Skogsröjning

Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

6 inlägg 7149 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

bgl  
#340537 Har hjälpt en god vän med att städa ur ett gammalt garage. Bland 1000 andra grejer hittade vi en sågklinga, 200mm med 20mm hål, som jag gissar är nån slags röjsågklinga. Ingen instansad text. Tandningen ser helt normal ut men mellan tänderna finns en radiell en några mm lång slits som avslutas med hål med diametern 5 mm. filade upp den och vi provade på en gammal röjsåg som gick att starta. Sågen var rätt skabbig men klingan gick oväntat bra. Nån som vet om detta är en röjklinga och vilken tillverkare?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

BM 35  
#340540 Har du ingen bild på klingan?

Avatar Fallback

Re: Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

bgl  
#340547 Suddig bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

Amatörhuggare 62  
#340550 Hej .
Jag hittade ochså sådana i verkstaden när jag städade.
Har för mig att dom hette Sandvik. Var någon slags fisk på kartongen.
Man hade sådana till Gamla goa Hva 165

Användarvisningsbild

Re: Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

T Landström  
#340582 Oregon har haft likadana...
Kör med sådana själv... Lite mjukare material i dom så dom är lätta att fila...
Tror mina heter Oregon Lasotex eller nått liknande...

Avatar Fallback

Re: Hittat röjsågsklinga(?), vilket märke?

bgl  
#340608 T Landström ska ha tack för svaret! Vi hittade några andra prylar som kom från NIMA i Örebro. Dom hade många Oregonartiklar i sortimentet innan SWEDOL gick in och ströp sortimentet efter köpet. Jag har kört klingan ett par timmar nu på morgonen på min 460. Den går kanon i klen röjning men är inte tillräckligt aggressiv på grova stammar, kan ju vara filningen. Finns det någon som säljer denna klinga idag? Jag kan inte hitta den i Oregons nätkatalog.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).