Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736455 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#423690 Härligt att gå med röjsågen idag :grin:
Fick köra två tankar innan jag fick hasta vidare.
Bara en sak som stör mig, och det är att det inte syns på bilden att jag varit där :surp:

1481754339_hgn._rodde_14_12_16_(4).jpg


Dom lovar lika bra väder, minus, i morron ochså, så då får det bli en ny sväng :wink:

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#423693 Jodå, Jens! Det låg lövkratt på backen ..... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#423864 Idag blev det fyra timmar, mestadels med dikeskantrøjning. Gick över ungefär
800 meter, och hade en "pöjk" med som kastade ur diken och trampade ner det.

1481828508_hgn_dikeskanter_m.adr._15_12_16_(1).jpg


Kände mig ganska slut efter jobbet, men "pöjken" på tjugo var slutare :lol: :lol:
Minus nio när vi gick på, men i det var vatten i dikesbotten hela vägen. :???:
Kunne säkert ha väntat ett år eller två, men jag vet hur snabbt det växer
över huvudet på mig om jag inte tar det när jag har tid och vädret är bra. :surp:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#424655
1482087067_m_20161218_121057.jpg
1482087042_m_20161218_145412.jpg
1482087023_m_20161218_145422.jpg
Här är resultatet av dagens röjning

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#424678 Amatörhuggaren, slyets fiende nr:1 :grin: :-BD

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Robertberg  
#424707 Är ganska ovan röjare, har hittils mest gett mig på underröjningar och bortglömda objekt likt detta då det är hyffsat lätt att veta vad som ska bort. Oftast är det smålännigen som bestämmer men ibland slår det slint i huvudet och man blir istället tuff, "Äh, nu tar jag de här också!" och det är väl egentligen så man alltid ska tänka..

1482095605_20161218_130624.jpg

1482095589_20161218_144849.jpg


Kom idag in på ett hörn där det varit vindfällen varje år fram tills för tre år sedan. Nu är där helt kalt men det kommer väldigt fin självföryngring av gran, så jag försökte mig på en brunnsröjning där. Tog dock inga bilder..
Om det är halvtätt av smågranar och man kapar av en björk av tummens tjocklek straxt över grantopparna, växer då björken om och blir problem för granen? Det är svårt att komma ner närmare marken med hänsyn till granen.
Tänk att en sån enkel fråga kan ge ett så långt inlägg :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#424715
Amatörhuggare 62 skrev:Här är resultatet av dagens röjning

Snyggt när man ser mellan dom vita björkstammarna.
Bra jobbat, @Amatörhuggare 62 :-BD
Hoppas du inte får stora mängder blötsnö i vinter.

Robertberg skrev:Kom idag in på ett hörn där det varit vindfällen varje år fram tills för tre år sedan. Nu är där helt kalt men det kommer väldigt fin självföryngring av gran, så jag försökte mig på en brunnsröjning där. Tog dock inga bilder..
Om det är halvtätt av smågranar och man kapar av en björk av tummens tjocklek straxt över grantopparna, växer då björken om och blir problem för granen? Det är svårt att komma ner närmare marken med hänsyn till granen.
Tänk att en sån enkel fråga kan ge ett så långt inlägg :smile:

Svårt att bedöma utan en bild, @Robertberg .
Beror ju lite på vem som gillar marken bäst, björk eller gran. :wink:
Det svåra är ju att om man kapar björken så, så får man längdväxt i grenarna som förstör granerna. Jag skulle väl tagit dit en kedjeröjare om ett år eller två så jag fick björken ner.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#424750 Har för mig att Jannee brukar kapa björken en bit upp och om jag inte missminner mig tyckte att slyet kom sämre efteråt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#424767 Japp, en halvmeter är lagom (blir inte så många stenkänningar då :grin: ). Slyet växer kanske om, men då i en rosett och många av dessa rosetter betas och eller självdör. Ser visserligen för djävligt ut där man gått fram men snabt och effektivt med ett bra resultat - PROVA :!:
Rotskottens tid är garanterat förbi :mrgreen:
Du Robertberg borde varit tuffare, varför lämnade du slanan något till vänster om stenen mitt i bild :grin: .
Ok, bilden kanske luras men troligtvis kommer den slanan att på sikt ändå självdö.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Robertberg  
#424844 Tack för svar! Blir att fortsätta kapa en bit upp . Ska ta en bild om jag kommer ihåg också!

Hehe jannee den björken var det första jag såg efter att bilden var tagen :smile:
Gick och kollade varför jag valt att spara den och såg att den stod i en stor lucka och var lägre än granarna.

Tänker utnyttja Erre när han kommer på besök till våren, så får han ge lite praktiska råd :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#424848 Fick lite tid idag och körde tre tankar och nu ser jag slutet på den grandjungel jag har varit fast i en tid. Inte stora biten, men det tar tid när man får ploga sig genom med mycket höga benlyft - tungt för en gammal gubbe :lol:

1482172125_hgn_rodde_19_12_16_s_(11).jpg


Blev många bra "julgranar" som fick ta kvällen idag :wink:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#424987 Som omväxling t björkesly.
Kör jag ett hörn underröjning

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#424989 Finröjning som omväxling ... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#424991 Gott m lite omväxling.
När man stångats i lövhiet.

Beståndsdata är alltid intressant??
40 år
T 28
160 m3 sk/Ha
Årlig tväxt 8,3 m3sk/Ha.

Lunchtime

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#425407 Tuffar vidare till nästa avdelning att röja, rätt lik tidigare avdelningar, dvs ungskog ca 25-30 år- planterat, men aldrig tidigare röjt. Denna avdelning skiljer sig lite i att det är lite bördigare, vilket gör att det är många höga och halvgrova björkar som piskar många granar.

Efter röjning:
1482392810_img_5549.jpg


Längs med ett dike:
1482392810_img_5552.jpg


Jag blev dock förvånad över hur lätt det var att såga ner björk nu, jämfört med sommar/höst. Dels så är de oftast lite böjda och faller ikull lättare, men jag inbillar mig också att fukthalten är låg i trädet, vilket kanske underlättar själva sågningen. Kör med en husqvarna 555 med Strandklingan.

Är det fler som märkt nån skillnad vid röjning vintertid kontra sommar/höst?

Kort videosnutt i halvmörkret:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).