Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736556 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Elfving  
#420019
agrotron skrev:Tycker det är ruskigt svårt att få till det. Blir mycket björk kvar. Men detta bestånd är granen eller tallen dålig på många ställen. Och väldigt ojämn ålder. Aja övning ger färdighet. Tack för dom vänliga orden. Mer bilder kommer när jag hinner ut igen[emoji106]

Att du öht gör något är betydligt bättre än att låta det bero i 20 år till!
Jag har precis samma problematik som du på många ställen, och är övertygad om att de träd du "gynnar" vid röjningen får en chans att komma vidare på ett sätt som aldrig hänt om du inte gått igenom med röjsåg!

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420034
agrotron skrev:Tycker det är ruskigt svårt att få till det. Blir mycket björk kvar. Men detta bestånd är granen eller tallen dålig på många ställen. Och väldigt ojämn ålder. Aja övning ger färdighet. Tack för dom vänliga orden. Mer bilder kommer när jag hinner ut igen[emoji106]


Tycker det ser bra ut. :-BD

Det är lite svårt att få till det så det ser snyggt ut. När det är långa raftar så vill man gärna spara någon extra. :roll:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

agrotron  
#420063 På några ställen så hävde jag ner granen för den såg väldigt undertryckt ut. Och ställde kvar björk. Är det rätt tänk så? Och 60% av all tall var avbruten 1.5 meter upp. Vet vilken som gjort det iaf[emoji35] och ser jag asp så åker det ner illa kvickt. Hatar dom. Blir som rediga grova buskar osv..

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niiiklas  
#420114 Lämna aspen som viltfoder istället! Så brukar jag tänka när jag röjer, jag kör av de på mitten, likadant med betskadade tallar och små ekar.
Viltet ska ju ha sin del också!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

agrotron  
#420124 Just på denna sektion lämnade jag inget åt viltet vilket ju igentligen är fel. Brukar lämna nåt lite här och där. Vi slutaverkade precis bredvid detta objekt så det finns mycket där å äta för dom.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#420126 Älgen älskar asp men även tallskotten. Fäller du en asp är det likhetstecken med att du bjuder in älg. själv fäller jag ofta en asp modell större där älgjägarna kan tänkas befinna sig, efter någon dag har sedan älgarna varit framme och barkat aspen - om de inte skjuts innan :mrgreen:
Har t.o.m hänt att älgen stått och bevakat mig när jag avverkat asp för att sedan barka virket när jag lämnat platsen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#420193 Nu när det är väldigt blött i markerna har jag flyttat åter till förröjningen

1480092750_066.jpg
1480092753_067.jpg
1480092717_065.jpg


En undran :-? När det är så här magert skulle det kanske vara bättre att låta beståndet vara några år innan gallring och låta det stabilisera sig och utnyttja den extra näring som blir när jag röjer. Enda nackdelen som jag ser det är att maskinerna inte kan köra på riset.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#420201 Ni som har mager skogsmark ni har aldrig funderat över att gödsla?
Var en tanke som slog mig när jag tänkte tillbaka på min ungdom.
Bakvägen fått information om att den som ägde vår fastighet på 30 - 40 talet skulle haft 14 kor men ingen mjölk för avsalu vintertid, medan min morfar hade samma antal kor men mer mjölk till avsalu vintertid gentemot sommartid = tillgång till bra och mycket foder detta troligtvis p.g.a. alla gödselgivor med bl.a konstgödsel.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420215 Idag så var jag ute o fortsatte med röjningen. :smile:
Det var lite blandat kompott. Lite luckigt.
1480100541_20161125_140958.jpg
1480100606_20161125_140729.jpg
1480100628_20161125_140949.jpg
1480100822_20161125_101428.jpg

1480100662_20161125_140658.jpg
1480100685_20161125_140906.jpg

Sedan tog jag en runda på den höglänta delen där det är planterat med gran. Löv uppslaget är måttligt. I somras såg granarna mer hämmade ut än nu utan löv.
Lite lyxigt men tror jag har igen det. Röjde till och med någon granplanta.
1480100749_20161125_120120.jpg
1480100708_20161125_135852.jpg

Sparade nån björk där det var en lucka. Samt kapade nån för foder produktion.
Gott med handtagsvärme i blötan. :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#420239 @Sundelius, det ser ju bra ut i den tallförröjningen! Jag hade nog väntat några år med den gallringen. Som du säger så blir det kanske ökad tillväxt i och med röjresterna -> högre medelstam.

@Jannee, jag gödslar gärna på svagare marker. Men då ska det vara helt älgskadefria bestånd.

@Vedmaskin, härligt att få komma in och röja upp snyggt i ett så tidigt skede, syftar på granplanteringen i sista bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420242
Icegrip skrev:Vedmaskin, härligt att få komma in och röja upp snyggt i ett så tidigt skede, syftar på granplanteringen i sista bilderna.


Jo det var ju lite skillnad. Tänker att nästa röjning går smidigare. När det inte står några björkar nära granstammarna.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#420251
Icegrip skrev:Sundelius, det ser ju bra ut i den tallförröjningen! Jag hade nog väntat några år med den gallringen. Som du säger så blir det kanske ökad tillväxt i och med röjresterna -> högre medelstam.

Jannee, jag gödslar gärna på svagare marker. Men då ska det vara helt älgskadefria bestånd.

Vedmaskin, härligt att få komma in och röja upp snyggt i ett så tidigt skede, syftar på granplanteringen i sista bilderna.

Tack för feedback Icegrip :-BD

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#420340 Klev ut i skogen fullt besluten om att bli klar idag.
Taggad som fasen.
Kämpar på med att hålla ett skapligt tempo.
Och den där härligt känslan infinner sig när man märker att slagen man går bli kortare å kortare.
Det blir ljusare och ljusare. \M/

1480170718_dsc_3923.jpg


1480170724_dsc_3924.jpg



Sen står man där tillslut med dom sista två stammarna som ska ner. Sätter i kedjeröjsågen i den ena och pang säger det.
Där gick drivvajern av. 😡
Så jag fick gå ut ur skogen utan den där rätta känslan av att ha blivit klar.
Men så är det. :wink:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#420343 Förstår PRECIS hur du känner dig. Kan gå så långt att man går tillbaka och tar de två sista ynka stammarna trots att man kanske får offra en hel timme :mrgreen:
Det är ALDRIG färdigt förrän det är riktigt färdigt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#420344 Tankade röjsågen och fortsatte underröjningen idag. När jag skulle tanka igen kunde jag inte hitta kanistern. Sökte flera vändor men förgäves. Troligen ligger den under röjstammar. :sad:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).