Skogsröjning

Lätt röjsåg

42 inlägg 33595 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

JensSkoog  
#467123 FS 410 är lättstartad och en bra såg enligt en av mina döttrar. Men hon är stark och över 170. Men
den sågen väger 8,4 kg, så det känns tungt om man går med den en hel dag.

En av mina andra döttrar drog den av sig efter en timma. Den skulle hon inte
gå med hela dan. Hon är väl ungefär 160, och inte stark als. Hon hade körd
med FS 130(131), och gillade den bättre. Det är ju en grästrimmar, men den
kommer ochså med sågblad och väger 5,8 kg bara. Självklart inte en såg för en
proff, men för en som ska jobba sig in i röjning, är den perfekt, enligt mig.

Ett annat lättkörd och lättstartat alternativ är ju KM130R, med RTS sela och svärd
och kedja. Den kan en liten person orka med länge, och den startar lätt.

Nu finns det säkert andra alternativ, men jag skulle mena är att om man ska få någon till att gilla gå där med sågen, så får det känns lätt och bekvämt, och så får man hellre skruva ner förväntningar om hur många hektar man får gjort undan genom dagen. :wink:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Sommar  
#765536 Apropå kort och smal och kvinna. Har råkat ut för ett röjsågsproblem som är rätt pinsamt. Köpte en Husqvarna 545FX åkte en evighetslång väg till skogen bara för att upptäcka att jag inte kunde starta den. Jag försökte jättemånga gånger, men icke. Bytte till en ny; Husqvarna 545 F som skulle vara lättstartad. Försökte med nya sågen idag; men kunde inte starta den heller. Jag känner mig mycket dyster just nu. Kan vara så att jag bara har uthållighetsstyrka, men inte den snabba styrkan man måste ha för en vanlig röjsåg. Finns det någon lösning av den snabba sorten? Jag lägger jättemycket tid på träning, men skulle inte vilja lägga månader av träning på nytt sätt bara för att starta en röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Joakim S  
#765539
Sommar skrev:Apropå kort och smal och kvinna. Har råkat ut för ett röjsågsproblem som är rätt pinsamt. Köpte en Husqvarna 545FX åkte en evighetslång väg till skogen bara för att upptäcka att jag inte kunde starta den. Jag försökte jättemånga gånger, men icke. Bytte till en ny; Husqvarna 545 F som skulle vara lättstartad. Försökte med nya sågen idag; men kunde inte starta den heller. Jag känner mig mycket dyster just nu. Kan vara så att jag bara har uthållighetsstyrka, men inte den snabba styrkan man måste ha för en vanlig röjsåg. Finns det någon lösning av den snabba sorten? Jag lägger jättemycket tid på träning, men skulle inte vilja lägga månader av träning på nytt sätt bara för att starta en röjsåg.

Chokade du sågen först? Använde du dekomp?
Edit:Är väl inte choke på de med Autotune, utan bara startknapp.

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765547 Sommar! Skulle startproblemen kvarstå, så finns ju batteridrivna röjare, som t.ex. Husqvarna 535 iFR.

Visserligen inte lika motorstark som Husqvarnas 545-serie, men du startar den batteridrivna röjsågen med en enkel knapptryckning...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Sommar  
#765564 Ja, det måste kanske sluta så. Man måste ju anpassa sig efter verkligheten. Tror att det fortfarande är komponentbrist, så finns nog inga batteridrivna än. Hade tänkt börja med röjningen nu under sommaren. Men börjat lugna ner mig efter det här nederlaget, får väl gå ut och plocka hjortron i morgon...

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

anersimyra  
#765575 Får du inte igång sågen för att du helt enkelt inte orkar dra runt motorn? På jobbet har vi en tunn liten riktigt svag tjej som i vintras inte hade skuggan av en chans att ens klara av att starta en liten 30cc såg men numera startar hon med lätthet en 60cc såg..🙂👍 Det beror helt enkelt att jag talade om för henne att hon tveklöst skulle klara av att starta sågarna så fort hon slutade upp med att intala sig själv att det aldrig skulle gå. Placera foten på tanken för att hålla fast sågen på marken och ryck med självförtroende i startsnöret så ska du se att det är fullständigt omöjligt att du inte skulle klara av att få till den rätta knycken för att få igång en såpass lättdragen såg som 545:an..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Hema  
#765578 Det är mer teknik än styrka. Du kan klara det, har du någon som kan visa dig? Visst är man kort, blir det svårare, men fortfarande absolut inte omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Sommar  
#765589 Röjsågen startade! Nu beger jag mig till skogen igen 😀 Ett väldigt stort och varmt tack alla, jag var verkligen övertygad om att det var dags att ge upp och köpa en batterisåg.
Önskar er en fin söndag 😀

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

anersimyra  
#765594
Sommar skrev:Röjsågen startade! Nu beger jag mig till skogen igen 😀 Ett väldigt stort och varmt tack alla, jag var verkligen övertygad om att det var dags att ge upp och köpa en batterisåg.
Önskar er en fin söndag 😀

Prova du en batteriröjsåg så ska du se att du lämnar bensinsågen hemma såvida röjningen inte är åt det grövre hållet..😃👍

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765596
anersimyra skrev:
Sommar skrev:Röjsågen startade! Nu beger jag mig till skogen igen 😀 Ett väldigt stort och varmt tack alla, jag var verkligen övertygad om att det var dags att ge upp och köpa en batterisåg.
Önskar er en fin söndag 😀

Prova du en batteriröjsåg så ska du se att du lämnar bensinsågen hemma såvida röjningen inte är åt det grövre hållet..😃👍


Å skulle nu röjningen vara åt det grövre hållet, så har Husqvarna en batteridriven kedjeröjsåg, som är klart lättare än Husqvarnas batteridrivna klingröjsåg! 😀 👍

Men i klenare röjbestånd blir en klingröjsåg helt överlägsen en kedjeröjsåg, enligt min erfarenhet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

tallen100  
#765608 Halleluja🙏🔋

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).