Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736424 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#340445 Har nu sen någon vecka påbörjat röjning på ett Sveaskogskifte jag köpte 2004. Hela beståndet är på drygt 20ha (ca 4ha på eget som gränsade emot). Röjde ca 5-6ha ifjol, så nu är resten kvar till i år.
Lite ojämnt, allt ifrån 1m-5m. Röjer bort mycket av lövet som kommit och slutröjer i grupper som nått älgsäker höjd, men spar all tall där den är under 3m. Älgskador finns det gott om ..... 😡 särskilt där tallen står tätt ihop med björken.

   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340452 Det verkat som älgarna håller sig borta om man tar ner björken.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#340455 Precis min erfarenhet, Mangan! Lövet drar till sig älgen och tallplantorna stryker med av farten.... :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340465 Om det blir som jag vill, är det dags att röja från och med måndag. Skall ta med mig det här, så blir det bara tall och gran kvar förhoppningsvis.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#340489
m_20150810_155113.jpg
Måste glömt denna när jag gjorde hygget en gång i tiden.

Konstigt bilden är ju rätt i datorn. :surp:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#340500 I så fall är du född 1862 .... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340737 Det börjar bli höstluft, så jag började igår med lite röjning. När jag köpte skiftet för 11 år sedan var det mellan 1 och 2 m högt, om det var planterat så var nästan allt fruset bort. Misstänker att det aldrig blev planterat. Marken är torr, så tall är det lämpliga träslaget. Några fröträd hade även lämnats.

Älgarna gillar denna avdelning, så det blev inte så mycket tall. Har tänkt vänta och se, bättre att hålla de fina avdelningarna i skick.

Före:
före.jpg


Efter:
efter.jpg


Planen var att ta ner all björk, men det är så lite barr så ställde några risiga björkar mitt ute på "torgen". Tror inte jag får ihop 1000 träd/ha ens. Kanske i snitt över hela avdelningen. :)

Samtliga tallar var krokiga, med klykor och sprötkvist. Det är svårt att välja huvudstam när det ser ut som på bilden!
vilt.jpg


Undrar hur detta ser ut om 20 år? :) Granarna såg bra ut, men de hade bara kommit i de lite friskare partierna (under björken). Detta har nog varit den avdelning med mest viltskador. Tror att det är beskogat enligt SVL:s krav nu i alla fall. :)

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#340738 Ojämna, dåliga bestånd kör jag turbomodellen på :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340742 Turbomodellen?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#340745 Hårda röjningar, gallringar och förtida avverkning så tidigt det går. Brukar gå bra att få avverka dåliga bestånd innan lägsta slutavverkningsålder inträffar om man har en dialog med Skogsstyrelsen innan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340747 Aha, då är jag med. Jo, med den stamtätheten som det blir nu skall det nog inte gallras så mycket.... :)

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hasaro  
#341318 Köpte ny såg(hq 555fxt) i förra veckan och ville ha nått ordentligt för den att prova sätta tänderna i. Så detta parti som stått och "växt" orört i ca 25-30 år fanns det gott om hårda stammar (och en hel del röta..) att prova på.

Nån som kan säga vad denna gran sort heter? Farsan kallar de ryssgran, men jag tror inte det är det fackliga namnet ;)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341320 Det ser bra ut. :grin:

En gissning är att det är vanlig rödgran, men att det är fröets härkomst som åsyftas (proveniens). Vitryssland är populärt att hämta frö.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#341327 Ser ut som 555:an har fått jobba!
Snyggt :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#341333
Hasaro skrev:Nån som kan säga vad denna gran sort heter? Farsan kallar de ryssgran, men jag tror inte det är det fackliga namnet ;)

Hur ser topparna ut på dom efter 25-30 år? Har observerad att några träd i fält där dom har planterad sydligare proveniensar importerad hit stoppar längdväxten och gör skatbo av toppen när dom når en viss högd.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).