Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732719 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#451952
Mangan skrev:Säger som vedmaskin, det där är ju inte så farligt. :)

Nej absolut inte.
Men tid tar det. När man röjt ner en massa björk så får man kolla bakåt så inte alla granar ligger böjda under allt ris.

Så min egna tes är att man kan aldrig röja för ofta. :wink:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#451957
Erre skrev:Vill du undvika sån här röjning ananders :wink:
Jag förstår dig! :d 8-} 8-} 8-} :d


@Erre det är detta jag vill undvika. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#451962 Förstår det.
Ajaj.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452071 Varigt ute på en söndagspromenad. :wink:
1492945281_20170423_082920.jpg
1492945299_20170423_100024.jpg
1492945358_20170423_105801.jpg
1492945324_20170423_102034.jpg
1492945378_20170423_114238.jpg

Gött att bli färdig med detta området. :ymparty:
Får se vad det blir sedan. Har mer liknande. Går väldigt fint innan löven är fullt utslagna. :smile:

1492945339_20170423_103402.jpg

Sedan är det bra att man kan samla ihop det man tappat. Nu är det bara en fällkil som är missed in action. :roll:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#452100 Bra jobbat Vedmaskin! Bra att göra saker i tid innan björken vuxit på sig.

Jag var ute igår och röjde, varierande snödjup upp till 50 cm som mest. Tur att man kunde gå på "armeringen" av fällda björkar och granar. Gäller å passa på nu innan löven slår ut för att lättare få en överblick.

Hann med ca 0,45ha. 25 årig gran, huvudstammarna är runt 7-10m. En del björkar är bortom röjsågen, men de flesta björkar gick ändå ner rätt enkelt-tack Strandklingan.

IMG_1492958541.442351.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#452132 Gutt att du fann kroken när du gick. Så du slapp hitta den med traktordäcken. :d :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452133
Erre skrev:Gutt att du fann kroken när du gick. Så du slapp hitta den med traktordäcken. :d :wink:


Var lite smyg för det. Jag gick o kollade av basvägen så den inte låg där.

Men med tanke var den låg så hade jag tappat den bra mycket tidigare än jag upptäckte det.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Axl  
#452178 Lyckades göra klart en röjning idag. Har nog gått mer diesel än 2-takt. Har 6-7 km till skogen och hinner oftast inte vara där mer än någon timme innan det är dags att åka hem igen. Ångrar att jag inte lyckats hålla reda på hur mycket tid det tagit.

Hur gör ni som lyckas hålla rätt på hur mycket tid olika grejer tar?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#452179
Axl skrev:Lyckades göra klart en röjning idag. Har nog gått mer diesel än 2-takt. Har 6-7 km till skogen och hinner oftast inte vara där mer än någon timme innan det är dags att åka hem igen. Ångrar att jag inte lyckats hålla reda på hur mycket tid det tagit.

Hur gör ni som lyckas hålla rätt på hur mycket tid olika grejer tar?

När jag jobbar noterar jag starttid på mobilen genom att skicka mig själv en SMS med "st" och när jag slutar skickar jag "sl". Senn kan jag kolla tiderna och notera ner när jag kommer hem. Smidigt när jag jobbar här och där och behöver holla koll på tiden. Finns mycket mera avancerade sätt att göra det på, men för mig är det ett steg upp från att notera tider bakpå snusdosan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#453149 Blev några timmars röjning idag vilket resulterade i 3 färdiga områden.
Ett som jag har hållit på med ett par helger tidigare och två små områden idag
på ca 0,2 ha vardera.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

T Landström  
#453161 Kommer att bli dåligt med röjning för min del i år när man ska fostra en valp...men då är man väl riktigt sugen till hösten :)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#453163
T Landström skrev:Kommer att bli dåligt med röjning för min del i år när man ska fostra en valp...men då är man väl riktigt sugen till hösten :)


Allt handlar om prioriteringar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

T Landström  
#453167
ananders skrev:
T Landström skrev:Kommer att bli dåligt med röjning för min del i år när man ska fostra en valp...men då är man väl riktigt sugen till hösten :)


Allt handlar om prioriteringar. :wink:


Mjo...men min filosofi när det kommer till hundar är ju att dom ska få tillbringa mycket tid med den personen som dom ska jaga med... ;)
Sedan har jag inte byggt någon hundgård än...tror inte jag hinner det på en vecka ;)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#453182
T Landström skrev:
ananders skrev:
T Landström skrev:Kommer att bli dåligt med röjning för min del i år när man ska fostra en valp...men då är man väl riktigt sugen till hösten :)


Allt handlar om prioriteringar. :wink:


Mjo...men min filosofi när det kommer till hundar är ju att dom ska få tillbringa mycket tid med den personen som dom ska jaga med... ;)
Sedan har jag inte byggt någon hundgård än...tror inte jag hinner det på en vecka ;)


Det var det jag menar, antingen köper man en hund och lägger tiden på den eller låter man bli att köpa hunden och röjer istället.
Önskar dig lycka till och hoppas det blir en bra jakthund.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#453974 Ja man är som man är när man inte blev som man skulle. :-b

Idag lockade röjsågen mer än motorcykeln. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).