Fältflaska för Aspen?

Stihl
 Svara  38 inlägg  15315 visningar  17 följer
Användarvisningsbild

Fältflaska för Aspen?

#260506 Skulle behöva en ny flaska så man kan bära med sig så pass att det går att fylla tanken.
Har en gammal militär-fältflaska i aluminium nu och den är lite för liten, den är dock helt perfekt att ha hängande i midjeremmen på selen.

Törs man ha Aspen i en fältflaska av plast? De är aningen större och räcker till en tank.

Det går ifs att klämma in en enliters bensinflaska i ryggsäcken på selen men där har man ju redan lite annat skrot.

TS
Stihl

Re: Fältflaska för Aspen?

#260563 jag vet inte hur gummitätningen skulle hålla, men jag har sneglat lite på dom här nya alu-flaskorna som är runda och finns bl.a. på sportaffärer.
Det sitter en karbinhake eller så i korken för upphängning.
Det känns i alla fall som att dom borde tåla miljöbensin, som ju oftast verkar vara lite snällare än mackvarianten.

#260567 Bara prova. Håller så länge det håller.

:-)

Användarvisningsbild

#260568 I norge kaller vi det brensel flasker om du googler "brenselflaske aluminium" får du opp en del varianter for stormkjøkken. Finnes iallefall i 0.75 liter.

#260590 Om du ska ha plast så måste den vara gjort för bensin. Många plasttyper blir försämrade ganska snabbt om dom kommer i kontakt med bensin.

#260598 Till trangiakök finna det ju flaskor för bränslet, iofs för sprit men dom kanske skulle funka eller blir dom för små?

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260599 Finns ju bensinflaskor för bensinkök. MSR, Primus och Optimus borde ha dylika bränsleflaskor. De största brukar rymma 1 liter. Finns i välsorterade friluftsbutiker.
/Niklas

#260611 En sådan här bode fungera, alltså den typ som Niking skriver om: http://www.outnorth.se/primus/bransleflaska-15l.php?

#260617 Det är ungefär en sådan jag menade också, skillnaden är bara att mina sälgs mer som vattenflaskor och brukar vara lite billigare.

Tätningen jag funderade över går ju enkelt att byta om den inte funkar.

#260654 Jag använder 2 st fältflaskor och tycker det går bra.

#260663 Minns at det finns fara för statisk elektrisität om man använder behollare som inte är gjorda för bensin. Skulle vara tråkigt om man fick en gnista mellan såg och behollare med tanklock öppent!

#260668 Jag anser att den faran är så liten att jag kallar det för en ickefråga

jolo skrev:Jag anser att den faran är så liten att jag kallar det för en ickefråga

Tack! Gott å höra! :wink: Jag har aldri erfart det, bara lest slikt som skrivs med stora bokstäver av dom som ska göra allt livshotande - märkligt at man fortfarande lever efter allt det gala man gjort!

Användarvisningsbild

JensSkoog skrev:Om du ska ha plast så måste den vara gjort för bensin. Många plasttyper blir försämrade ganska snabbt om dom kommer i kontakt med bensin.

Det var just därför jag undrade om det skulle funka med plastflaska som inte är godkänd för bränsle, Aspen ska ju vara mindre aggressivt men ändå.
Men det löser sig nu när ni har tipsat om aluminiumflaskor, blir skitbra det där!

Hade inte en tanke på primus och sportaffärer innan :grin:

TS

#260718 Oljedelen från en kombidunk !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Aspen D av Niking - tor 07 apr 2016, 15:55
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
8 svar
4154 läst
av rikard_e     
fre 17 jun 2016, 18:43
aspen av mrvimek - tor 28 mar 2013, 17:21
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
3 svar
1826 läst