Skogsröjning

Surdrag

7 inlägg 8097 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Surdrag

sveakatten  
#190614 Jag har ett område som är väldigt blött nästan moss mark, jag undrar när och hur jag ska röja detta.
Var ut och tittade på det i dag, det är mest tall och björksly, höjden är från 1m upp till 3-4m
självsått.
Är det någon ide att börja röja nu eller ska jag vänta tills tallarna kommer över älg höjd, tar dom mycket stryk av att stå så tätt eller är det bara bra när det är så blött?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Surdrag

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190615 Kanske ett bra område för naturen och skogen att utveckla sig själv på. Det växer inte så bra på surmarker men är en plats full av liv som gillar det blöta. Insekter, fåglar, mossor el dyl. Men du kanske har avsatt områden för naturvård i skogsbruksplanen redan? Hur stort är området? Är det nyligen avverkat iom att det är ungskog där nu? i så fall, var det blött där innan när det växte storskog med eller har det blivit surt efter avverkningen?

Inte svar på din fråga OM du nu vill röja där. Men kanske någon annan vill dela med sig.

Avatar Fallback

Re: Surdrag

surjämten  
#190617 Hej Sveakatten ! Svårt fall.
Principiellt kan man säga att vissa trädslag passar på vissa marker. Björk växer nog dubbelt så fort som tall på blött o mossigt. På många håll har vi nog tyvärr slentrianmässigt planterat tall. Har själv varit i ett blött område o röjt denna höst. Jag gick försiktigt fram o tog bort det nödvändigaste (räknar med att återvända om X antal år) Prioriterade oftast de vita o fina björkstammar som fanns, och fällde en tår när jag kapade av en vacker julgran eller mager tall.

Avatar Fallback

Re: Surdrag

sveakatten  
#190620 Ja vi har flera NO områden redan och massor av mossar på vår mark. Det blev nog hugget för ca 12-15år sedan, det var före innan vi hade detta område, så jag vet inte om det var torrare då. Skulle tro att det är ca 4-5Ha stort. Vilket är bäst, att ta det nu eller ta det i vår pga älgen och snön, och börja hugga timmer i stället nu? Det är ju inte så högt än men fläckvis står det väl 4-5 träd per m2.

   TS
Avatar Fallback

Re: Surdrag

alias  
#190623 Hej!

Alltid svårt att säga något utifrån en bild utan att veta mer om beståndets och platsens förutsättningar, men jag gör ett försök utifrån hur jag generellt vill sköta spontant uppkommen tall.

Skulle nog ha enkelställt tallstammarna i vår (efter snösmältningen men innan lövsprickningen). Se till att inte ha mindre än 0,6-1,0 meter mellan tallstammarna beroende på trädens höjd och ev. luckor runtom (är det inte större luckor i beståndet bör du kunna enkelställa med 1 meters mellanrum, d.v.s. ca. 10000 stammar/ha).

Sen slutröjer du beståndet vid 4-5 meters höjd. En del björk kan lämnas, men bör ej stå i närheten av tallarna om de är högre än tallarna, p.g.a. risken att tallens toppskott piskas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Surdrag

sveakatten  
#190637 Alias jag tycker ditt förslag verkar bra,jag låter det vara nu och försöker få upp lite diken i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Surdrag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514042 @sveakatten
Nu undrar man hur det har gått? :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).