Skogsröjning

Björkröjning

3 inlägg 3384 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björkröjning

Kalleskog  
#331925 Håller på att Gudrunhyggen som planterades med gran efter stormen. Den förra ägaren hade svårt att få fram planter så det dröjde ett antal år innan plantorna kom i jorden. Detta resulterade i jag bara något/några år efter planteringen tvingades röja bort björken när granen fortfarande bara var ca 0,5 meter hög. Efter bara några år kom björken tillbaka och det i ännu större utsträckning.

Tips om hur man bäst röjer bort björk mottages tacksamt. Jag röjer alltid björken längst ner på stammen men har hört en del skogsägare säga att det är bättre att röja en bit upp på stammen, ungefär midjehöjd för att lövuppslaget ska hållas tillbaka. Vilka erfarenheter har ni kring detta och när på året tycker ni det är mest effektivt att röja bort björken?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Björkröjning

jannee  
#331930 Augusti och med en kedjeröjsåg, såga av björkslyet i 50 till 60 cm höjd. Ser ut som f*n gått fram men blir knappt inga nya jordskott, endast en rosett i de gamla stammarna vilket växer betydligt långsammare, dessutom verkar det som att det blir betydligt mer aptitligt för vilda djur som föda.

Avatar Fallback

Re: Björkröjning

phh  
#334538 Jag gjorde en brunnsröjning med Kedjeröjsåg för 4 år sedan av en granplantering . Björken röjdes 40-50 cm upp. Men det är idag svårt att se om uppslag av björk blev mindre än om jag tagit längre ner. Nu går jag på det igen med en lätt motorsåg och tar enbart grövre björk utanför den förra brunnen. Så för vi se om några år om röj ingen är klar och granen klarar sig utan mer röjning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).