Skogsröjning

Hur mycket har ni röjt iår?

183 inlägg 113427 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

superglue  
#180451 1000 timmar i runda slängar varav 900 i ledningsröjning och resten som ungskogsröjning.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180464 superglue kör ni på ackord då ni röjjer ledningsgator eller är det timtid som gäller rakt av? hur mycket hinner man i snitt på en 8 timmarsarbetsdag? (förstår att det varierar oerhört mycket men efter att man röjt 900 timmar så borde man ha en viss uppfattning :o

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

superglue  
#180473
SkogsGotte skrev:superglue kör ni på ackord då ni röjjer ledningsgator eller är det timtid som gäller rakt av? hur mycket hinner man i snitt på en 8 timmarsarbetsdag? (förstår att det varierar oerhört mycket men efter att man röjt 900 timmar så borde man ha en viss uppfattning :o



Nja han som har anbudet har ju på ackord, men vi som röjer har på timme från han. Dock har vi ett minimumsareal vi ska göra i timmen. på 8 timmar så är det 0,8 hektar. Dock är det extremt sällan det går så sakta. skulle tro att snittet ligger på 1-1,2 hektar c:a.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180534 Okej var i sverige befinner ni er och vilken höjd är det på träden ni röjjer? och hur bred är kraftledningsgatan?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

superglue  
#180536
SkogsGotte skrev:Okej var i sverige befinner ni er och vilken höjd är det på träden ni röjjer? och hur bred är kraftledningsgatan?



Ingenstans i sverige :wink: Jobbar bara i Norge nuförtiden. Just nu röjer vi distribution för fortum, från 10-22kv och bredd på mellan 10-15 meter beroende på vad som är inlöst. snitthöjd på 3-4 meter på det vi röjer ungefär.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

skogsbonne  
#180565
curre skrev:18 timmar hittils i år,men ska blir mer till hösten.
Jag röjer hellre på hösten vintern för att rådjuren älgarna skall få något att beta på!
Då kanske de lämnar tallplantorna och plantskogen i fred.
Men jag har ett eftersatt röjbehov efter nyköp av mark så jag måste nog leja för hinna ikapp.



usch va dyrt

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Blivande snickare  
#180610
skogsbonne skrev:
curre skrev:18 timmar hittils i år,men ska blir mer till hösten.
Jag röjer hellre på hösten vintern för att rådjuren älgarna skall få något att beta på!
Då kanske de lämnar tallplantorna och plantskogen i fred.
Men jag har ett eftersatt röjbehov efter nyköp av mark så jag måste nog leja för hinna ikapp.



usch va dyrt

Där tänker du helt fel skogsbonne. Nu är det en utgift men om några år är det ett mycket större netto och då får du tillbaka slantarna som du satt på röjningen många gånger om...
Hinner man inte med allt själv så är det en bra ide att leja bort resten. Oröjda och oskötta skogar är inget kul.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180616 Röjning är bra för tillväxt av gagnvirke. Har röjt 5 ha totalt i år, det känns bra!
Ganska självklart egentligen, man sparar lämpliga stammar och andra röjer man bort. De som blir kvar får mer ljus, vatten och näring samtidigt som det man röjt bort blir gödning till marken vilket också ökar tillväxten på de kvarvarande stammarna.

Och det bästa av allt är att det är gratis om man gör det själv :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

ponsse123  
#180626 har bara blivit 2ha röjt iår;( kom plantering+ att jag fick markbereda allt med röjsåg... 2500 plantor;( men blir att röja innan första gallring i vinter;)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

skogsbonne  
#180628 jo det är bättre att leja än att inte röja alls men det är dyrare än att göra det själv

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

mooos73  
#180633 Har lejt bort ca 6 ha. Brukar försöka röja själv men i år finns inte tiden så det är välinvesterade pengar iaf

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

skogsbonne  
#180643 vad kostade dom 6 ha?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

mooos73  
#180655 Har inte fått faktura än. Det är Stora Enso som ska göra det och dom betalar sina entreprenörer per timme. 280-290kr/h ligger röjningskostnaden på. Beroende på hur det ser ut kan kostnaden skifta från skifte till skifte.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

skogsbonne  
#180657 dom röjer ungerfär ett ha per dag ?? 8 tim

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

superglue  
#180696
mooos73 skrev:Har inte fått faktura än. Det är Stora Enso som ska göra det och dom betalar sina entreprenörer per timme. 280-290kr/h ligger röjningskostnaden på. Beroende på hur det ser ut kan kostnaden skifta från skifte till skifte.



Dom som jobbar där blir iaf inte rika!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).