Skogsröjning

Svart listad?

75 inlägg 39769 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svart listad?

PETER.ERIKSSON24  
#180059 Hej på er!

Röjt åt Norrskog bla men i fjol så berättade dom på norrskog att träfacket har-
Varit på dom ang entrepenörer som röjer ensam ,, sen har det tydligen gått ut-
En skrivelse till norrskogs kontoren ang detta!

I fjol när jag pratade med dom på kontoret här så skulle dom försöka gå runt -
Denna regel ,, sen hörde jag inget då,,

I våras så var jag in o kollade om det kommit in några röjningar,,
Fick då reda på att en av deras mest anlitade entrepenörer blivit svartlistad
O skulle Norrskog använda sig av hans tjänster så åker skogsbolaget på böter!

Med andra ord så är det kört för oss här som kör ensammen,, vilket är trist
Pratade med en entrepenör som har anställda som trodde detta var bara skitsnack"

Han menade att denna regel funnits i många år,, o att man lätt som ensammen kan-
Gå runt denna regel genom sms,eller telefonsamtal tex,,


Men hon på Norrskog menade att dom får inte anlita ensammen entrepenör
Träfacket har stramat åt nu!!

Är det nån av er andra som vet vad som gälller eller hört nåt om detta..
Jag själv får in för lite röjningar för att kunna anställa nån

Känns trist att tappa skogsbolag för ett dumt regelverk!!


Mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Skogshuggarninorr35  
#180062 Facket har ställt till mycket skit för småföretagen

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

nordtravare  
#180065 Samarbeta med andra ,dom jag anlitat gör det.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

PETER.ERIKSSON24  
#180070 Ja jag vet inte vad detta fack tillför ,,

Att det ställer till det gör det ja en lösning är att försöka gå i hop
Risken är att del försvinner i o med detta,,,,


Det verkar som detta med röjning planteringm,m,m är polackernas marknad
Där verkar facket inte vara ute o kolla hur deras avtal försäkringar,skyddskläder m,m..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180072 Vad vill facket undvika med detta?
Ensamarbete i skogen? Eller är det F-skattare man vill ha bort?

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Sedvall  
#180073 facket vill väl att bolagen ska anställa röjare, helst en arbetsledare som kan peka och röka pipa på röjningarna, med tio tomtar per objekt, också

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180108 Många fackföreningar gillar inte att det blir mer och mer F-skattare, eftersom allt de har åstadkommit under årens lopp bygger på att man har ett storföretag med många anställda. Facket har mycket att säga till om när det gäller anställda, och arbetslagarna är i många fall skrivna så att det är facket tillsammans med arbetsgivaren som bestämmer.

F-skattare är inte anställda, utan där gör ett företag upp med ett annat. Facket har (nästan) inget att säga till om, inga uppsägningsregler gäller såsom för anställda, mm.

Därför gillar inte facket F-skattare.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

JD 2006  
#180169 Ja om vi skall kunna konkurera mot utländsk arbetskraft som bara kommer hit för att jobba och tjäna pengar. Så måste vi som bor och verkar ute på landsbygden åtminstone få en ärlig chans att medverka, då speciellt inom skogsvården. Om det då skall tryckas ner på F-skattare som oftast startat firman för att få bo kvar på hemmaplan så innebär det både att vi utarmar en sund konkurens inom skogen. Inte minst även främja en sund prisutvecklingen och enligt min mening framförallt en närhet och en stolthet till skogsbruket på våran hemmaplan där vi BOR OCH VERKAR!!

Blir lite att vi biter oss själva i baken när vi står som medlemmar i facket i det fallet tycker jag iaf. :???:

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

PETER.ERIKSSON24  
#180201 Länge sen jag gick ur trä-facket ,, då tillförde dom inget o det verkar inte blivit bättre..
Att dom förstör för F-skattare bekommer väl dom inte

Som det är nu så överlever ju bara som större entrepenörerna som kan anställa..
Dom mindre kommer att försvinna,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180203 Saken är ju att om alla blir f-skattare så kommer ej facket att överleva och det är ju givetvis därför dom gör som dom gör... Var ju väldigt nära strejk för något år sedan och det var ju just angående ensamarbetande f-skattare som strejkfrågan rörde sig om... SLA fick ge sig tillslut och GS fick rätt.

Tror att det var efter denna tvist som facket fick lite mer rättigheter och har nu börjat stänga ute de som jobbar som enmansföretagare åt enbart ett bolag, Eftersom facket anser att bolagen isåfall skall anställa röjjarna.

Men har ju varit snack om detta i över 10 år. Starta upp ett AB jobba åt ett par olika företag så borde man klara sig, samt kanske ta in någon sommarjobbare i några veckor så borde problemet vara löst. Eller ring och fråga dom på GS tror inte det skall vara så besvärligt som man kan tro. Dom gånger man har pratat med facket angående lite olika saker så har dom varit trevliga och tydliga..

SMS eller telefonsamtal spelar ingen roll då det inte handlar om arbetsmiljöverkets krav.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

JD 2006  
#180228 Ja det stämmer nog Gotte....

Det där med AB känner nog många att det blir ett lite för häftigt kliv tror jag, en fast det egentligen blir lättare på sätt o vis.
Jag tror också det går att resonera sig fram i många lägen till en lösning om man skulle vara ensamen i skogen. Det är ju dock ett dilemma det där....

Finns ju såna här larmtelefoner som går via satelit. m.m.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

JFSVAB  
#180431 Jag startade ett AB i våras å ja röjer själv.
Känns gött å sköte sig själv efter 10år på en industri :)

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

JD 2006  
#180439
JFSVAB skrev:Jag startade ett AB i våras å ja röjer själv.
Känns gött å sköte sig själv efter 10år på en industri :)


Härligt hoppas det går bra för dig :-bd

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

anersimyra  
#180681 Visst är det väl arbetsmiljöverkets krav som "spökar"?. Vad som gäller, har inte många, "hundra" koll på. Jag skulle inför ett större arbete i höst, "behöva" ha ABC kort, trots 2 år skogsskola, samt snart 35 år i skogen. Den som ställde kravet var huvudentreprenören.Angående ensamarbete, är det ofta beställaren som ställer detta krav med motiveringen att det är arbetsgivarens ansvar gentemot anställda, men även gentemot entreprenörer. Men entreprenören ansvarar ju för sig själv. Visst kan ju arbetsgivare och fack gemensamt besluta att ensamarbete inte får förekomma på en specifik arbetsplats, men ofta är det arbetsgivaren som utan inblandning av facket beslutar detta p.g.a rädsla för att göra fel.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

anersimyra  
#180682
SkogsGotte skrev:Saken är ju att om alla blir f-skattare så kommer ej facket att överleva och det är ju givetvis därför dom gör som dom gör... Var ju väldigt nära strejk för något år sedan och det var ju just angående ensamarbetande f-skattare som strejkfrågan rörde sig om... SLA fick ge sig tillslut och GS fick rätt.

Tror att det var efter denna tvist som facket fick lite mer rättigheter och har nu börjat stänga ute de som jobbar som enmansföretagare åt enbart ett bolag, Eftersom facket anser att bolagen isåfall skall anställa röjjarna.

Men har ju varit snack om detta i över 10 år. Starta upp ett AB jobba åt ett par olika företag så borde man klara sig, samt kanske ta in någon sommarjobbare i några veckor så borde problemet vara löst. Eller ring och fråga dom på GS tror inte det skall vara så besvärligt som man kan tro. Dom gånger man har pratat med facket angående lite olika saker så har dom varit trevliga och tydliga..

SMS eller telefonsamtal spelar ingen roll då det inte handlar om arbetsmiljöverkets krav.

Angående arbete åt enbart ett företag, så är det skattemyndigheten som kräver att arbetsgivaren ska anställa, då det kan anses vara en "dåld" anställning. Vid ansökan om F-skattebevis, ska ett absolut minsta antal uppdragsgivare uppges. Finner myndigheten att man enbart arbetar åt samma företag dras F- skattebeviset in. Facket ställer således krav på att skatteverkets regelverk ska följas.Krav på ändringar ska man i så fall ställa till skatteverket.
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).