Skogsröjning

Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

30 inlägg 12529 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

isteskog  
#337094 Håller med Vedmaskin! Bästa filmallen enligt mig! :grin:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337095 Hur du än gör och var du än börjar så gäller det att komma igång och röja helt enkelt.
Ta en dunk alkylat och en fil i näven och gå med sågen ut och kör några timmar, efter det
kan du ta bättre beslut.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

surjämten  
#337103 Är du ovan att fila så gör som du tänkt, fila hemma i lugn o ro, och ha med dig några färdigfilade klingor ut.
Byter klinga gör du på en minut . Är det gott om mygg föredrar jag detta.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337106 Bra tips, får bli en sådan fil till klingan samt att jag tänker på att ställa björken glest! :-BD Har läst att nybörjarfelet är att inte röja tillräckligt hårt vilket troligen även kommer att drabba mig till en början.

Kanske inte är blir 100% effektiv i början, men håller med om att det är viktigt att komma igång. Det finns dryga 5 hektar nyplanterad kalhygge, vilket jag räknar med kommer kräva mycket röjning inom något år.

Det känns bra att veta på ett ungefär vad som är planen innan man startar. Har besökt skogen två gånger hittills. Första gången en snabb titt vid inköp sedan var jag där för ett tag sedan och gick efter rågångarna och en sväng ut på kalhygget.

Min plan (just nu) efter alla kloka råd :-BD är att börja med område C-D.
-- D, ställa björken på ca 3 m avstånd. Där tall finns bevara tallen och gissar att samma sak gäller för granen.
-- C, röja bort all björk och bevara tallen.

Sedan i vinter gå vidare med område A-B när jag samlat på mig mer erfarenhet. Dessa områden kräver nog röjning i förband.
-- A, bevara och ställa tallen i förband och ta bort gran/björk.
-- B


Har tänkt att ha på mig sågskyddsbyxor Oregon Waipoua samt sågskyddstövlar Oregon Yukon. det lämplig klädsel för röjning? Stövlarna känns tunga, men det kanske fungerar?

Fil och ca 2-3 klingor och extra handskar. Hjälm och hörselskydd med radio. Ca 10 - 15 liter färdigblandad bensin / dag.

Har ett par dagar på mig nu innan röjningsstart att förbereda med utrustningen, så när jag väl är i skogen så försöker jag undvika behovet av att behöva åka och kompletteringshandla mest pga tidsåtgången.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

SHR  
#337111 Sågskyddsbyxor känns lite overkill om du sågar med klinga. Klingar går igenom lika lätt som om du skulle ha nät-kallingar :) (+varmt!) men bra med Sågskydd i stövlarna.
Jag föredrar kängor med sågskydd då jag inte tycker det blir lika stappligt att gå :)

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

jannee  
#337113 Montera på en ny Strandklinga. När du kört i sten, vilket du kommer att göra, är den ganska lättfilad = enkelt att få hyfsat bra - sedan ger träning kunskap.
Tag också för van att INTE köra för korta stubbar, proffsen kör ALDRIG korta stubbar.
I stället för tunga huggarstövlar skulle jag nog valt en läderkänga, en hjälm med radio, resten kan man gott och väl ta vad man har.
Förstår INTE vitsen med att ha sågskydd när man kör röjsåg :?:
Själv går jag i kortbyxor, dock har jag en tunn bomullsoverall över.
ALL bar hud täckt med ett myggspray med så HÖG Deetfaktor som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337116 Bra tips att inte såga för lågt. :) Minimerar ju även risken för att köra in i sten.

Tar även med mig några luftigare byxor o testar mig fram samt tar med myggmedel.

Önskar jag haft en 4-hjuling för område C-D ligger längst in i skogen. En promenad på ca 800-900 meter från vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

JensSkoog  
#337126
xlt skrev:Önskar jag haft en 4-hjuling för område C-D ligger längst in i skogen. En promenad på ca 800-900 meter från vägen.

Det är inte så långt när du ska dit, men om du körer sågen så länge du maktar och lite extra, så är det låååååångt på hemvägen :lol:
Värsta är dock om en lämnar något vid vägen så man får gå tilbaks och hämta. ~X(
Annat är att man inte drar med sig mera än man behöver av bensin och dylikt. :YMSIGH:
Ser fram emot bilder från röjningsresultaten!

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337134 Kliar i fingrarna att komma igång nu så röjningen är tidigarelagd och påbörjas imorgon. Orkar kroppen så har jag nu några dagar extra på mig att röja. #:-S

Återkommer med bilder under nästa vecka!

Återigen tack för alla goda råd!! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Trocadero  
#337142 10-15 liter bensin per dag låter mycket tycker jag. Tror att du blir tillräckligt trött med 5 liter de första dagarna. Jag tar aldrig med mig mer än 5 liter och röjer inte heldagar. Har märkt att det blir mer stensågning (sågar för låga stubbar) och "shit happens" (=råkar skada det som skall vara kvar) när man blir för trött.
De proffsröjare jag anlitar emellanåt när jag inte hinner med kör max 6-7 timmar/dag.

Någon annan tipsade om att börja röja där det inte syns så mycket. Bra tips!
Lycka till och ha det kul i skogen!

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

jannee  
#337145 Börja ALLTID röja längst bort så att du slipper gå igenom det du redan röjt.
Några liter vatten, fil + en dunk med 5 liter bensin. Har du röjsågen fulltankad ska du var dj**gt glad (nöjd) om du har ork att även tömma bensindunken. :mrgreen:
Du som är ovan kommer att vara "rätt" slut efter 4 till 5 timmar, normalt klarar man undvika stenkörningar så länge man är förhållandevis pigg men när tröttheten kommer smygande kommer även stenkänningarna = obligatoriska filningar.
När grabben och jag röjer har vi EN 5 liters dunk med oss, kör slut på den, sedan åker vi hem och äter - därefter får jag åka iväg själv och tömma några tankar.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337594 Då har man samlat på sig lite erfarenheter av röjning och kring området. :mrgreen:

Började dagen med att röja på område C ett par timmar. Kände dock att det var lite glest med sly och ännu inte så jättehögt så jag beslutade att kolla område D.

Område D skiftade lite i karaktär beroende på var man befann sig. Klart mycket tyngre och långsammare att röja jmf med område C men det kändes även som om röjningen gjorde en större skillnad på D. Röjde på ett par mindre områden fram till lunch. Promenaderna till huvudvägen var långa och jag känner att det behövs någon form av fordon innan fortsatta insatser på detta område. :-W Hittade en skogsväg som går till området via några andra fastigheter som är lite för smal för en pickup att ta sig fram på om man inte vill skrapa lacken men perfekt för ett mindre arbetsfordon ATV/UTV etc..

Fortsatte på eftermiddagen och nästföljande dag med att röja nära huvudvägen på område A som är välskött. Klart trevligare att röja jmf med område D och det kändes som att man fick mycket gjort. Även här ändrade området karaktär och jag röjde ut ca 1 hektar fram till nästa naturliga gräns.

Utrustningsmässigt
- Röjsågen fungerade bättre än förväntat. Bytte klingan inför andra dagen mest för att vara på den säkra sidan, även om den första klingan fortfarande kändes vass. På område D hade jag helst haft en kedjeröjare, men område A och C fungerade utmärkt med vanlig röjsåg. Ingen stensågning och följde rådet att inte såga för lång ner.
- Kommer fortsätta använda motocrosströjor vid varmt väder. Kändes som ett perfekt plagg, luftigt, bra rörelsefrihet och slitstarkt.
- Hade även ett Scott Enduro midjeväska som var smidig att bära med sig bilnycklar, plånbok och lite verktyg i.
- Började med luftiga träningsbyxor och valde att aldrig byta till sågskyddsbyxorna.
- Sågskyddsstövlarna kändes säkra att ha på fötterna och stabila att trycka ner slyet med. Ok när man röjer då man inte rör sig så fort då. Dock inga höjdare att ha på sig när man ska gå en längre bit.
- 5 liter bensin räcker gott och väl att ta med ut. Kanske tom ta med något mindre ut till skogen ifall man inte har något fordon att ta sig fram med.
- Nästa gång kan jag skippa >50% av allt som jag packade med mig.

- ATV/UTV står på kommande inköpslista.
- Har behov av en huggarstuga. Är det lönt att börja bygga något av vindfällen eller ska man satsa på en färdig timmerstomme? Kanske alldeles för arbetsamt att såga till stockar ute i skogen med ett mobilt sågverk som Logosol och sedan såga timmerknutar med motorsåg. :-?

På det hela så var det bra att komma ut och börja för att samla på sig erfarenhet. :-BD Hade en del känningar i kroppen efter första dagens röjning men det släppte under dag 2. Hittar man rätt arbetstakt/teknik och tar lite pauser emellanåt så ser jag inga problem att man kan hålla på i många dagar i sträck. Allt eftersom tiden gick så fick man en bättre känsla för vad som behöver röjas och vad som kan lämnas.

Kommer till nästa gång försöka se till att man blir minst två personer som röjer med tanke på säkerheten ifall någon olycka i arbetet skulle inträffa. Gick ibland och oroade mig för vad som skulle hända ifall en björn tittade fram bakom slyet. Sedan skulle det också rent social vara mycket trevligare att jobba tillsammans. ~O) Om någon annan har liknande funderingar så skicka gärna ett PM så kan vi planera för att röja gemensamt i bådas marker.

Skickar med några bilder tagna med mobilen.

Område D efter röjning.JPG


Område A efter röjning.JPG


Upptäckte detta område E som jag tidigare helt missat och känner att jag gärna skulle prioritera detta område för en första röjning av det. 2,15 hektar, planterat G24, ålder 5 år. Mycket mer sly här jämfört med område C som är T24 planterat samma år. Troligen pga att C är torrare sandmark vilket hämnar lövupplsag.

Tänker mig en brunnsröjning, kan det vara rätt eller ska man försöka att ta bort allt löv? Granen kanske mår bra av att växa under en björkskärm samt ifall röjningsinsatsen blir mindre. Har egentligen inget emot att ha lite björk inblandat för att kunna användas som ved i framtiden.
Prioriterat område.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

mrvimek  
#337597 Ja har både husqvarna röjsåg med kort rig och kedjeröjsåg och går heller med kedjeröjsågen då,de är mindre slit för kroppen och lättare att få ner de röjda skogen :)

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337604
mrvimek skrev:Ja har både husqvarna röjsåg med kort rig och kedjeröjsåg och går heller med kedjeröjsågen då,de är mindre slit för kroppen och lättare att få ner de röjda skogen :)


Ja, med en kedjeröjsåg verkar det vara lätt att såga av slyet i två bitar för att få det att falla bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Hema  
#337618
Pensionär skrev:Att få ett 100% korrekt svar på hur man ska göra med älgarna är omöjlig att få nåt svar på.

Hängna in planteringen eller skjuta av älgarna. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).