Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 161639 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Hema  
#414191
rikard_e skrev:Har börjat köra med nya svärdet och x-cut-kedjan. 1,3 mm 13"

Flexar betydligt mycket bättre. Inga problem än så länge. Har nog röjt 40 timmar sedan nya kedjan kom.

Fixar o fejar du i skogen innan du tänker visa upp den för någon? ;)

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414205
rikard_e skrev:Har börjat köra med nya svärdet och x-cut-kedjan. 1,3 mm 13"

Flexar betydligt mycket bättre. Inga problem än så länge. Har nog röjt 40 timmar sedan nya kedjan kom.

Har du fått några kedjeavhopp än med den nya kedjan och det nya svärdet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414237
Niking skrev:Det lär gå att montera på en röjsågsklinga på den förlängda trimmerriggröret. Inte godkänt kanske, men det ska visst gå...
/Niklas


Nu har jag äntligen testat denna kombon och det verkar vara en mycket trevlig bekantskap, så länge det inte är för grovt.

Med för grovt menar jag alltså max 6-7 cm i stubbskäret. Visst går det att ta enstaka grövre träd än så, men man längtar då snabbt efter en "riktig" klingsåg, alternativt den delen med kedja och svärd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414238 Raderad p.g.a. dubbelpost

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

rikard_e  
#414245
Hema skrev:
rikard_e skrev:Har börjat köra med nya svärdet och x-cut-kedjan. 1,3 mm 13"

Flexar betydligt mycket bättre. Inga problem än så länge. Har nog röjt 40 timmar sedan nya kedjan kom.

Fixar o fejar du i skogen innan du tänker visa upp den för någon? ;)

haha precis, får ju försöka reda upp lite innan det visas :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

rikard_e  
#414246
Niking skrev:
rikard_e skrev:Har börjat köra med nya svärdet och x-cut-kedjan. 1,3 mm 13"

Flexar betydligt mycket bättre. Inga problem än så länge. Har nog röjt 40 timmar sedan nya kedjan kom.

Har du fått några kedjeavhopp än med den nya kedjan och det nya svärdet?
/Niklas

Inga alls, och jag upplever att jag röjer som förut, kanske lite hårdare bara för att prova på.
Upplever nya kedjan som mer eller mindre perfekt ur kartong för just kedjeröjaren.
Nya svärdet flexar såpass mycket att det ibland sjunger som en fogsvans.
Har röjt upp en 20 årig skog med stor storleksskillnad, en del sly i det med. Så allt från sly till 15 cm,

Är än så länge 300 % nöjd!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

rikard_e  
#414247
Niking skrev:
Niking skrev:Det lär gå att montera på en röjsågsklinga på den förlängda trimmerriggröret. Inte godkänt kanske, men det ska visst gå...
/Niklas


Nu har jag äntligen testat denna kombon och det verkar vara en mycket trevlig bekantskap, så länge det inte är för grovt.

Med för grovt menar jag alltså max 6-7 cm i stubbskäret. Visst går det att ta enstaka grövre träd än så, men man längtar då snabbt efter en "riktig" klingsåg, alternativt den delen med kedja och svärd.
/Niklas

Men till sly och smått går den bra? Var orolig att den skulle bli för klen rent motormässigt.
Har du även provat den med trimmerlina, upplevs den som värdig en mindre trimmer?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414263 Ja, till sly går den bra, bara man har vasst och hög gas.

Jag har även prövat 535 FBx med trimmerlina respektive fyrkantskniv. Jag var då tvungen att ha förlängaren på, för att få en något så när plan vinkel mot marken. Kort riggrör (ca 800 mm) + förlängare (ca 780 mm) resulterade dock i ett väldigt långt riggrör och därmed blev det väldigt otympligt runt stenar och dylikt. Så jag gick snabbt tillbaka till att trimma med mina HVA batteritrimmers.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

rikard_e  
#414275 Okej! Stod och velade lite på om jag skulle köpa en trimmer och en klingröjsåg. Men ska testa med tillbehöret till kedjeröjaren först. Dom hade visst något specifikt trimmerrör för fbx'en, tror den var på 1200mm bör duga för mig som inte är så lång!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414281 Tror den är på 1100 mm.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#414300 Någon som provat lövblåsen till stihl?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#414304
Axl skrev:Någon som provat lövblåsen till stihl?

Menar du den som hör med till KM130R?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#414306
JensSkoog skrev:
Axl skrev:Någon som provat lövblåsen till stihl?

Menar du den som hör med till KM130R?


Japp, tror mig ha läst det här någonstans men hittade inte igen det med en snabb sökning.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#414308 Den är OK, blåser bra och kostar inte för mycket, och med RTS-selan funkar den bra. Men jag skulle aldrig byta bort min stora, ryggburne Stihl lövblåsare, men det blir ju lite orättvist att samanlikna en 64 kubikare med en 36 kubikare. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414327 Hur mycket kan man ställa ner kedjesmörjningen? Som det är nu upplever jag att oljan tar
slut före bensinen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).