Skogsröjning

Förröjning före Gallring

114 inlägg 86868 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#245671 Hej på er. Min Syrra ska gallra 15 ha, och tycker jag kan göra underröjningen. Jag sköter mycket annat åt syrran, då hon har 25 mil hem. Svågern säger att det ska vara rätt pris.

Vad ligger en förröjning / underröjning på ??

Tacksam för svar



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245682 1500 kr/ha + moms och uppåt, beror ju helt på hur mycket underväxt det finns....

kan ju vara en bra bit över 3000 kr/ha om skogen blivit helt misskött...

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#245683 Tack för snabbt svar, jag visste att på Skogsforum kan man fråga. Skogsforum är mycket bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Pensionär  
#245693 Kan va lite känsligt att göra ett sånt jobb åt en släkting. Ofta vågar man inte ta den betalning som krävs.
Nu vet jag ju inget om mängden underväxt, terrängen och din vana att röja.

Räknar med enkla siffror här nu. 10 timmar/hektar ( Borde inte ligga så långt från verkligheten. )

10 * 15 = 150 timmar. D.v.s en månads jobb då du inte ska göra nåt annat än att röja.
Ska du dessutom hinna med eget jobb å liv så kan nog bara det va ett problem i sig.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jannee  
#245704 Är du riktigt duktig på att röja kan du fakturera 400kr/tim = proffs
Är du lika duktig som en normal månskensbonde får du mer eller mindre halvera eller mer därtill på priset, tros att du håller med såg och bränsle.
Ja så stor är skillnaden.
Är själv en gammal gube - över 60, grabbhalvan styvt 20 och en duktig snickare, när vi röjer hinner jag dubbelt mot vad han hinner, ok jag är van, men gammal och trötter.
Inget proffs förröjer på ha, utan per timme.
Hos mig t.ex behövs aldrig någon förröjning, sista röjningen (3:e) gör jag så hårt att någon förröjning aldrig behövs, eller det är kanske den jag gör 5 till 10 år innan 1:a gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245714
Amatörhuggare 62 skrev:Svågern säger att det ska vara rätt pris.


Passar det inte får han starta sågen själv eller leja ett proffs. Du får inte vara dum mot dig själv å bedriva välgörenhet.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

anersimyra  
#245721 Som nämns ovan kan 400 per timma vara rimligt, d.v.s 400 exklusive moms.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Seb macahan  
#245723 Jag tror nog att pensionärs uppskattning på 150 timmar, då ser det rätt jävligt ut. Jag är ingen proffsröjare men kanske något vassare än månskensbonden. Jag röjde 10ha på två helger 4x8timmar. Ganska normal underröjning innan slutavverkning. Och då hade jag tid att vara väldigt noggrann. Men du ska nog ta det /timme som föregående har skrivit. Eller prova 1ha och sätt pris efter det om skogen ser jämbördig ut i behovet.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jannee  
#245749 En underröjning innan slutavverkning brukar inte vara så arbetskrävande som en förröjning till en 1:a gallring kan vara.
Kan ju vara så illa att det kanske bara är en röjning gjord under hela uppväxttiden tills nu, ja då kan det var en riktig djungel. Hassel, björk + andra självföryngrade plantor = hur tätt och olikåldrigt som helst.
I ärlighetens namn bör inte en maskinutförd 1:a gallring ge något större netto, då är förröjningen inräknad.
Avgörandet kan ligga hos dig, väldigt mycket beror på hur väl du gör jobbet.
Allt mindre än en massavedsbitsträd ska bort.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

surjämten  
#245770 Ett sätt att fundera över är att ta betalt per tank!
Då behöver man inte fundera över annat än hur många tankar man orkar köra per pass och utifrån detta bestämma sin dagpenning.
Håller du med röjsåg o bränsle vägs ju detta naturligtvis in i "tankpriset".

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

skogshasse  
#245771
Amatörhuggare 62 skrev:Hej på er. Min Syrra ska gallra 15 ha, och tycker jag kan göra underröjningen. Jag sköter mycket annat åt syrran, då hon har 25 mil hem. Svågern säger att det ska vara rätt pris.

Vad ligger en förröjning / underröjning på ??

Tacksam för svar


vad tycker din svåger är rätt pris om han säger ett pris som du tycker är alldeles för lågt så
svarar du att du har jobb åt honom för det priset för att se hur han reagerar

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#245800
m_061.jpg
m_062.jpg
m_059.jpg
m_060.jpg
m_058.jpg
Har i dag varit och röjt gränser . och tagit reda på beståndgränser. Tog några bilder på
gallringarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245830 Ser ut som du varit hemma hos mig och fotat av en av avdelningarna! :wink: (minus ormbunkarna då!)

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Blivande snickare  
#245832 Vem vet, är du svågern, Uvskogen? ;)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245834
Blivande snickare skrev:Vem vet, är du svågern, Uvskogen? ;)


He he, nä men det där med "rätt pris" kan man ju förstås hålla med om utan problem. Så länge som mitt rätt är rätt och inte rättas av en rättare rätt åt helvete!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).