Skogsröjning

Rydding på Hoggormens plass

40 inlägg 18347 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Göt  
#475176 Svenskarna har haft ännu konstigare mått som tunnland, kappland och snesland. De måtten är grundade på på systemet med fot. Men tittar man i etthundra år gamla papper så finns måtten med. Småbruk har det varit gått om i delar av Sverige bland annat Dalarna. Har en del åkerlappar som är 20 - 50 kvadratmeter. :-b

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#475204 Allt beror ju på vad du vil ha skogen till.
Skulle väl gå genom med röjsågen först och ta ner all småskit som inte duger till något.
Senn skulle jag hämtat ur allt som är krökigt eller har röta till ved.
Då ser du om det finns hopp för det som är kvar, och vad du ska plocka bort senn och hur du ska göra i fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#477146 Da har man hatt besøk av den lokale skogbruksleder, og nå ser det ut til at jeg lander på hugge hele kaosområdet til ved, og starte på "nytt". Etter nøyaktig grenseoppmåling viser det seg at jeg har noe mer modent tømmer enn jeg hadde tillatt meg å tro. Da må hjernen bløtlegges litt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#477155 Verkar som en bra ide :-bd
Men när du säger kaosområdet, menar du då att du ska ta ner absolut alt, eller sparar
du lite (några "mål") av det som är OK, isär av löv, så kan hugga din ved i åren som kommer? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#477174 Godt å høre!

Med "kaosområdet" mener jeg flekken jeg har avbildet i denne tråden. Her vil jeg nok ta ned stort sett alt løv. Tanken er å plante opp med Or (Al), om ikke det som av seg selv kommer opp er friskt. Bjørkeveden vil bli solgt.

Ved får jeg hentet ut ved ungskogpleie og veirydding i de øvrige feltene (den "skikkelige" skogen).

Steget deretter blir å få hentet ut det som har negativ verdiøkning per tid. Jeg skulle jo ikke bli en av dem som lot skogen stå og råtne.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#477185 Då har du en bra plan, "Hoggormen" :-bd

Säkrar att du kan få många trevliga arbetspass i din
skog, och jobbar den fram efter vad du gillar. :wink:

När du säger or/al, menar du gråor eller svartor/klibbal?

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#477188 Takk for det, JensSkoog!

Ja, jeg gleder meg stort. Må bare skrape sammen til traktor med vinsj. Fremtiden ble brått lysere.

Svartor ønsker jeg å plante. Burde vokse greit her, uten å bli beitet ned av noen og en vær...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#477205
Hoggormen skrev:Takk for det, JensSkoog!

Ja, jeg gleder meg stort. Må bare skrape sammen til traktor med vinsj. Fremtiden ble brått lysere.

Svartor ønsker jeg å plante. Burde vokse greit her, uten å bli beitet ned av noen og en vær...

Hoppas att traktorköp går bra.
Svartor är ett intressant trädslag. Vet inte hur det är i pris, men vilka snygga brädor man får. Men, man får gå och stamkvista och ta vattenskott ofta. Bäst om de planteras så tät att man inte får för mycket vattenskott.

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#477207 En dag sitter jeg nok der og brummer :wink:
Ellers får King Cab'en kjørt seg.

Ja, det er jeg enig i. Denne flekken er ikke stor, så om plantene koster gjør det ingenting. Man kan jo håpe på at frø er billigere enn planter, men om det er lurt må jeg sette meg skikkelig inn i.

Huset mitt ligger "i" denne skogen, så jeg kan stamkviste fra sengen. Da er det håp om at det blir gjennomført.
Takk for tips! Det er notert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rydding på Hoggormens plass

åberg  
#477242
Hoggormen skrev:jeg kan stamkviste fra sengen. Da er det håp om at det blir gjennomført.


:lol:

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#492396 En minioppdatering;
Fjerning av skog er i gang.

Det er mye snø, og jeg er inkompetent, så det går ikke fort. Skogbrukslederen/naboen advarte meg om snøen, og at ting blir vanskelige. Jeg svarte omtrent "Jarra". Håpløst arrogant. Nå sitter jeg og spiser ord.

Til nå har jeg kappet alt i i 24dm lengder og trukket det til kløyveområdet på en gammel kjelke. De neste dagene tror jeg at jeg skal bruke på å felle en trasé til traktoren, så jeg kan avlaste meg selv litt.

Er det juks å bruke graveaggregat til å skubbe trær i den retning jeg vil ha dem? Mye spaghettikroner...

Alle trærne felles i motbakke, mot huset, rett i mot retningen de heller,for å minimere løfting og bæring, og for å øve. Til det bruker jeg en kile og noen stropper.

Mod/admin må gjerne flytte tråden om den bør flyttes til en annen kategori. Tråden oppdateres til noen ber meg stoppe.

Jeg er dårlig på å ta bilder, men her er noen. Det er i det minste pent med vinter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rydding på Hoggormens plass

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492442 Du drar på rykk! Da er den gamle betegnelsen for da som du drive med der eg er frå

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#492488
Hoggormen skrev:De neste dagene tror jeg at jeg skal bruke på å felle en trasé til traktoren, så jeg kan avlaste meg selv litt.

Er det juks å bruke graveaggregat til å skubbe trær i den retning jeg vil ha dem? Mye spaghettikroner...

Alle trærne felles i motbakke, mot huset, rett i mot retningen de heller,for å minimere løfting og bæring, og for å øve. Til det bruker jeg en kile og noen stropper.

Allt som gör jobbet lättare är lov :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

Hoggormen  
#498341 Nu kommer jag inte vidare. Nästan allt inom förnuftig avstånd för manuell virkestransport er fälld og upparbetat, traktor och bil står stilla.

Det har kommit över 2 meter snö, och det är rett tungt att jobba i.

Mitt mål är att ta bort alla träd imellom fotografen och furorna ni kan se bakom allt kaos, innan våren kommer på riktigt.

Är det en dum idé att fälla allt, lägga virket i små vältor och transportera det till upparbetingsplass när snön är borta?
Man kan inte stå och producera där trän ramlar, det är för brant.

Jag räknar med att björken skulle ruttna och bli rätt så ful ved om jag gjorde så med den ochså. Tänker jag fel, eller borde jäg syrfälle dom tidlig på sommaren i stället?

Tack förr at ni existerar, SFO- användare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rydding på Hoggormens plass

JensSkoog  
#498404 Bara att fälla på och lägga i vältor. Om du har bekymmer för björken så drar du av
några stripor med bark med moptorsågen så surnar den inte så snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).