Skogsröjning

Svart listad?

75 inlägg 39771 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180685 Det är inte Skatteverket som sätter reglerna, så kraven kan ställas till riksdagen. Eller, det är lite sent, för reglerna är redan ändrade, så det räcker oftast med 1 uppdragsgivare numera. Redan innan gick det för skatteverket bra om man hade annan verksamhet, tex skötte om sin egna skog på vintern och röjde på sommaren.

Facket stället således krav som inte skatteverket gör.

http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 02042.html

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

anersimyra  
#180687
Mangan skrev:Det är inte Skatteverket som sätter reglerna, så kraven kan ställas till riksdagen. Eller, det är lite sent, för reglerna är redan ändrade, så det räcker oftast med 1 uppdragsgivare numera. Redan innan gick det för skatteverket bra om man hade annan verksamhet, tex skötte om sin egna skog på vintern och röjde på sommaren.

Facket stället således krav som inte skatteverket gör.

http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 02042.html
Ha, ha, där ser man, jag är tydligen inte "uppdaterad" vad gäller F-skatt. Och det är klart att det är riksdagen som sätter reglerna, men jag har en polare som inte fick sin F- skattsedel trots att han angav mer än 6 st !!!! uppdragsgivare. Det tog honom ett år av "tjat" innan myndigheten tillstyrkte honom F-skatt, så visst går det att klaga där.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180688 Är det inte facket som är rädda att bolagen sparkar all sin personal och tvingar dom till att bli F-skattare och på så sätt få billig arbetskraft som man inte måste ha full sysselsättning till.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Axl  
#180691
Zixten skrev:Är det inte facket som är rädda att bolagen sparkar all sin personal och tvingar dom till att bli F-skattare och på så sätt få billig arbetskraft som man inte måste ha full sysselsättning till.


jo men sen kanske 20 år tillbaka så finns inga skogsarbetare anställda av bolagen så det kan dom ju inte stoppa. Det dom stoppar är ju den bästa arbetskraften som finns i skogen, små entreprenörer med god lokalkännedom och yreksstolthet.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

KOJMANNEN  
#180743
Sedvall skrev:facket vill väl att bolagen ska anställa röjare, helst en arbetsledare som kan peka och röka pipa på röjningarna, med tio tomtar per objekt, också


10 tomtar per ha? Helt ok med 10 man om objektet är stort nog.Jag brukar anlita en enmansföretagare med f-skatt när jag inte hinner med.Anlitar även firmor med kollektivanslutna om så är fallet.Kvaliteten på röjningarna är helt avgörande för mitt ställningstagande,Piprökare? Ja gärna det om pris och kvalitet är marknadsmässigt,dessutom tror jag att goda arbetsledare är bra om vi skall erhålla en god kår av skogsarbetare "gärna F- skattare eller fackanslutna på firmor huvudsaken att det är HEDERLIGT"

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

PETER.ERIKSSON24  
#180783 Kan ha fel men min uppfatting i dag är att den Entrepenör som har flera-
Anställda.. han tar in polacker,litauer, tjecker som Billig arbetskraft!

Går ni in på arbetsförmedling i dag o tittar så finns det 3 st lediga jobb i sverige?
Ja inom skogsröjning då!!

Som det är nu så är vi som kör ensam med f-skatt o jobbar i skogen körda-
Det är öppet nu för utlänsk arbetskaraft i skogarna

Grattis Träfacket mer utlänsk arbetskraft i skogen med dåliga vilkor som-
Skyddskläder,försäkringar, avtals enliglön, m,m

Det är vad ni får till av detta då ni sparkar ut oss F-skatttare ur skogen på grund ett -
Dåligt regelverk!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svart listad?

JD 2006  
#180801 Jag tror jag skrev om detta vid ett tidigare tillfälle men jag kom å tänka på de nu,

Hos de stora bolagen finns långa listor med intresserade ungdommar som vill jobba i skogen på sommaren men de hörs aldrig som det gör de om man frågar någon.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Palakangas  
#180804
Mangan skrev:Många fackföreningar gillar inte att det blir mer och mer F-skattare, eftersom allt de har åstadkommit under årens lopp bygger på att man har ett storföretag med många anställda. Facket har mycket att säga till om när det gäller anställda, och arbetslagarna är i många fall skrivna så att det är facket tillsammans med arbetsgivaren som bestämmer.

F-skattare är inte anställda, utan där gör ett företag upp med ett annat. Facket har (nästan) inget att säga till om, inga uppsägningsregler gäller såsom för anställda, mm.

Därför gillar inte facket F-skattare.


Många som kör på F-skattesedel tar (eller får) så dåligt betalt att de inte kan försäkra sig om en ekonomisk trygghet. Då är det bätre att vara anställd på ett lite större företag.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

JD 2006  
#180815
Palakangas skrev:
Mangan skrev:Många fackföreningar gillar inte att det blir mer och mer F-skattare, eftersom allt de har åstadkommit under årens lopp bygger på att man har ett storföretag med många anställda. Facket har mycket att säga till om när det gäller anställda, och arbetslagarna är i många fall skrivna så att det är facket tillsammans med arbetsgivaren som bestämmer.

F-skattare är inte anställda, utan där gör ett företag upp med ett annat. Facket har (nästan) inget att säga till om, inga uppsägningsregler gäller såsom för anställda, mm.

Därför gillar inte facket F-skattare.


Många som kör på F-skattesedel tar (eller får) så dåligt betalt att de inte kan försäkra sig om en ekonomisk trygghet. Då är det bätre att vara anställd på ett lite större företag.


Precis det där känner jag en hel del som gör ett generalfel, att inte ta betalt så det går ihop.....men där kommer det in som vi skrivit tidigare.
Skall man konkurera med billig arbetskraft från alla möjliga håll så ??? Törs jag verkligen ta den där extra tian eller få se......jag drar in på den så får jag kanske mer jobb :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180826
Palakangas skrev:
Mangan skrev:Många fackföreningar gillar inte att det blir mer och mer F-skattare, eftersom allt de har åstadkommit under årens lopp bygger på att man har ett storföretag med många anställda. Facket har mycket att säga till om när det gäller anställda, och arbetslagarna är i många fall skrivna så att det är facket tillsammans med arbetsgivaren som bestämmer.

F-skattare är inte anställda, utan där gör ett företag upp med ett annat. Facket har (nästan) inget att säga till om, inga uppsägningsregler gäller såsom för anställda, mm.

Därför gillar inte facket F-skattare.


Många som kör på F-skattesedel tar (eller får) så dåligt betalt att de inte kan försäkra sig om en ekonomisk trygghet. Då är det bätre att vara anställd på ett lite större företag.


Ja, mot dumhet hjälper inga lagar.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

KOJMANNEN  
#180850 Ja det är många samhällspolitiska förändringar som ruskade om i samband med EU inträdet.Jag är själv mycket EU kritisk men inser att jag inte kan påverka arbetskraftstrycket inom skogsnäringen.Mina värdringar lutar mot lokal arbetskraft i mån av tillgång,priset är inte helt avgörande men blir naturligtvis allt mer pressat av mer eller mindre samvetslösa aktörer dit vissa skogsbolag även räknas.Vill inte starta någon djupare politisk debatt men rekommenderar ett införskaffande av högre politisk medvetenhet då det kan vara till nytta om man vill få mer klarhet.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

skogshasse  
#180888
Mangan skrev:
Palakangas skrev:
Mangan skrev:Många fackföreningar gillar inte att det blir mer och mer F-skattare, eftersom allt de har åstadkommit under årens lopp bygger på att man har ett storföretag med många anställda. Facket har mycket att säga till om när det gäller anställda, och arbetslagarna är i många fall skrivna så att det är facket tillsammans med arbetsgivaren som bestämmer.

F-skattare är inte anställda, utan där gör ett företag upp med ett annat. Facket har (nästan) inget att säga till om, inga uppsägningsregler gäller såsom för anställda, mm.

Därför gillar inte facket F-skattare.


Många som kör på F-skattesedel tar (eller får) så dåligt betalt att de inte kan försäkra sig om en ekonomisk trygghet. Då är det bätre att vara anställd på ett lite större företag.


Ja, mot dumhet hjälper inga lagar.

ja hur var det med behov och kostnad mangan

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

skogshasse  
#180889
Mangan skrev:
Palakangas skrev:
Mangan skrev:Många fackföreningar gillar inte att det blir mer och mer F-skattare, eftersom allt de har åstadkommit under årens lopp bygger på att man har ett storföretag med många anställda. Facket har mycket att säga till om när det gäller anställda, och arbetslagarna är i många fall skrivna så att det är facket tillsammans med arbetsgivaren som bestämmer.

F-skattare är inte anställda, utan där gör ett företag upp med ett annat. Facket har (nästan) inget att säga till om, inga uppsägningsregler gäller såsom för anställda, mm.

Därför gillar inte facket F-skattare.


Många som kör på F-skattesedel tar (eller får) så dåligt betalt att de inte kan försäkra sig om en ekonomisk trygghet. Då är det bätre att vara anställd på ett lite större företag.


Ja, mot dumhet hjälper inga lagar.

ja hur var det med behov och kostnad mangan

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180903
skogshasse skrev:ja hur var det med behov och kostnad mangan


Oj, du har fortfarande inte kommit över det? Jisses... :roll:

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

skogshasse  
#180950
Mangan skrev:
skogshasse skrev:ja hur var det med behov och kostnad mangan


Oj, du har fortfarande inte kommit över det? Jisses... :roll:

kommit över vad menar du det är ju dina ord eller har du kommit på hur fel du har

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).