Konfliktröjning

Stihl
 Svara  13 inlĂ€gg  4918 visningar  7 följer

Konfliktröjning

#247807 Övertog för ett Ă„r sedan 56 ha skog efter min far,finns en hel del att göra om man sĂ€ger sĂ„.Har i alla fall kommit igĂ„ng med röjning av 1,5 ha 23 Ă„rig helt orörd ungskog,mest tall respektive björk o gran i blötare partier.Försöker att röja som en normal ungskogsröjning Ă€ven om det kĂ€nner pĂ„ att röja grovt,men kanske lika bra att röra runt ganska rejĂ€lt o satsa pĂ„ försiktig gallring om ngr Ă„r,hur skulle ni göra?

TS
Stihl

Re: Konfliktröjning

#247817 Ett gammalt talesÀtt Àr att du ska röja sÄ hÄrt att du far illa, dagen efter gÄr du dit igen och tar lika mycket till, ja för att det ska blir riktigt bra.
Annars vill tallen ha mycket ljus = glest bestÄnd, ÀvensÄ med björk, för att kronorna ska kunna utvecklas pÄ rÀtt sÀtt, 2/3 delar av björk ska ha krona.
Granen röjer du sÄ pass glest att du kan flyga emellan stammarna = minst 2 meter mellan stammarna.
BORT med ALLT undertyckt, kommer ÀndÄ aldrig ifatt = en som Àr mobbad som liten förblir mobbad livet ut.

#247821 Ja det lÄter vettigt,ska stÄlsÀtta mig i morgon o gÄ pÄ hÄrt.En bra sak Àr i alla fall att tallen Àr utom fara för Àlgen nu,alla mindre tallar Àr betade som jag röjer bort nu. FÀrdigÀtet pÄ det hÀr omrÄdet kan man sÀga :smile:

TS

#247837 Om det stÄtt tÀtt vÀldigt lÀnge sÄ skulle jag ta det lite försiktigt med tanke pÄ snöbrott.
2-2.5 meters förband skulle jag köra pÄ i sÄfall.

#247846 Ja det Àr ungefÀr sÄ jag har börjat att röja,man vet ju aldrig vad det blir för vinter.Förra Äret hade snön en vÀldig förmÄga att kleta sig fast pÄ skogen, sÄ det Àr nog riskfyllt att röja allt för hÄrt ocksÄ.

TS

#247948 HÄller med Jannee i det mesta, förutom det han sÀger om tallen.

NÀr vÄr tall vÀl kommit upp och tÀcker marken lÄter vi den stÄr ganska tÀtt för kvistrensningens skull. RÀtt eller fel vete gudarna, men sÄ gör vi.

AnvÀndarvisningsbild

Martin_G skrev:NÀr vÄr tall vÀl kommit upp och tÀcker marken lÄter vi den stÄr ganska tÀtt för kvistrensningens skull. RÀtt eller fel vete gudarna, men sÄ gör vi.

InstĂ€mmer med dig Martin. Av frĂ€mst tvĂ„ skĂ€l: kvistrensning (vilket behövs pĂ„ vĂ„ra sydliga breddgrader) och betesskador. Egna försök i mellanhöga (ca 2 m) ungbestĂ„nd med mycket tall har visat att om dessa öppnas upp för mycket innan betessĂ€ker höjd sĂ„ blir den begĂ€rligare för Ă€lgen. Bara att följa spĂ„ren i snön pĂ„ vintern och se vilka omrĂ„den den ratat. De som varit relativt tĂ€ta har i regel klarat sig. Även om det finns skolor som talar för rejĂ€l gallring tidigt sĂ„ Ă€r en levande "slank" tall som kanske tappat nĂ„got Ă„r i trĂ€ngseln mer vĂ€rd Ă€n en sönderbetad.

Men ovanstÄende gÀller ju förstÄs bestÄnd som Àr avsevÀrt yngre Àn 23 Är och kanske inte ska ses som ett rÄd i just denna frÄgestÀllningen...

Vad gĂ€ller bestĂ„ndet i trĂ„den sĂ„ skulle jag gĂ€rna vilja se lite bilder. Är det möjligt?

#247961 Ska försöka ta nÄn bild i morgon,ja en sak Àr sÀker, det hade inte blivit billigt att leja bort röjningen precis.Bitvis Àr det ju förstagallringsgrovlek pÄ tallen o lika grov Björk insprÀngd som har piskat dom granar som har vÄgat sig upp.Jag röjer sÄ grovt som det gÄr med klinga o satsar pÄ det som ser bÀst ut,kan nog bli hyfsat om jag tar mig dit om ngr Är o gallrar ur björken.Den stÄr i buketter som jag tunnar ur nu+att jag förstÄs röjer ur allt smÄtt skit som vÀxer bÄde pÄ höjden o tvÀren.

TS

#247964 Mojjen88 - ser fram emot bilder. Lite av forumets högtider nÀr bilder lÀggs upp :-)
Ger lite tydligare information ocksÄ: det en del kallar tÀtt kanske en del andra tycker Àr glest osv. osv.

Towes; Kolla in min start av trĂ„d som jag kallat "Älgskador - ny artikel"; I den artikel som jag refererar till dĂ€r visade författarna pĂ„ mer Ă€lgbetesskador i glesare bestĂ„nd. GĂ„r i linje med din egen "undersökning". Artikeln baserades pĂ„ en undersökning i mellansverige, tror det var bortĂ„t 30talet tallskogar som inventerades...

m_DSC_0092.jpg
m_DSC_0093.jpg
m_DSC_0081 - kopia.jpg

#248030 Det Àr en verklig fröjd att se sÄdana bestÄnd som de 2 nedersta bilderna visar, dessutom veta att det kan bli lika fint Àven pÄ den översta.

jannee skrev:Det Àr en verklig fröjd att se sÄdana bestÄnd som de 2 nedersta bilderna visar, dessutom veta att det kan bli lika fint Àven pÄ den översta.

Kunne inte sagt det bÀttre sjÀlv! Det Àr vackert!

jannee skrev:Det Àr en verklig fröjd att se sÄdana bestÄnd som de 2 nedersta bilderna visar, dessutom veta att det kan bli lika fint Àven pÄ den översta.

Kan bara hÄlla med. SÄ vackert att man fÄr rysningar. :-bd

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Annonser