Hur sköter man ett rönnbestånd

Stihl
 Svara  8 inlägg  6429 visningar  3 följer

Hur sköter man ett rönnbestånd

#204254 Jag planerar att skriva ett exjobb angående rönn. Därav behöver jag tips på hur man bör sköta ett självföryngrat rönnbestånd för att få ut timmer av det. Jag har hört att de erbjuder upp till 9000 kr/m3 för sågbart rönn i Tyskland. Ska det röjas hårt eller ska man röja flera gånger. Hur gör man vid gallringen? Hur lång omlopps tid behöver rönnen. Många frågor men problemet är att det inte bedrivits någon forskning på rönn för att det inte räknas som ett skogsträd. Så om det är någon som känner till någon rönn guru så tas gärna de tipsen imot. Eller själv har ett rönnbestånd.

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

#204373 Man får börja med att hängna in planteringen för rönn är älg o övrigt vilts faffo mat :grin:
Rönn som växer fritt blir ju ett buskträd , så någon typ av beskärning måste nog till.
Man kan hitta enskilda rönnar i täta bestånd som har sågbara kvaliteter men dom är sällsynta.
De finn en stor efterfrågan av finsnickare av rönn även i sverige :grin:

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204406 Och inom skogsbruket är rådet att spara rönnen, eftersom den är så sällsynt. ;)

#204407 Intressant tråd! Har själv försökt skapat ett rönntimmerbestånd men inte lyckats något vidare. Har dock klarat mig från älgskador kanske pga ett enormt uppslag av rönn så det fanns massor att välja och vraka bland. Rönnen är ju ett primärträd dvs det kommer först på hygget.
Man måste ha täta bestånd och gallra ofta annars blir det en massa vattskott. Omloppstiden är nog inte mer än 30-40 år sedan börjar den ruttna. Svårt att få grov stam utan grova grenar. Gjorde ved nu i våras av dom flesta träden. Mycket tungt trä.
Detta är bara min åsikt, ingen fakta.

#204494 Jag själv har hittat ett bestånd som ligger på Jönköpings kommun mark det är ett hägn på cirka 1 ha med drygt 50 % rönn och resten ädellöv så som ask och lind. Det är cirka 20 år gammalt och det är gallrat en gång. Där finns det bra med rönnar som har raka fina stammar. Får försöka ta reda på mer hur kommunen skött detta bestånd. Det verkar dock svårt att få till några bra timmerstammar efter det man läst här och på nätet i övrigt. Det är ju dock trevligt för fåglarna om man kan öka andelen rönn i skogarna. Så halvproffs vad tror du om att stamkvista och kanske använda något buskträd som underväxt för att minska vattskotten.

TS

#228404 Tjenare
Nu kanske inte hjälpen behövs mer men utifall.

Rönnen är som Camwood skriver ett väldigt fint snickeri virke. Jag tycker dock att det luktar faaan att såga i.

Rönnen har kort omlopps tid, max 50 år då den väldigt snabbt angrips av röta, här är det inte vanligt med rötfria stammar, tyvärr. Men jag har i bysågen sågat några rötdfria, den grövsta på närmare 30 cm och jag tror nog att det är nog det närmaste vi kommer till exotiska träslag på utseendet.

#228408 Hej Solan! Har inte sett din fråga till mig förrens nu. Vet ej men det kanske kan gå att stamkvista och plantera gran eller något annat som håller tillbaka kvistarna.

Träet är ju väldigt fint i spektra från ljust till mörkt.

#228424 En rønnbestånd måste tilses ungefær som et jultgransfelt Har god erfaring med stamkvistning, bara man tar dom mycket tidligt. Man måste gjerna tynna i många omganger, och ta bort dom som har startat med en bøj. Om det er våt mark och høg bonitet, kan man bara skite i det, da ruttnar den tidligt. Om man så får fred for elgen, kan man få endel sågbart, annars har man underbar brennved!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
ATV på skoter led? av nutte - lör 22 jan 2011, 16:15
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
5 svar
6879 läst
av nutte     
sön 23 jan 2011, 14:19
Någon skoter tur än. av sködarförare - ons 07 okt 2009, 07:48
i Socialt (mer om oss)

1 ... 789
127 svar