alltid ett torrt filter med mig till den sågen.
Mina sågar har legat ute från vår till höst under alla år så det är nog inte vattnet i sig som ställt till det för dig.

Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

bgl  
#350774 Komplettering till Palms svar:
Lita inte på brakekleen och liknande vid filterrengöring. Jag har en gammal liten kastrull i verkstan för att med gasol nästan koka filter i vatten med maskindiskmedel eller overalltvättmedel. skölj noga och torka.

Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

jannee  
#350782 Luftfilter rengöres bäst i diskmaskinen. Även alla andra plastdelar på motor/röjsåg.
Visserligen är tanten inte "riktigt" av samma uppfattning. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Regn och röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350783 Ja precis, inte bara blåsa lite med tryckluften heller.
Jag har också mina filter i en kastrull med hett vatten tillsammans med en maskindisktablett och sen ställer jag kastrullen på pannan (i pannrummet, inte min egen panna :shock: ) så den inte svalnar så fort. Glömmer ofta bort det så det brukar ligga över natten...
Sen tvättar jag med diskborste och sköljer i vatten, sen läggs de ovanpå pannan igen för torkning.

Användarvisningsbild

Re: Regn och röjsåg

Erre  
#350786
Palms skrev: sen ställer jag kastrullen på pannan (i pannrummet, inte min egen panna :shock: ) .

:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

Umea  
#351142 Tack för alla era kloka tips och kommentarer.

Jag har jobbat mycket så därför har jag inte haft möjlighet att svara er tidigare.

Svar till dig alias :

Ibland dör sågen direkt, jag har inte ens hunnit få den på plats i röjselen. Ibland har röjsågen gått 10 minuter innan den lagt av.

Sågen har aldrig dött under kraftigt gaspådrag men när jag släppt gasen då lägger den av. Jag har startat sågen med fullt gaspådrag för att spara tid och slippa dra och dra. Tålamodet tryter….

Jag misstänker att jag har ett handhavande fel av Aspen bränslet.

För en tid sedan tog jag in en oöppnad dunk med Aspen från bilen in i värmen ( minusgrader utomhus ) och över natten inomhus blev dunken som en ”boll ” och kapsylen satt därefter som sten.


Hur förvarar ni ert Aspen bränsle kallt eller i värme ?

Hur förvarar ni era röjsågar i utomhustemperatur eller varmare ?

Ha det så bra !

Tack och Vänliga hälsningar från Umeå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regn och röjsåg

traktorz  
#351144 Tanklod, tankluftningen, bränsleslangar är en bra början att kolla. Tvåtaktsmotorn och dess bränsle är normalt okänsliga för förvaringstemperatur.

Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

Umea  
#351213 Har röjt i dag och röjsågen har skött sig utmärkt.
Jag är tacksam för alla era råd.

Bästa hälsningar från Umeå

   TS
Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

jannee  
#351221 Även röjsågar behöver kanske någon vilodag eller vecka :lol:

Användarvisningsbild

Re: Regn och röjsåg

JensSkoog  
#351268 Är väl med sågar som med bilar. Natten över i varm garage är det värsta som sker, eftersom kondens bildas båda där i garagen och än mera när den kommer ut i friluft igen.

Avatar Fallback

Re: Regn och röjsåg

röjjare  
#351315 Glöm inte att öppna den blå "vinterluckan" bakom luftfiltret, annars blir luftfiltret en isklump efter några minuter om det är fukt i luften och minusgrader. Sen måste du tvätta filtret oftare om du har öppnat luckan.
Jag lämnar i regel sågen ute över natten. Tycker inte att jag har några väder-/vattenrelaterade problem förutom att gasvajern brukar frysa fast vid minusgrader. Det är egentligen bara då jag tar in sågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).