Skogsröjning

Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

30 inlägg 12551 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337055 Har äntligen blivit skogsägare till ett skifte på ca 32 hektar i södra Dalarna. Skogen består till stor del utav ungskog så behovet av röjning är stort under de närmaste åren. Tanken är att jag ska försöka lära mig så pass mycket att jag kan röja på egen hand och avsätta ett antal dagar per år för detta. Sedan får man se hur långt det räcker.

Planerar nu för att genomföra min första röjning med start i helgen och ca 4 dagar framåt och har tänkt att välja ut ett eller två av följande fyra områden (bilder A-D) att börja med. Frågan är vilket område tycker ni vore bäst att röja först och hur vore det lämpligt att röja (hur tätt, lövröjning, brunnsröjning, förband etc...)? Det är ett område med mycket älg och enstaka inslag av kronhjort.

Område B behöver gallras enl skogsstyrelsen. Gick bara i utkanterna av område B, men det jag såg var som en vägg.

A = T23, planterat, ålder 11 år, röjt år 2011, ca 3.5ha
A_1.JPG


B=T24, ålder 29 år, ca 1 ha (gallring, röjt enligt skogsstyrelsens fältuppgifter)
B_1.JPG


C= T24, planterat, ålder 5 år, aldrig röjt, ca 3.6ha
C_1.JPG


D=T22, ålder 16 år, ca 1ha (röjning inom 3 år enligt skogsstyrelsens fältuppgifter)
D_1.JPG


Alla tips emottages tacksamt! :)



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

hardman  
#337057 Tror inte du skall röja tall nu. Man brukar bara röja det fram till 15 juli.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

hardman  
#337059 Men lövet kan man ju givetvis ta \M/

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

SHR  
#337060 Börja med det som ser ut att ha bäst förutsättningar, börjar du med det som ser jävligast ut tar det lång tid innan du kan börja på den fina ungskogen som då kanske har blivit eftersatt den med :)

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

jannee  
#337061 Jag skulle nog börja med område D för att sedan fortsätta med område C

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337062 Tack för alla tips, kul att svaren kom in så fort! :-BD

Passar mig bra att börja med lövröjning då jag inte är helt komfortabel med att börja ta bort tall och gran ännu innan jag vet hur det ska göra. :oops:

Kanske lutar åt att börja med C då den fortfarande har potential att bli bra. D ligger också nära tillhands men där verkar de ha gått utför redan.

Område A, vad tror ni nästa steg är där? Är det att börja tänka på att få rätt antal tallar/granar per hektar? Hur länge kan man vänta med det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337065
jannee skrev:Jag skulle nog börja med område D för att sedan fortsätta med område C


Håller med dig. :smile:

Eftersom område C ser inte ut att vara i akut behov och D är bara ett hektar.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Jim_the_one  
#337069 Grattis till köpet :-BD

Svårt det där med vart man ska börja. Speciellt när man har begränsat med tid.
Jag hade nog gjort D C A B
Men tror att C D nu och sen A B i vinter/vår, blir bäst för dig. På C ser du kanske knappt plantorna nästa år. Skulle nästan gissa att D tar ungefär lika lång tid som C.
Skulle du få lite tid över så kan du gå över B och ta bort Björk som riskerar att piska sönder.

Kanske större risk för betning efter röjning av C.
Men det ser ut å va ganska lätt att börja med, D är nog också ganska lätt (att se vad som ska bort) men mer prestation då stammarna ser ut att vara ganska långa.

På B (om det nu är som jag tror/borde vara) är det bara att gå in och sopa ner allt som är under 7 cm för att sedan gallra om typ 3-4 år. Är väl lite mindre risk för snöbrott om detta görs på vårkanten.
På A är det väl all gran som ska bort, borde väl vara hyfsat älgsäker höjd på tallen.

Sen hur tätt/glest det ska vara har jag inte riktigt pejl på men på B borde det iaf vara någon halvmeter-meter mellan kronorna.

Vad ska du röja med?
Alla utom C skulle jag röjt med kedjeröjsågen

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337070 Det är cirka två veckors jobb gissar jag, börja där det syns minst så du får lite övning.
Ordningen lär inte spela så stor roll.
Ta det lugnt och kom ihåg att fila, både för att det behövs och för då hinner du tänka
och övar upp filtekniken samtidigt.
Röj inte så långa slag max ca 50m och räkna antalet huvudstammar ett par ggr per dag åtm i början
så du får en uppfattning om hur hårt du ska ta.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=223

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337074 Tack för alla kloka synpunkter! :-BD Har läst på en del rörande röjning på nätet, men nu när man ska göra det själv rent praktiskt så känns det plötsligt inte lika självklart hur det ska göras.

Har tyvärr ingen kedjeröjsåg så jag tänkte börja med min 1,2 kW Hitatchi CG33EJ(S). Är dock osäker på ifall den är för svag för att röja med i skogen, köptes primärt för trädgårdsbruk. Motorsågskedjor slipar jag utan problem med maskin hemma, men har aldrig slipat röjsågsklingor. Först tänkte jag ta med mig ett antal nya klingor till skogen och byta ut dem när de blivit slöa, men är det görbart? Hur många klingor skulle behövas för ca 4 dagars röjning? Är det svårt för en nybörjare att slipa klingan?

Om man börjar med att röja område D, hur skulle man röja där? Enligt fältuppgifter är det en andra röjning, T22 ålder 16 år. Kunde nog inte skymta en enda tall när jag gick efter rågången. :mrgreen:

Lövröjning på område C, kan det dra till sig fler älgar och att de då passar på att äta på tallplantorna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337077 Med en sån liten såg blir det jobbigt, och du kommer ändå att ha det nog jobbigt i början.
Köp tex en beg Stihl FS450 för 3000:- så har du all såg du behöver.
Byta klinga är helt okej, men du måste lära dig att fila ute i fält.
Jag brukar ha en klinga, filar, verktyg och reservhandskar med i selens påse
så man inte behöver avbryta för svårare stensågningar.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

xlt  
#337082 Ja, en större maskin skulle vara bättre. Ska kika närmare på Stihlen samt Husqvarnas kedjeröjsåg. Får fundera på ifall jag ska göra ett försök till att börja med med lilla Hitachin då jag behöver få lite röjningsvana och även bättra på konditionen. Enda fördelen med Hitachin är att den är ganska lätt, däremot tycker jag den vibrerar för mycket, får stickningar i fingrarna. Hoppas den vibrerar mindre med röjsågsklinga jmf med den 3-uddiga gräsklingan som suttit på fram till nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Pensionär  
#337084 Område D tycks det mest finnas björk i. Då ska det röjas ganska hårt. Upp mot 3 meter mellan stammarna ska det va för att björken ska få utrymme att växa. Det kommer att se glest ut och du tror nog att du tagit för mycket, men hur det ser ut idag spelar ingen roll om 5 år. Tänk på att en röjning ska ha effekt flera år in i framtiden inte bara de närmsta två åren.
Detta är i regel dock, verkligheten gör att det varierar hur man sen slutligen gör.

Vad det gäller älg i område C så är väl rekommendationerna tvärtemot hur du tänker. Det är lövet som lockar älgen till planteringen inte tallen. Älg föredrar att beta tall som växt trångt så därför rekommenderas att röja bort allt löv.
Men igen är det också bara en grundregel. Har sett otaliga gånger när älgarna inte följer denna regel.
Att få ett 100% korrekt svar på hur man ska göra med älgarna är omöjlig att få nåt svar på.

Sen så kan jag bara hålla med de andra. Köp en begagnad röjsåg, med den lilla du har kommer jobbet bara att bli tungt och tråkigt. Sen så måste du nog lära dig fila klingan, att byta klinga när den blir slö blir dyrt i längden. Det är lätt att fila en klinga, lättare än en att fila motorsågskedja skulle jag säga.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337085 Jag hade varit sugen på att röja A. Ser ut att kunna bli en lättsam röjning och fint efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare, vart börja med röjningen?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337091 Jag använder mig av denna filmall, då kan jag även skränka klingan vid behov.
https://www.google.se/search?q=filmall+ ... rQ&dpr=0.9

Jag ställer upp röjsågen mot en trädstam när jag filar. Efter en grav stensågning kan det vara bättre att byta klinga o fila den hemma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).