Skogsröjning

Sthil FS 560 C-EM?

17 inlägg 10924 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sthil FS 560 C-EM?

Röjar Tyson  
#340394 Hej är det nån som har nån erfarenhet av Sthil FS 560 C-EM?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

JensSkoog  
#340398 Jag körer FS 480 som jag inte släpper från mig med det första, men jag har provar FS 560 och det är en grym såg. Märker gott att den har lite mera kubik än 480/490 :grin: , men nästan ett kilo extra märks ochså på en gammal kropp :mrgreen:
Easystart har jag på min 460, och det är mycket bra, enligt mig. Måste bara komma i håg å prime ett antal gånger innan man dra, inte bara två, tre som manualen säger.

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

Röjar Tyson  
#340490 Okej den kanske blir tung för 40 timmars veckor men i hasselbuskar måste styrkan komma väl till sin rätt. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

JensSkoog  
#340494
Röjar Tyson skrev:Okej den kanske blir tung för 40 timmars veckor men i hasselbuskar måste styrkan komma väl till sin rätt. :grin:

Hasselbuskar är värsta snåren jag vet å röja. Vet inte om det styrka som är viktig i dom, hellre teknik :wink: Jag använder min KM 130 R på dom med kedja och svärd eller kratskärare och sirklar så jag får dom utåt, annars blir det rena kaos, vilken såg man än använder.Men, jag är långt från proffs, bara en gammal gubbe med gott om tid :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

sundelius  
#340499 Tror nog att du kan kalla dig erfaren i alla fall :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

JensSkoog  
#340501
sundelius skrev:Tror nog att du kan kalla dig erfaren i alla fall :mrgreen:

Tackar för det, sundelius :grin: Ja, med hassel har jag lång erfarenhet - har kämpat med den i 60 år :lol: Som pojk fick jag hugga den med yxa som inte alls var vass efter några felhugg i kratet :wink: .

Avatar Fallback

Re: Sthil FS 560 C-EM?

jannee  
#340514 Hva555 eller FS 560, lär väl vara ganska likvärdiga, både i tyngd och styrka. Kvalitén lär framtiden utvisa.

Avatar Fallback

Re: Sthil FS 560 C-EM?

Amatörhuggare 62  
#340529
m_003.jpg
m_016.jpg
m_017.jpg
Hassel ,Huvaligen, Usch !!


Min Favorit i Dessa Hien : HVa 555 FXT

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

sundelius  
#340546 Ja det är hatobjektet nr 1 :!:

Hasseln alltså :oops:

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513245 Några fler som har erfarenheter av 560:in? är sugen på att köpa några st till ett nytt röjlag men verkar vara en ovanlig modell iaf här uppe i norr :)


https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr ... -C-EM.aspx

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

JensSkoog  
#513254 Den är bra tung, så jag skulle inte gilla bära på den hela dan, men
unga, starka personar klarar väl bra den vikten, och senn har den krafter så det holler.

Men det jag ogillar starkt är att dom har satt Easy-start på den
ochså nu. Har det på min FS460 och gillar det inte als. Enlig mig, så
är det bara något som går sönder när det minst av allt passar :roll:

Senn är det det vecka eller så att vänta på ny del, och 5 - 600 kr. rakt i dass :mrgreen:

EDIT: PS: Ser att jag rekommenderade Easy-start tidigare i tråden, tre år tillbaka. Efter ett haveri på min
såg, och några haveri på sågar jag servat för andra, så har jag ändrat syn på det :d

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513278 Själv föredrar jag 460 eller husqvarna 545 främst tackvare den lägre vikten. Proffsröjjarna däremot vill gärna ha de tyngsta grejerna hehe.

1 veckas väntetid på reservdelar är det för det mesta även på husqvarna, så det spelar inte speciellt stor roll, gott om reservsågar har man samlat på sig hehe :)

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

JensSkoog  
#513284
SkogsGotte skrev:Själv föredrar jag 460 eller husqvarna 545 främst tackvare den lägre vikten. Proffsröjjarna däremot vill gärna ha de tyngsta grejerna hehe.

Holler med dig i det med vikten. Varför bära med sig mera än man behöver :wink:

Senn ser jag ju att många proffs lika gärna kör med 460 eller 490 som med
560 här. Beror lite på vad dom känner sig mest bekväma med.

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

Larsberghagen  
#513505 Köp inte in 560.
Den är alldeles för tung. Jag köpte en och efter typ 12 hektar bytte jag till en 460.
560n tar alldeles för mycket energi av en.
Det säljs knappt en enda av dessa pga att ingen vill bära på tyngden.
Köp en 460 och lägg till lite för handtagsvärme.
Mindre än 460 blir för klent.
Det är 460 som gäller är min uppfattning.
För det är vikten som spelar roll. 490 är lite tyngre och lite starkare men jag skulle aldrig köpa en. Det är bara dumt att bära på den extra vikten.
460 är tung nog. Du kommer iallafall önska att 460 vore lättare.
Man vill inte bära på mer än vad som behövs.
Och det gör stor skillnad med lite extra vikt.
Köp absolut inte en 560. Inte en 490 heller.

Användarvisningsbild

Re: Sthil FS 560 C-EM?

Larsberghagen  
#513508 Att köra 560 är en bestraffning.
Startanordningen på stihls sågar är suverän. Mycket lätt att starta med sågen i selen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).