Skogsröjning

Maskinell Röjning

80 inlägg 66218 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

rokon  
#200284 Inköpspriset för biobalern var 1.250.000 kr (år 2010)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200306
machonisti skrev:Lite maskinfakta på röjaren

Företag: usewood
Maskin: Tehojätkä Pro

vikt: 1800 kg
bredd: 1,5 m
Längd: 4m

Uppgifter från finlandsvenska tidningen Landsbygdens Folk, utdelad idag.

Enligt en företagare som köpt maskin kommer inte maskin att konkurrera ut manuell röjning.
Maskin konkurrerar främst genom att kunna röja i mörker. Föraren kan göra längre arbetspass.

Vad kostar en sådan maskin? Är ju som en liten skördare, man blir sugen att prova den i en förstagallring.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#200312 Enligt nätsökning kostar maskin ordentligt 50 000 €.

http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/ ... akoimassa/

Lite språkbad inför jul?

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
#200315 Enligt enyrepenören så har han betalat 65 000 Euro + moms. Då är det basmaskin + röjagregat.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#200317
Olav skrev:Enligt enyrepenören så har han betalat 65 000 Euro + moms. Då är det basmaskin + röjagregat.

Du har säkert rätt. Har slarvat bort tidningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
#200320 Han heter Toni Kärr å jag såg att han finns på Facebook också så ni kan ju fråga honom.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

rokon  
#200333 Blir nog väl tufft att använda agregatet för flerträdshantering - UW180 Fällgrip- då det väger 240 kg och kranens lyftkapacitet näms till 350 kg.
"Du kan hantera ett träd i taget eller utnyttja funktionen för flerträdshantering. Fällgripen UW180 lämpar sig väl att användas tillsammans med miniskördaren Usewood Pro"

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200424
loppan skrev:Jag provade att köra stråk med en två meters betesputs i ett slybestånd för fem sex år sedan.
Slyt var lika högt som traktorn och jag körde ca tre meter i mellan.

Var det innte svårt att se och köra rakt om slyt var lika högt som traktorn?

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Olav  
#200466 I senaste skogsbruket står det om en Juha Halme i Jup.ajoki som köpt hela 2 st Tehojätkä.

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

M-F  
#200483 Men i planteringar är det ju ofta så att det växer upp "buketter" av sly runt plantan man vill spara!Går ju bra att ta bort dessa med röjsåg fast slyet är riktigt nära plantan.Men jag undrar hur det fungerar med en sån maskin. :???:

Här är en länk till deras hemsida på svenska:
http://www.usewood.fi/se-Usewood.html

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207929 Undrar hur det blir med nya eBeaver med röjaggregat?
Konceptet är klart intressant, skönt att gå bredvid maskinen istället för att skumpa runt i en trång hytt i nån miniskördare med röjaggregat.
Undrar vad de kostar? (röjbävern finns väl inte än men den vanliga?)

Vid normal röjning i skaplig terräng lär det väl aldrig bli konkurrenskraftigt med en maskin (om vi röjare inte strejkar i några år :shock: ) men där är det ju ändå roligt att röja manuellt så det gör inte så mycket.
Men de där surområdena med 100 000 st/ha är ju sjukt jobbiga att röja, stammarna står kvar eftersom de är ihopväxta med grannträdet, man kan inte svänga runt sågen utan att fastna överallt och det blir dessutom svårt att gå med en massa stubbar som är i vägen.
Där skulle det vara jäkligt gött att kunna gå bredvid maskinen och ta fram det gröna guldet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#207935 Det har ju blåst nya vindar ett antal gånger i historien tänker på aktuella filmen motorsågen som diskuteras. Underligt om inte röjningen tas över av maskin i effektiveringsandan.

Misstänker att snabbhet och kapacitet utvecklas efterhand när produkterna kommer på marknaden. Tillverkare av maskiner står sällan och bidar tid när konkurrenterna lanserar nya koncept.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207958 Ja så är det ju, maskinerna utvecklas snabbt när det väl finns en stabil grund.
Snabbhet kan de kanske fixa men hur blir det med ekonomin?
Hur ser den ut idag, vad kostar en maskin i timmen och hur fort röjer man en hektar med dem?

I bra röjning får man ju undan rätt mycket på en arbetsdag.
I täta bestånd är det en annan sak, där blir hektarpriset högt även med manuell röjning så skillnaden blir mindre.

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207960 Jag tror mera på en liten maskin som röjer 2m gator och sedan manuellröj i mellanzon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).