Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736878 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#450839 En fråga till. Jag upplever ju inte att björken ger granen så mycket konkurrens att den hämmas i tillväxt. Med tanke på ett framtida ökat behov av energiskog, massa, ved etc. Hade det inte varit möjligt att spara fler av björkarna som ett led i en ökad miljöomställning ? Många välstammade björkar hade ju dessutom kunnat bli del i en framtida lövgallring också. Men jag hade stamkvistat det mesta för att ej få skador på granarna. Det är väl så pass bördigt att både och hade varit möjligt, eller ?

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

T Landström  
#450842 Hur resonerar mina kamrater på skogsforum när det kommer till avståndet kontra stam antalet/hektar?

Går ni slaviskt på avståndet eller håller ni er till antalet stammar per hektar?

Jag röjer ett självföryngrat hygge just nu och det är ju lite taskigt föryngring fläckvis...

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#450844
T Landström skrev:Hur resonerar mina kamrater på skogsforum när det kommer till avståndet kontra stam antalet/hektar?

Går ni slaviskt på avståndet eller håller ni er till antalet stammar per hektar?

Jag röjer ett självföryngrat hygge just nu och det är ju lite taskigt föryngring fläckvis...


Jag går på avståndet mellan stammarna, sällan jag räknar dem.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

T Landström  
#450845
ananders skrev:
T Landström skrev:Hur resonerar mina kamrater på skogsforum när det kommer till avståndet kontra stam antalet/hektar?

Går ni slaviskt på avståndet eller håller ni er till antalet stammar per hektar?

Jag röjer ett självföryngrat hygge just nu och det är ju lite taskigt föryngring fläckvis...


Jag går på avståndet mellan stammarna, sällan jag räknar dem.


Okey... Jag har ställt tätare i kanten mot luckorna... Återstå att se om jag tänkt rätt...

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#450847
ananders skrev:
Jag går på avståndet mellan stammarna, sällan jag räknar dem.


Samma här.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450854
Älgfoderodlare skrev:En fråga till. Jag upplever ju inte att björken ger granen så mycket konkurrens att den hämmas i tillväxt. Med tanke på ett framtida ökat behov av energiskog, massa, ved etc. Hade det inte varit möjligt att spara fler av björkarna som ett led i en ökad miljöomställning ? Många välstammade björkar hade ju dessutom kunnat bli del i en framtida lövgallring också. Men jag hade stamkvistat det mesta för att ej få skador på granarna. Det är väl så pass bördigt att både och hade varit möjligt, eller ?


Jämfört med andra områden så är det lite lövuppslag just här. Så då finns det andra områden som skulle lämpa sig bättre att satsa på lövet.

Detta kan tänkas vara lite lyxbetonad röjning. Med tanke på hur mycket som är efter så vill man vara på framkant nånstans. :smile:

Men jag tycker att granarna hämmas när dom har björkar nära sig. På dom bilderna som björkarna stod tätt så var granarna klenare jämfört med dom som stod friare.

Annars så kan jag väl spara granar under björkskärm. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450855
T Landström skrev:
ananders skrev:
T Landström skrev:Hur resonerar mina kamrater på skogsforum när det kommer till avståndet kontra stam antalet/hektar?

Går ni slaviskt på avståndet eller håller ni er till antalet stammar per hektar?

Jag röjer ett självföryngrat hygge just nu och det är ju lite taskigt föryngring fläckvis...


Jag går på avståndet mellan stammarna, sällan jag räknar dem.


Okey... Jag har ställt tätare i kanten mot luckorna... Återstå att se om jag tänkt rätt...


Jag sparar också tätare mot luckor.

Räknar inte stammarna. Går på känsla beroende av stammens grovlek o luft i mellan kronorna.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#450856
T Landström skrev:
ananders skrev:
T Landström skrev:Hur resonerar mina kamrater på skogsforum när det kommer till avståndet kontra stam antalet/hektar?

Går ni slaviskt på avståndet eller håller ni er till antalet stammar per hektar?

Jag röjer ett självföryngrat hygge just nu och det är ju lite taskigt föryngring fläckvis...


Jag går på avståndet mellan stammarna, sällan jag räknar dem.


Okey... Jag har ställt tätare i kanten mot luckorna... Återstå att se om jag tänkt rätt...


Bara för att jag gör som jag gör så behöver inte det betyda att det jag gör är bäst. :ugeek: Och det är det som är bra med skogsvårdslagen att den inte är detaljstyrd utan man får göra lite som man vill, bara man uppfyller minimikraven.
Så så som du har gjort fungerar säkert också bra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#450862 Angående löv i ungskog.

Om jag tar tag i en lång och klen björkstam och böjer och drar i den åt alla håll, är den då ens i närheten av en tall/gran så ryker björken.
Allt för att skona dom träd man har slitit med att plantera.
Det är väl ändå dom man vill gynna?

Sen ska man ha i bakhuvudet att har jag tid att gå över detta område igen redan efter 2-3 år?
Inte det. Då ryker även dom björkar som nästan skulle räcka en gran/tall.

Viltfoder för mig är att kapa av i midjehöjd och göra björkbuskar.
Och såna har jag många.

Träd som är med och slåss i toppen om solljuset är aldrig tänk som viltfoder för mig.

Bara några tankar så här en söndagkväll. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#450865 Min tanke är ju, om vår framtid har behov av en ökad mängd råvara. Är det inte den som skall börja att växa nu, för att möta detta behov. Om vi gör som vi alltid har gjort, så kanske det inte skapas denna ökade volym vårt samhälle behöver. Och just björk-gran kombinationen kunde ju vara ett sådant sätt att mer utnyttja markernas maximala produktionsnivå. Om björken först levererar en omgång skogsråvara, finns ju alla granar förhoppningsvis kvar i alla fall om än med något förlängd omloppstid. Men med tanke på björkarnas snabbare tillväxt, bör det även ge granen mer skydd mot ev. stormar etc. Med möjlighet att minska en framtida förlust av kvarvarande träd efter gallring. Men å andra sidan har då markerna redan levererat en inkomst till kanske högre betalt än en förstagallring av gran. För dessa åtgärder kommer ju i alla fall med olika eko. utfall. Bara en tanke till er som har riktigt bördiga marker i en annan del av Sverige. För till en viss ålder i ett bestånds utveckling, bör väl detta vara möjligt ?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#450868 Absolut.
Jag förstår hur du tänker.

Men då skulle jag inte lägga tid å pengar på att plantera.

Utan markbereda och låta det självföryngra. Då får björken det försprång som behövs. Sen kommer gran under.

Men när det är planterat så drar plantorna iväg så bra här så björk å planta kan inte samsas. Inte utan att det blir skit av plantan.
Så därför måste det röjas.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#450872
Erre skrev:Absolut.
Jag förstår hur du tänker.

Men då skulle jag inte lägga tid å pengar på att plantera.

Utan markbereda och låta det självföryngra. Då får björken det försprång som behövs. Sen kommer gran under.

Men när det är planterat så drar plantorna iväg så bra här så björk å planta kan inte samsas. Inte utan att det blir skit av plantan.
Så därför måste det röjas.


Tack för svaret. Jag tänkte mest för att kunna ha en maximerad produktions o eko.nivå på sitt brukande. Stora hade för många år sedan en artikel i sin tidning, där man rackade ner på personer som misskötte sina ungskogar o ex. lät bli att röja. Då björken hade tagit över blev övrig skog undertryckt men fanns ju ändå kvar. Beräkningar gjordes som visade på förlusterna för tall o gran. Men totalt sett så fanns det ju även ett värde i björken, som INTE hade tagits med. De gick därför ut o dementerade att det inte var en sådan förlust man först hade trott. Mycket därför att björkmassa betalade sig bättre än både tall o gran. Och när vi tänker ekonomi, är vi väl oftast här idag, i nuet. Men hur ser en framtid ut ? Vad kommer björken att betala sig då ? Hur mycket kan den ha betydelse som skydd för skador på annan skog vad gäller stormar etc., vilket också kan göra den än mer ekonomiskt försvarbar.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#450875 En berättigad fråga.

Finns nog endel självverksamma som kör med björkskärm. Gäller dock att avveckla skärmen i tid.
För visst ska man räkna med det björken ger i intäkt om man ska få det rättvist.

Den som lever får se.
Vi har några glömda partier kvar där det är som en vägg med träd. :d
Jag får hålla dom oröjda.
Så får vi se.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#450885
Erre skrev:En berättigad fråga.

Finns nog endel självverksamma som kör med björkskärm. Gäller dock att avveckla skärmen i tid.
För visst ska man räkna med det björken ger i intäkt om man ska få det rättvist.

Den som lever får se.
Vi har några glömda partier kvar där det är som en vägg med träd. :d
Jag får hålla dom oröjda.
Så får vi se.


Nu är ju jag sån att jag inte låter björken vara ifred heller. För att den INTE skall behöva ge granen så mycket stryk, så stamkvistar ju jag även björk. Det ger granen mer ljus för tillväxt o man kan även korrigera avvikelser på björken så att den blir förhållandevis rak. Sen är det lättare att avveckla skärmen, när björken inte är så kvistig. Den slår sönder mindre ner man fäller den. Kvist har ju en tendens till att bli grövre med åren dom också. Och tar man bort dem allt eftersom nerifrån, blir det mindre problem.
Då inte alla björkar blir kvar, finns även effekten att rotuppslag från röjda björkar kan växa o bli foder för både rådjur, hare o älg. Och de förtvinar inte då en ökad mängd ljus kommer ner till marken via stamkvistningen.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450905 Det gjordes väl en försöksverksamhet med höggallring, som gav katastrofalt resultat på det kvarlämnade beståndet. Flera försöksytor fick ju strykas p.g.a. stora bekymmer med toppbrott, om jag inte missminner mig.

Å Kronobergsmetoden bygger just på höggallring, då björkskärmen avvecklas...
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).