Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736430 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#420346
jannee skrev:Förstår PRECIS hur du känner dig. Kan gå så långt att man går tillbaka och tar de två sista ynka stammarna trots att man kanske får offra en hel timme :mrgreen:
Det är ALDRIG färdigt förrän det är riktigt färdigt.


En tanke som kom var att det borde gå att klättra upp å gunga av dom. :mrgreen:
Sen kom jag på att jag inte är 14 år längre. :mrgreen:

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#420354
Erre skrev:Klev ut i skogen fullt besluten om att bli klar idag.
Taggad som fasen.
Kämpar på med att hålla ett skapligt tempo.
Och den där härligt känslan infinner sig när man märker att slagen man går bli kortare å kortare.
Det blir ljusare och ljusare. \M/

1480170718_dsc_3923.jpg


1480170724_dsc_3924.jpg



Sen står man där tillslut med dom sista två stammarna som ska ner. Sätter i kedjeröjsågen i den ena och pang säger det.
Där gick drivvajern av. 😡
Så jag fick gå ut ur skogen utan den där rätta känslan av att ha blivit klar.
Men så är det. :wink:


Känner igen känslan. Hugg buskar längsmed en åkerkant ibörjan på veckan och hade en hasselstam kvar då bensinen tog slut. Den var något för grov för att bara kunna bryta av den, så i med kastskyddet och såga av den manuellt. Men det alternativet hade du väl inte med kedjeröjsågen?
Gott jobbat trots allt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#420357 Ananders
Tackar.
Du har lite vilja :wink:.
Såga av med kastskyddet i. \M/
Tänker direkt på svullo. :mrgreen:

Nej det funkar tyvärr inte på kedjeröjsågen. Finns inget.
:smile:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#420359 Då ligger Niking före oss .... han har en Japansåg (kvistsåg) i selen .... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#420360
Erre skrev:Ananders
Tackar.
Du har lite vilja :wink:.
Såga av med kastskyddet i. \M/
Tänker direkt på svullo. :mrgreen:

Nej det funkar tyvärr inte på kedjeröjsågen. Finns inget.
:smile:


Vad gör man inte för att slippa gå 50 meter till dunken och tillbaka för att sedan såga av den sista stammen och sedan gå fram 100 meter och ta nytt fatt framför min kollega. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#420363
isteskog skrev:Då ligger Niking före oss .... han har en Japansåg (kvistsåg) i selen .... :wink:


Haha. Mm.
Jag har sekatör med när jag plantröjer.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420376
isteskog skrev:Då ligger Niking före oss .... han har en Japansåg (kvistsåg) i selen .... :wink:

Jo, den japansågen funkar ypperligt även när soppan är slut. :-BD
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420382 F

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Bm350boxer  
#420439 Va inne i en 10-12 årig plantering idag där jag inte varit på några år. Blir så förvånad o trött på de beslut jag gjorde förra gången. Är förvisso smålänning men håller mig för att vara normalbegåvad. Ska i framtiden försöka tänka att den minsta tveksamhet om en stam ska va kvar eller inte ska den väck. Sparar nog både tid, svett o bensin till nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#420482 " Ska i framtiden försöka tänka att den minsta tveksamhet om en stam ska va kvar eller inte ska den väck."

Bm350boxer, jag är inne på samma linje. Tror det blir bra om man följer detta. Dock lättare sagt än gjort :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420483 Tycker det räcker att man kommer på lite håll. Så ser man att man skulle tagit den. Då får man in å ta den. :smile:

Röjde lite klenare björk med graninslag förra hösten utan löv. När löven kom i somras så kändes det som att jag fegat lite. :???:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#420484 Röjer löv när det är fullbladat. lite sensammare, men man ser bättre hur hårt man ska ta. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420488 Röjningsbehovet ser inte lika akut ut på vintern som det gör sommaren. När löven är på plats o skymmer. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Ängagärdet  
#420497
jannee skrev:Förstår PRECIS hur du känner dig. Kan gå så långt att man går tillbaka och tar de två sista ynka stammarna trots att man kanske får offra en hel timme :mrgreen:
Det är ALDRIG färdigt förrän det är riktigt färdigt.


Å jag som aldrig blir färdig med någonting!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

T Landström  
#420510 Va ute på en tur i skogen... Knallade igenom området jag håller på att röjer...
Tallen har ju nått betes fri höjd...men hur hög ska tallen bli för att slippa bark gnag? :???:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).