Skogsröjning

Blandskogs röjning (första)

31 inlägg 17198 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

nalle34  
#167207 MJA tror inte rigtigt på modelen. Vill man ha fin kvalite skog får man nog röja lite i alla fall. Är personligen barnsligt förtjust i blandskog. Underbart vakert att gå i. Fram i vår dagarna ska jag visa bilder från gammal fin blandskog som vi gjort till NO område. Gammal hagmark med AL träsk och stora tallar blandat med jätte stora aspar. När tiotussentals vitsipor blommar där på vären är det bedårande vakert. Har inte hjärta att mäja ner sådan skog. I bland betyder inte pengarna allt. mvh nalle

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Blandskogs röjning (första)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167227
Silvaskog skrev:
För att få en fin och strukturerad blandskog är röjningsintruktionerna mycket enkla:

INGEN RÖJNING ALLS



Det här har jag läst och hört om nu i lite olika sammanhang. Lite "tulipanaros" låter det i mina amatöröron. Det lär väl visa sig vad som är riktigt. Men om om du inte röjer alls, måste det ju bli väldigt besvärligt att komma fram till de träd som ska avverkas när de nu väl ska det. Alla som försökt gå i en ordentligt oröjd skog vet hur det är, nästintill omöjligt. Måste väl krävas en väldig massa arbete före varje gång man ska ut med maskin och fälla. För maskin måste det väl nästan vara om skogen är helt oröjd och det är de största träden som ska ned. På de goda marker som finns söderöver måste det väl vara ännu värre med slytillväxt än här.

Eller hur är det tänkt?

Användarvisningsbild

Re: Blandskogs röjning (första)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167228
Silvaskog skrev:
För att få en fin och strukturerad blandskog är röjningsintruktionerna mycket enkla:

INGEN RÖJNING ALLS



Det här har jag läst och hört om nu i lite olika sammanhang. Lite "tulipanaros" låter det i mina amatöröron. Det lär väl visa sig vad som är riktigt. Men om om du inte röjer alls, måste det ju bli väldigt besvärligt att komma fram till de träd som ska avverkas när de nu väl ska det. Alla som försökt gå i en ordentligt oröjd skog vet hur det är, nästintill omöjligt. Måste väl krävas en väldig massa arbete före varje gång man ska ut med maskin och fälla. För maskin måste det väl nästan vara om skogen är helt oröjd och det är de största träden som ska ned. På de goda marker som finns söderöver måste det väl vara ännu värre med slytillväxt än här.

Eller hur är det tänkt?

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

Silvaskog  
#167229 Det korta svaret är att när de största träden växt upp till 20 cm DBH (diameter mätt i brösthöjd) så har den "självrensat sig" en hel del. Tät som en vass är den de fösta 10-20 åren.

Fin ekonomisk forskning som gjorts på ämnet som visar att lönsamheten blir helt ok. kvaliteten blir även bättre.

"Tror eller ej"

Mikael

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

nalle34  
#167237 Kul tråd många åsikter om röjning. En gammal bekant hävde skitsamma hur man röjde bara man hade en plan och ide. Det var bättre än inte alls röja. Tror jag nog inte vågar sattsa på röjnings fritt skogsbruk. När man röjt växer dom träden som är kvar fort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

nalle34  
#167239 Här kan nii se ett skräck exempel av mig på ett bort glömt område innan första gallringen! se bild skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=6714

   TS
Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

Silvaskog  
#167248 Tycker det ser fint ut ;)

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

foton  
#167250 " Silvaskog " Tycker du det ser fint ut? Jag är säker på att du är ensam om det.

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

nalle34  
#167252 re foton tror han är lite ironisk mot mig =) silvaskog. Det roliga är att området som skulle gallas är röjt tre gånger pluss en förröjning innan av pross röjare. Det kanse inte syns på bilden men just den bitten ligger lite avsides och vid en bergs kant. Att proffs röjarna missade det berode på jag min klant skalle missade på kartan att visa ut det=) Helt sanslös har lyckas området missats av fyra gångers röjning!!!

Han hade det lite svetigt maskinföraren där som tur är var området bara ca. 30x 30m. Tror knappast jag gick pluss där. Annars är min skog välsköt. mvh nalle p.s. inget man är stolt över men men kan vara ett bra skräk exempel till skolelever och anndra. Hur det INTE bör se ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blandskogs röjning (första)

Mäki  
#167256
nalle34 skrev:Han hade det lite svetigt maskinföraren där som tur är var området bara ca. 30x 30m. Tror knappast jag gick pluss där. Annars är min skog välsköt. mvh nalle p.s. inget man är stolt över men men kan vara ett bra skräk exempel till skolelever och anndra. Hur det INTE bör se ut.


Gick maskinen på ackord eller timtaxa?

Har du ett litet skift och ett hörn ser ut som detta kan det förstöra hela skiftet om man kör på ackord 😡

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

alias  
#167266
Silvaskog skrev:Det korta svaret är att när de största träden växt upp till 20 cm DBH (diameter mätt i brösthöjd) så har den "självrensat sig" en hel del. Tät som en vass är den de fösta 10-20 åren.

Fin ekonomisk forskning som gjorts på ämnet som visar att lönsamheten blir helt ok. kvaliteten blir även bättre.

"Tror eller ej"

Mikael


Om jag inte läste fel på hemsidan så utgår samtliga beräkningar (som skall bevisa Lubeckmetodens ekonomiska förträfflighet) från redan skiktade bestånd. Jag köper att det kan vara lönsammare med någon form av blädningsskogsbruk/kontinuitetsskogsbruk om man redan har beståndsföryngring som kan användas (och om hänsynen med att rädda denna vid avverkningen inte blir allför dyr). Däremot tror jag inte att det går att bevisa att det är lönsamt att försöka omvandla anlagda likåldriga kulturskogar till flerskiktade, likväl som det torde vara olönsamt med det motsatta.

Vad jag undrar är hur du kan dra slutsatsen att du får en högre kvalitet och bättre ekonomi genom att inte röja en plantering efter ett slutavverkat bestånd?

Ta ett exempel:
Du har en 10-årig plantering G28 på fuktig mark. Ca 2000 granplantor och en högre "vassrugg" med klen björk.

1.Mår granplantorna bättre av att jag inte röjer lövet så de får mer ljus och näring och slipper piskas av björken? Får jag en bra (eller ö.h.t. någon) förräntning på planteringskostnaden? Hur blir kvaliteten bättre på granen av att jag inte ger den livsutrymme?

2.Mår björkarna bättre av att jag inte röjer bland dem? Minskar risken för att snön fördärvar björket? Hur blir tillväxten på björken om grönkronan blir för liten? Blir det dimensioner som duger till lövkubb? Finns det risk för att det är de grövre och stabilare men samtidigt grovkvistiga björkarna som stått vid någon lucka i beståndet som klarar snötyngden (relaterar återigen till den förbättrade kvaliteten du utlovar)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

nalle34  
#167270 re mäki revierar lite området det var nog 10m brett och 30m långt. Dock så ljuger lite bilden stammarna är dom klenaste 6-10cm i bröst höjd och dom största 14-18cm. Dock så var resten topp skick och det var en första gallring på ca. 6.5 hektar och sen gjorde dom en andra gallring och tredje gallring på ca. 9 hektar och en slutavverkning på ca. 2.5 hektar. Så dom hade lite över två veckors jobb oss mig. Kommer inte ihåg vad dom gick på ackord häller per timme. Men pimiält inkomster på ca. 500 000 tussen och maskin kostnader på ca. 170-180 000 tussen. Men hade hela området sett ut så där har det nog vart bättre lönsamhet att göra grot av allt i första gallringen. Vet en del stor bönder som har fuskat ned röjning och fått ta in en flis tug i stället och haft en fin minus post på gallringen om det finns dom som tror att det går att INTE röja skogen. mvh nalle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blandskogs röjning (första)

Mäki  
#167274 Ville bara upplysa andra om att ett "litet" hörn kan skada mycket.
I ditt fall verkar ju allt vara i sin ordning och om dom sedan gallrat 6,5 ha så torde hörnet få vara ganska stort utan att det påverkar.
Det är när man kör 2 ha och 0,5 ha ser ut så där då kan det bli svårt.
Sköter man plantröjningen så kanske man inte behöver förröja innan maskinerna kommer.

Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

nalle34  
#167275 re alias bra förklaring dom gånger jag röjt så tar tillväxen otroligt fart. Vart så inspererad av alla förslag så funderar på köra några test ytor och visa proffs röjarna hur jag vill ha det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blandskogs röjning (första)

alias  
#167279
nalle34 skrev:re alias bra förklaring dom gånger jag röjt så tar tillväxen otroligt fart. Vart så inspererad av alla förslag så funderar på köra några test ytor och visa proffs röjarna hur jag vill ha det.


Tack!

Det jag främst ville belysa var lite den skillnad som jag upplever mellan trakthyggesbruk och och kontinuitetsskogsbruk.

Som jag ser det så måste man vara mer fatalist för att tillämpa kontinuitetsskogsbruk. Om man endast ska ta bort de "mogna" träden så kan man ju inte styra skogen utveckling vad gäller trädslagsblandning och kvalitet i de klenare skikt som på sikt ska ta över (sanning med modifikation, ljus samt närings- & vätskebalans påverkas ju av hur hårt man hugger ut de mogna träden).

I trakthyggesbruket har man ju chansen att börja om på nytt, t.ex. för att byta trädslag el. dyl.

Sen vet jag inte hur man har tänkt sig gynna löv eller tall eller lärk som behöver mer ljus för att må bra. Som jag ser det funkar det säkert bra med granskog i kontinuitetsskogsbruk. Om man ska föryngra t.ex. tall utan att marken blir helt kal någon gång så borde det ju kräva uthuggning till t.ex. timmerställning/fröträdställning för att få tillräckligt med livsutrymme för den yngre generationen och då är vi tillbaka väldigt nära trakthyggesbruket med en- eller tvåskiktad skog.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).