Sida 1 av 2

Stihl 460..200...225?

Postat: mån 03 jun 2013, 21:00
av JD 2006
Ja 460:in har ju ersatt den gamla trotjänaren 480.

Körde 480 för nått år sedan så jag minns inte riktigt men har för mig att vi körde 225 på dom då.
Nu har en 460 införskaffats som levererades med 200:as klinga och är lite fundersam om nån här har testat 225 på 460:in. Tycker nämligen att 480 var lite starkare än 460, än fast dom är på 2,2kw (enligt tillverkare).

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: mån 03 jun 2013, 21:48
av Hammaren
Hej! Jag har en 460 som jag har satt på ett större klingskydd och 225-klinga, tycker det funkar utmärkt. Har även en Hva 555 som jag brukar använda till riktigt grov röjning.
Mvh/Hammaren

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: mån 03 jun 2013, 22:05
av JD 2006
Okej.....biter ju bättre när det blir klent också med större klinga 8)

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: tis 04 jun 2013, 16:59
av Flisaren
Våra 460 rasar med 200 klingan på, vinkelväxlarna håller inte.

Så bättre köpa större såg om du ska såga grovt.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: tis 04 jun 2013, 17:41
av BM 35
Det är ju garanti på vinkelväxeln men retsamt att det inte håller
Men det går att köra 225a på dom inga problem,,,bara att kalibrera dom sett man kört ett tag så dom blir lite rappare

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: tis 04 jun 2013, 21:30
av JD 2006
Flisaren skrev:Våra 460 rasar med 200 klingan på, vinkelväxlarna håller inte.

Så bättre köpa större såg om du ska såga grovt.


Ja okej....jo det är ju förståss 560:in som gäller vid eftersatta röjningar....vilket innebär ungefär 70% av alla röjningar i mina trakter :-s

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: tis 04 jun 2013, 21:35
av superglue
Flisaren skrev:Våra 460 rasar med 200 klingan på, vinkelväxlarna håller inte.

Så bättre köpa större såg om du ska såga grovt.



490in håller heller inte, men den är det ju 225 klinga på. har på ett år kört sönder 2 vikelväxlar och axeln en gång... min 480 har passerat 2000 timmar utan att ha bytt annat än tändstift och luftfilter.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: tis 04 jun 2013, 21:38
av JD 2006
Jag reagerade på när jag såg nyare modellerna, visst är själva vinkelväxeln mindre till storleken vilket torde innebära mindre stadiga grejor?

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: ons 05 jun 2013, 23:07
av BM 35
Finns ju ingen smörjplugg på nyare vinkelväxel
480 var nog en för bra såg för lite reprationer för återförsäljaren

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: tor 06 jun 2013, 22:17
av JD 2006
BM 35 skrev:Finns ju ingen smörjplugg på nyare vinkelväxel
480 var nog en för bra såg för lite reprationer för återförsäljaren


Ja tyvärr så är det nog sant..... :sad:

Återförsäljaren sa till mig när jag frågade varför det inte är smörjplugg på växeln längre..."så vanligt att spränga växeln med för mycket fett". Visserligen kan tätningarna fara men det känns som med sunt bondförnuft så är allt som kan smörjas kontinuerligt ett väldigt bra alternativ motför torrkörning.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: fre 07 jun 2013, 06:12
av BM 35
JD 2006 skrev:
BM 35 skrev:Finns ju ingen smörjplugg på nyare vinkelväxel
480 var nog en för bra såg för lite reprationer för återförsäljaren


Ja tyvärr så är det nog sant..... :sad:

Återförsäljaren sa till mig när jag frågade varför det inte är smörjplugg på växeln längre..."så vanligt att spränga växeln med för mycket fett". Visserligen kan tätningarna fara men det känns som med sunt bondförnuft så är allt som kan smörjas kontinuerligt ett väldigt bra alternativ motför torrkörning.


Det är nog sant om för mycket fett i vinkelväxeln,,,Men ändå så höll ju dom växlarna längre än dom som är smörjfri

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: fre 07 jun 2013, 17:42
av Flisaren
Det verkar som om fettet när det blir varmt vandrar upp i riggröret?

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: lör 08 jun 2013, 13:24
av BM 35
BM 35 skrev:
JD 2006 skrev:
BM 35 skrev:Finns ju ingen smörjplugg på nyare vinkelväxel
480 var nog en för bra såg för lite reprationer för återförsäljaren


Ja tyvärr så är det nog sant..... :sad:

Återförsäljaren sa till mig när jag frågade varför det inte är smörjplugg på växeln längre..."så vanligt att spränga växeln med för mycket fett". Visserligen kan tätningarna fara men det känns som med sunt bondförnuft så är allt som kan smörjas kontinuerligt ett väldigt bra alternativ motför torrkörning.


Det är nog sant om för mycket fett i vinkelväxeln,,,Men ändå så höll ju dom växlarna längre än dom som är smörjfri


Det va ju inte så svårt att fylla för mycket heller,,,dom små fetttuber som Stihl hade kunde man gänga in i vinkelväxeln och på så vis nästan tömma en hel tub där :shock:

Stihl FS200 & Jonsered RS44

Postat: lör 08 jun 2013, 15:57
av traktorz
Kan väl aldrig stämma att för mycket fett skadar vinkelväxeln?

Finns det fett torde inte lagret kunna gå varmt. Är det överskott på fett så lär det av värmen rinna ner från röret och mot lagret igen.

Har kört två röjsågar som grästrimrar och även med tråd i över ett decennium, trots att jag i början i ren smörjningsiver, skruvade i en 10mm gängas smörjnippel för växelhuset och gladeligen pumpade i konsistensfett från Tubi-sprutan. Numera inspekterar jag bara att där är fett, och sen kör jag en säsong till.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: lör 08 jun 2013, 18:00
av Skogsola
För mycket fett skadar inte vinkelväxeln. Men för mycket fett gör att tätningarna skjuter och då har man snart inget fett alls. "BM35" är nog problemet på spåret. Det är enkelt att överfylla med tuben från Stihl. Har tätningarna gått så får man göra som "traktorz" och pumpa i fett varje dag.