Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160475 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409147 Det lär gå att montera på en röjsågsklinga på den förlängda trimmerriggröret. Inte godkänt kanske, men det ska visst gå...
/Niklas

Nu har jag äntligen testat denna kombon och det verkar vara en mycket trevlig bekantskap, så länge det inte är för grovt.

Med för grovt menar jag alltså max 6-7 cm i stubbskäret. Visst går det att ta enstaka grövre träd än så, men man längtar då snabbt efter en "riktig" klingsåg, alternativt den delen med kedja och svärd.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 23 okt 2016, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

sundelius  
#410530 Invigde din senaste rekommendation idag @JensSkoog
Tyckte den blev väldigt framtung med förlängning och häcksax, flyttar du fram fästet för upphängningen när du kör så?
1475428463_20161002_171131.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#410559 Ja, den blir framtung, men när jag tar toppen av eftersatta häckar, "vilar" jag
saxen lite på toppen under arbetet. Har ochså ett extra fäste som jag kan
huka på framför bygeln om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Fårbonden  
#410590 DrW: bra att du kommit på rätta knycken, men hur? Berätta mer.
Efter två säsonger i tät granungskog och 100 stopp har jag inte kommit på hur. Sett på en video men jag får inte tillräcklig snurr. Man kommer lätt åt stoppknappen när man är inne o bökar bland grenar o kvistar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

DrW  
#410598
Fårbonden skrev:DrW: bra att du kommit på rätta knycken, men hur? Berätta mer.
Efter två säsonger i tät granungskog och 100 stopp har jag inte kommit på hur. Sett på en video men jag får inte tillräcklig snurr. Man kommer lätt åt stoppknappen när man är inne o bökar bland grenar o kvistar.

Kommer du åt snöret men får inte tillräcklig kraft i draget?
Svårt att beskriva hur jag gör men jag tror jag för bak sågdelen så att motorn roterar och jag når med vänsterhanden. Snabb knyck utåt framåt brukar fixa biffen, för möjligen samtidigt fram högerhanden så motorn roterar från snöret så att säga Min är lättstartad när den är varm. Vet inte om du blev klokare! Titta ca 1:10 in i denna film så ser du ungefär hur även jag gör, men det kanske är den du tittat på.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

rikard_e  
#410603 Någon som provat kedjeröjarn som lövblås än? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410633 Någon som testat att röja med HVA 535 FBx med carvingsvärd och 1/4"-kedja typ H00?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Huggar Herman  
#410665 Blev några timmar i helgen.....känns i kroppen idag.
Är fortfarande sjukt nöjd med köpet.
1475498243_hq_535.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Fårbonden  
#410673
DrW skrev:
Fårbonden skrev:DrW: bra att du kommit på rätta knycken, men hur? Berätta mer.
Efter två säsonger i tät granungskog och 100 stopp har jag inte kommit på hur. Sett på en video men jag får inte tillräcklig snurr. Man kommer lätt åt stoppknappen när man är inne o bökar bland grenar o kvistar.

Kommer du åt snöret men får inte tillräcklig kraft i draget?
Svårt att beskriva hur jag gör men jag tror jag för bak sågdelen så att motorn roterar och jag når med vänsterhanden. Snabb knyck utåt framåt brukar fixa biffen, för möjligen samtidigt fram högerhanden så motorn roterar från snöret så att säga Min är lättstartad när den är varm. Vet inte om du blev klokare! Titta ca 1:10 in i denna film så ser du ungefär hur även jag gör, men det kanske är den du tittat på.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Fårbonden  
#410675 Jo, snöret får jag tag i, men är hopplöst högerhänt så det blir bara plutt-plutt-plutt från sågen men väl på backen startar den väldigt lätt. Har försökt med att ta bort "gummislangen" men då bromsar snöret istället. Nåja ingen stor sak, jag stortrivs annars med sågen, men tack drw för ditt svar. ps,Det var den videon.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410710 Nu kört ytterligare ett par dagar med kedjeröjaren. Fick tipset att ställa upp anslaget för gasen så nu stannar inte sågen
på ryggen.
Kedjan hoppade av idag och den blev omgående skrot. På med ny men då var den lilla M8 muttern borta 😈
Måste ha sågen på halvgas på morgonen när den ska krängas upp på ryggen, så for den lutar åt
sidan så stannar den. Funkar bra när den blivit ordentligt varm.
Omöjligt att starta med sågen på ryggen 😡 Varför finns det ingen decomp ventil?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

svampbob  
#410719 Det brukar gå bra att fixa till kedjan igen. Det har blivit små grader på delen av kedjan som går i spåret på svärdet. Fila lite på graderna. Jag brukar fuska och lägga på kedjan väldigt slak och sedan starta sågen så nöts graderna bort på några sekunder.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

axwell  
#410761
svampbob skrev:Det brukar gå bra att fixa till kedjan igen. Det har blivit små grader på delen av kedjan som går i spåret på svärdet. Fila lite på graderna. Jag brukar fuska och lägga på kedjan väldigt slak och sedan starta sågen så nöts graderna bort på några sekunder.


Nu kommer jag inte ihåg om jag har behövt använda den metoden på Husq. kedjeröjare, däremot många ggr. på Stihl MS192 innan bytet till 1.3mm drivlänksbredd.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#410896 Idag tänkte jag att jag skulle haft en kedjeröjare när jag hjälpte grannen med
bortröjning av en på fårbetet på Vestlandet på början av sjuttiotalet :wink:
Det var jobbigt och lite till den gången, böjd rygg, yxa och bågsåg 😡

Men nu idag har jag gått i en, mycket grov, hela dan, och jobbet
var rena fröjden med min KM130R med svärd/kedja. :lol:
Skar i sten bara två gånger :mrgreen:

Användarvisningsbild

Kedjeröjsåg

Fårbonden  
#411222
svampbob skrev:Jag upptäckte vid sista tankningen idag att parerskyddet vid svärdet hade lossat från ena infästningen. Försökte dra åt skruven men kunde inte lätta på plåten som ligger under svärdet. Är det något knep eller bara våld som gäller. Jag såg ingen fästskruv. Vid hemgång var parerskyddet borttappat så behovet att skriva är inte så akut.

IMG_1475765351.434855.jpg

Kanske lite gammalt svar men så här gjorde jag. Lite längre skruv med större skalle. Jodå kedjan får plats. Egentligen onödigt med försänkt skruv där. Har suttit sen aug-15.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).