Skogsröjning

Nybörjare röjning behållning

4 inlägg 3976 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjare röjning behållning

Scout  
#151584 Jag undrar om någon kan ge tips på vad ni gör med allt det ni röjt (sly/småträd)?

Hur gör de stora skogsbolagen, går det som energi?

Finns det någon sorts ekonomi i att ta tillvara på det man röjt om man har stora mängder?

Hur mycket låter ni ligga kvar i skogen och hur mycket tar ni hand om, finns det någon indirekt tumregel vad som typ går att kapa och elda, flisa, göra stolpar eller annat?

Om jag skulle köpa röjtjänsten av något bolag, hur agerar dom i ovan fråga?
Kan det bli så att det ligger kvar fina bitar ute i skogen?

// Allt för att minska svinnet!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning behållning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151585 Det kostar både tid och pengar att ta in de där små bitarna. Värdet är inte många kr. Själva definitionen av röjning är att inte ta tillvara det man fäller. Annars blir det gallring. ;)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning behållning

Scout  
#151589
Mangan skrev:Det kostar både tid och pengar att ta in de där små bitarna. Värdet är inte många kr. Själva definitionen av röjning är att inte ta tillvara det man fäller. Annars blir det gallring. ;)


Kanske borde ändrat ämnesraden till "Nybörjare röjningsgallring behållning"

http://www.ne.se/r%C3%B6jningsgallring
Röjningsgallring:
Beståndsvårdande utglesning av yngre skog, där både röjning och gallring kan förekomma, dvs. en del av träden ger massaved.

Kanske är lättast att röja slyt först och därefter ta hand om det lite större som går att använda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning behållning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151594 Det som är lite grövre och ligger bra till tar jag hand om som ved eller för att lägga på blötpartier. Just att lägga på blöta partier för att få bättre vägar är något jag nyligen börjat mer regelbundet och planerat med. Blir väldigt bra resultat om man tänker till lite före man lägger "kavelbron", särskilt om kavlarna är ganska små.

Men det blir väldigt många vändor fram och tillbaka för att få ihop ens ett lass till lilla fyrhjulingskärran....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).