Skogsröjning

Lönt att röja här?

25 inlägg 22604 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

volvo_buster  
#193226
Mangan skrev:Kräver dispens, om man skall vara petig. Förbjudet i södra Sverige. :-)

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/mi ... index.aspx


Japp!
Men det konstiga i kråksången är att vi har en granne som avvattnat ett stort område och därmed satt 12 hektar av vår skogsmark under vatten, följden blev att skogen dog. Risodling skulle nog fungera i detta område! Vi fick rätt i övermiljödomstolen och han "dömdes" till att enbart återställa sitt dike till befintlig botten, inte fördjupningen som han utförde (vilket för övrigt enbart inte var ett tillstånd utan enbart ett samråd med Länstyrelsen). Att ersätta vår skog eller ens ersätta med skadestånd togs inte ens upp utan VI blev dömda att dikesrensa ett stensatt dike som inte använts sedan 1912, denna domen fick inte utföras maskinellt utan svaret vi fick från Länstyrelsen var "man kommer långt med spett, spade och hacka!". Personen ifråga på Länstyrelsen förflyttades direkt inom Sverige och kunde därför inte höras vid rättegången!!! Så kolla noga upp vad som gäller och VILKA grannar du kan orsaka besvär för och sedan efter detta kontakta rätt myndighet om du ens tänker sätta spaden i backen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

towes  
#193233 Tack för tipsen.

Apropå diken så finns ett fungerande längs ena kortsidan. I övrigt inget alls. Ena långsidan gränsar dessutom mot ett stort kärr. De skyddsdikninggar jag sett tidigare på andra håll är grunda (ca 4 dm) och breda med kort mellanrum och har använts mest för att leda bort rinnande ytvatten efter avverkning.
Tycker ändå iden är god, kreativt tänkande! Tyvärr tror jag det kan bli svårt att leda bort något här då allt  har ungefär samma höjdnivå och vätan är insprängd fläckvis överallt. Ska kolla ändå när jag är ute härnäst.

Tack surjämten för din optimism. Kändes som vi behövde den. :smile:

Låter detta (liksom Palms liknande förslag) som en bra röjstrategi hos er andra? Eller kanske ännu försiktigare a'la Mäki?

Känns som någon av dessa båda ligger närmast till hands just nu. Och så slängs ju inte några större summor bort i onödan på överdriven röjning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

volvo_buster  
#193248 Jag hade röjt försiktigt och gått dit lite oftare!
Jag brukar springa runt områdena minst vart 3de år och ta lite pö om pö. Dessutom så blir det inte så känsligt för snöbrott och de blir mer motsåndkraftiga mot stormskador om man tar det lite försiktigt ;)
Till slut så har du e finaste stammarna kvar

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193255 Hmm, går du över samma område vart tredje år? Blir ju lie spring då. ;)

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193258
towes skrev:Apropå diken så finns ett fungerande längs ena kortsidan. I övrigt inget alls. Ena långsidan gränsar dessutom mot ett stort kärr.

Hög grundvattennivå som hela tiden ligger lika eller högre än intilliggande kärr. Det är nog detta som är problemet. Marken är helt enkelt vattenmättad och rötterna kvävs pga att de inte kan andas., då hjälper troligen inte skyddsdikning.

Låter som att du helt enkelt får sänka förväntningarna på detta område (om det inte går att sänka av kärrets yta). Jag skulle prioritera röjning av andra avdelningar på fastigheten före detta område.

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

towes  
#193360
OAS-forests skrev:
towes skrev:Apropå diken så finns ett fungerande längs ena kortsidan. I övrigt inget alls. Ena långsidan gränsar dessutom mot ett stort kärr.

Hög grundvattennivå som hela tiden ligger lika eller högre än intilliggande kärr. Det är nog detta som är problemet. Marken är helt enkelt vattenmättad och rötterna kvävs pga att de inte kan andas., då hjälper troligen inte skyddsdikning.

Låter som att du helt enkelt får sänka förväntningarna på detta område (om det inte går att sänka av kärrets yta). Jag skulle prioritera röjning av andra avdelningar på fastigheten före detta område.

Jo, det har du säkert helt rätt i. Förväntningarna har väl iofs inte varit skyhöga här, utan frågan har väl varit hur man gör det bästa möjliga som det ser ut idag. Där det finns "fläckvis täckning" vill man ju att det ska bli så bra som möjligt. Men samtidigt inte plöja ner onödigt mycket pengar i vård av sådant som det inte finns så stora förutsättningar att bli något av.

Jag lägger in ett flyfoto av en del av området för att ge en ännu bättre bild. Kärrets nederdel skymtar högst upp. (Uppe tv sticker även ett annat äldre bestånd in i bilden som ej har med saken att göra. Bilderna tidigare i tråden är från nedre delen.)

bild.jpg

Efter att ha funderat fram och tillbaka och även tagit in era synpunkter så får det antagligen bli så här:
- Fläckvis försiktig röjning där det finns trädgrupper av gran. Fokus på att ta bort piskande och gravt störande träd runt huvudstammarna.
- Blöta områden lämnas i huvudsak orörda. Möjligen gynna bra björkstammar där de står alltför tätt för att dessa ska bli goda "vattenpumpar" framöver. Kanske minskar detta problemet med vätan något på lång sikt.
- Tillbaka efter några år igen och kolla, ev kompletteringsröja.

Lugnt och försiktigt. Antagligen egen tid, tror det kan vara svårt att förklara för någon röjare utifrån att göra just "min" avvägning mellan vad som är lönt och inte lönt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

Mäki  
#193372 Låter vettigt, lycka till.

Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193374 Du har inte funderat på ett viltvatten ?

Användarvisningsbild

Re: Lönt att röja här?

towes  
#193471 Tack för förslaget, men man har redan flera anlagda viltvatten på andra håll på fastigheten.
Ett till hade nog varit ett för mycket. :smile:

Men jag tror jag fattar din tanke: Gör en "damm", få lite torrare på en bit mark omkring och dra nytta av lite fågeljakt på ett annars svårtämjt område?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönt att röja här?

Martin_G  
#221794 Jag hade gått över alltihop (alla 10 ha). Viktigt att rätt stammar får tillräckligt med livsrum nu efter 20 år (efter hur bilderna ser ut)

I de bitar där det verkar vara lite blött hade jag ställt kvar i princip alla fina björkar, ibland på bekostnad av granen då.

Jag tycker det ser så pass glest ut att en röjning borde gå rätt fort, och då blir det inga jättesummor precis..... jag tror absolut inte att beståndet är "kört", skogen har överaskat mig många gånger!

Sedan tycker jag du bör se över det där diket ordentligt, kan kanske hjälpa.

lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).