Skogsröjning

Svart listad?

75 inlägg 39767 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svart listad?

aalg  
#316658 Jag f-skattar hellre. Tror att det kanske beror på vilken världssyn man har.
För mig är företagandet något positivt, att man själv gör något för att skapa jobb och välstånd.
I motsats till att klaga över att "andra" ska fixa allt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Svart listad?

isteskog  
#316662 Föredrar också att vara min egen. Kan då hitta på något annat när vädret är bedrövligt ... och JAG bestämmer när det inträffar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

elis  
#316673
aalg skrev:Jag f-skattar hellre. Tror att det kanske beror på vilken världssyn man har.
För mig är företagandet något positivt, att man själv gör något för att skapa jobb och välstånd.
I motsats till att klaga över att "andra" ska fixa allt.

Jag har haft fördelen att vara bägge delarna under mitt arbetsliv och tycker båda faserna varit positiva. När det gäller gnäll är det dock en grupp som sticker ut rejält och det är en del av företagarna, långt ifrån alla, men en del är ena riktigt gnälliga jävlar som överskattar sig själva så till den milda grad. Många företagare är dessutom, utan att verka begripa det själva, i enorm beroende ställning av facket och de säkerhetssystem de skapat. T ex akassan som utnyttjas skamlöst av företagare som personalpool. Bland de värsta utnyttjarna är småföretag och SKL, skl satte i system vikarier som de nyttjade när det passade dem. även större företag kör idag samma race då personalen hela tiden vägs på guldvåg mot orderingången, minsta avvikelse och akassan får ta över ansvaret. Tills de behövs igen om någon månad, ofta går nyligen uppsagda på samma golv som nyligen provanställda. Den som ser "säkerhet" i det systemet har en väldigt vriden syn.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316674 Den delen trodde jag att de skippat på senare år iom allt fler går via bemanningsföretag så de går att skicka hem övertaliga ännu fortare....
Skl?

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

elis  
#316676 Sveriges Kommuner och Landsting.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

svampbob  
#316686
elis skrev:Sveriges Kommuner och Landsting.


Håller med om att skl är en stor syndare om inte den största. Staten är också bra på att använda systemet. Har en bekant som har suttit i samma rum på TRV i snart 5 år och bara har fått hoppa mellan projektanställningar och inhyrd via bemanningsbolag. Visst finns det företagare som missköter sig men ytterst få kommer upp i det offentligas nivå.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

aalg  
#316693
elis skrev:
aalg skrev:Jag f-skattar hellre. Tror att det kanske beror på vilken världssyn man har.
För mig är företagandet något positivt, att man själv gör något för att skapa jobb och välstånd.
I motsats till att klaga över att "andra" ska fixa allt.

Jag har haft fördelen att vara bägge delarna under mitt arbetsliv och tycker båda faserna varit positiva. När det gäller gnäll är det dock en grupp som sticker ut rejält och det är en del av företagarna, långt ifrån alla, men en del är ena riktigt gnälliga jävlar som överskattar sig själva så till den milda grad. Många företagare är dessutom, utan att verka begripa det själva, i enorm beroende ställning av facket och de säkerhetssystem de skapat. T ex akassan som utnyttjas skamlöst av företagare som personalpool. Bland de värsta utnyttjarna är småföretag och SKL, skl satte i system vikarier som de nyttjade när det passade dem. även större företag kör idag samma race då personalen hela tiden vägs på guldvåg mot orderingången, minsta avvikelse och akassan får ta över ansvaret. Tills de behövs igen om någon månad, ofta går nyligen uppsagda på samma golv som nyligen provanställda. Den som ser "säkerhet" i det systemet har en väldigt vriden syn.[/

Visst finns det människor som gör fel bland företagarna, helt klart.
Det är därför som jag skrivit tidigare i tråden att facket har en roll att fylla.
Det jag inte gillar är den mentalitet som finns på många ställen som går ut på "kommer aldrig att gå" och " vad var det jag sa" samt " vänta tills bidragen tar slut"
Människor helt utan driv att vilja åstadkomma något själva, men det går väldigt bra att klanka ner på de som försöker. Och skulle då någon råka tjäna lite pengar ändå på företagandet så är det så orättvist....
Jag tror inte företagarna är över representerade gällande gnället och skulle SAF betett sig som SKL så skulle facket satt hela näringslivet i blockad och drivit det i kk.
Att överskatta de som skapar jobben, vet jag inte om någon gör. Vart ska vi jobba när företagen är sålda till utländska ägare oxh produktionen flyttad till annat land?
Någon måste ju vilja skapa de företag som i framtiden ska bidra till den svenska välfärden, eller?

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

aalg  
#316694 Svårt att se vem som skrivit vad, beklagar. Lyckades inte få till citeringen riktigt på mobilen :/

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316772
Åke Nilsson skrev:Alla vill väl ha en trygg anställning för att kunna leva ett normalt liv med lån, telefon ,m,m semester.
Kan nog alla hålla med om.

Ser det som när ingen anställning finns då startar man eget...


Det tror jag verkligen inte stämmer, har man den inställningen när man startar företag så blir man nog inte långlivad. Den tryggheten du skriver om (svensken är ju trygghetsnarkoman) försvinner ju inte om du inte har en anställning utan det finns a-kassa, soc och liknande om det skulle behövas.
På samma sätt så är inte företagaren helt utan skyddsnät, vi har rätt till akassa (som ifs blir riktigt låg pga hur man räknar inkomst för enskilda företag) och kan ha samma sjukförsäkringar som en anställd, med mer än 100% av lönen vid sjukskrivning.

Företagaren måste drivas av annat än att det är sista utvägen, vissa jagar pengar och lyckas bra med det, andra är nöjda med att få göra som de själva vill. Jag har försökt jobba så lite som möjligt för att ha tid till andra intressen, inte alls populärt hos vissa som blir avundsjuka och gnäller på sina långa arbetsdagar, men jag har å andra sidan tjänat väldigt lite jämfört med om jag hade varit anställd. Jag har värdesatt ledig tid högre än en hög timlön och jobbar ca 170-180 dagar/år 8)
Att jag inte har tryggheten med någorlunda fast inkomst varje månad stör inte mig utan jag tror att saker och ting löser sig tids nog, om jag har fel så återkommer jag i sommar för jag börjar om på ruta ett nu, har sagt upp röjningskontrakten som jag haft som grundbult i mitt företag i 10 år. Men jag tror att det kommer att gå bra ändå, nånting hittar jag nog på vad det lider. Om det inte går så får jag försöka hitta en anställning nånstans och lägga ner firman, det är ju inte hela världen det heller...

Kort sagt så tror jag att man som företagare måste våga släppa sargen och ge sig in i matchen!

Eller förresten, är det så tryggt som anställd nuförtiden egentligen, kan man vara säker på att ha sitt jobb 6-7 månader framåt ens? Visst har vi LAS och annat men när större företag varslar så verkar man göra som man vill ändå?

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

hemhuggare  
#316775 Jag har varit egen i hela livet förutom 1 år för något år sen när jag var anställd men aldrig mer vill jag behöva fråga nån annan om jag behöver vara ledig en halv dag

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

jannee  
#316789 Allt har sina för och nackdelar, som anställd behöver man inte tänka eller planera (i alla fall inte så mycket) ansvaret har chefen.
Som egen gör du som du själv vill - kan för många vara en riktig morot medan andra klarar inte av det ansvaret - jobbar för mycket eller kan t.o.m. var för bekväma (lata) och inte anstränga sig tillräckligt.
Jobbar du som anställd och inte tycker att du varken kan eller får påverka din situation, inte får jobba så mycket du vill, tjänar för dåligt, är fel man på fel plats, då kan det vara ide med att prova vara egen.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316841
jannee skrev:Allt har sina för och nackdelar, som anställd behöver man inte tänka eller planera (i alla fall inte så mycket) ansvaret har chefen.

Vad är det för gammaldags ställe du jobbat på :surp: I de flesta moderna svenska företag är det väl snarare så att tänkandet och planerandet är ganska spritt på personalen (och chefen är ju också oftast anställd).

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

jannee  
#316856 Jag ska se till att godset hamnar på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det är åkaren som står för upplägget, han får in alla bokningar och prisuppgifter, jag gör vad jag blir tillsagd, punkt slut.
Jag kan bli beordrad att köra en pall 10 mil rakt ut i ödemarken, normalt omexar man sådant gods. Inte f*n vet jag eller bryr mig om orsaken till att jag tvingas till den utkörningen.
Självklart både lastar och lossar jag efter bästa förstånd - lite yrkesheder har man trots allt. Inte åker jag och smörjer/tvättar eller reparerar utan att åkaren är informerad och gjort beställningarna.
Åkaren/speditören står för tänkandet - chauffören utför - detta är min bransch.
Ändå har jag troligtvis det betydligt friare än de som står på golvet på Torslanda, all butikspersonal eller de kontorsslavar som jobbar på offentliga inrättningar. t.ex försäkringskassan, socialen eller Migrationsverket.
Finns 100 tusentals arbetare som även idag fungerar som robotar i sitt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

eman  
#317111 Han menade att denna regel funnits i många år,, o att man lätt som ensammen kan-
Gå runt denna regel genom sms,eller telefonsamtal tex,,










_____________________________________________________
Try out our free Pass4sure.co.uk cisco ccna and latest comptia security+ sy0-401 practice test training courses to get high flying success in final and www.northeastern.edu exams, mcts College of Notre Dame of Maryland is also very useful tool.
Senast redigerad av eman tis 03 mar 2015, 12:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318700 I tidningen Skogen, som kom idag, hade de en artikel med två manuellföretagare, båda utan anställda. Fick intrycket att båda jobbar åt större aktörer, bla Södra.
I början av veckan var jag i kontakt med facket om möjlighet att bli godkänd ensamföretagare med anledning att röjningen bara blir en liten del av min verksamhet men det var stört omöjligt att gå runt det, jag måste ha anställda för att röja åt bolagen.
Man blir ju lite förvånad när det är två ensamföretagare i tidningen. Har vissa fackdistrikt börjat mjukna eller räknas inte skogsföreningarna som Södra på samma sätt som StoraEnso och andra bolag?
Intressant utveckling isåfall, jag tycker det är viktigt att man som nystartad firma ska kunna köra ett tag utan att bli påtvingad en anställd från dag ett, speciellt för yngre företagare är det viktigt att kunna komma igång först, man har ofta fullt upp att försöka lära sig själva företagandet ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).