Skogsröjning

Vad kostar röjning?

5 inlägg 10001 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kostar röjning?

Cat994  
#320078 Hej,
Skulle höra på va det kostar o leja för röjning i normal ungskog o sen före första gallring o före slutaverkning (Normala förhållanden).



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Vad kostar röjning?

hfab  
#320090 I västerbotten får du räkna med att det kostar från 1900 och uppåt för ungskogs röjning.
Förröjning från 800kr och uppåt.
Begreppet "normala förhållanden" kan tyvärr variera mycket från person till person.
Senast redigerad av hfab fre 06 mar 2015, 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar röjning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320102 I mellansverige typ runt siljan mm med mycket bondskog och lövinslag så är det nog mer eller mindre omöjligt att röja ungskog under 3000:-/ha. Upp till ca 8-9000 i värsta fall tyvärr om dom som röjer ska ha ha en lön som ligger avtalsmässigt! Förröjning ligger på ca 600- 3500:-/ha ungefär! beroende på ålder av skog och om det är gallring eller slutavverkning! Dyraste exemplet på förröjning jag gjort någonsin tror jag var 5300/ha i gallring! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320383
Cat994 skrev:Hej,
Skulle höra på va det kostar o leja för röjning i normal ungskog o sen före första gallring o före slutaverkning (Normala förhållanden).


Vart i landet bor du? Vad är normala förhållanden för dig?

Runt 3000kr/ha plus moms får man räkna med här i södra norrland om röjningen görs i rätt tid, gärna vid 3-4m höjd för slutröjning. Blir lätt 50% dyrare om åtgärden görs för sent.
Vid förröjning brukar man sällan behöva gå igenom hela trakten så det är svårt att säga men från 1500kr/ha kanske, då ska det bara vara underväxtröjning och inte en trakt som inte blivit slutröjd i tid där man måste röja sig fram igenom en vägg av sly.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar röjning?

HansaForestry  
#334332 Vi erbjuder icke-kommersiell gallring och plantering i Jämtland (pris från 1900 kr / ha för lätt jobb).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).