Före och efter jobbet

VOLVO

9 inlägg 4911 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VOLVO

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75621 Vad tror ni om Volvos framtid?
Jag jobbar på Volvo PV sedan 24 år och idag fick vi som enda julklapp ett mail att Ford har påbörjat en försäljning
till Kina.
GOD JUL



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: VOLVO

skogsjan695xl  
#75625 jag skulle tro att om kina köper upp volvo nu så kommer de nog höja sig ett snäpp. Titta bara på valmet när komatsu köpte upp det, kom mycke nytt och betydligt bättre grejer sen de tog över, mestadels på elektroniksidan iaf.

Användarvisningsbild

Re: VOLVO

Elias  
#75700 Jo men komatsu är japanskt antar jag och de är högteknologiska, kineserna är primitiva och gör inga bra jobb.
Spontant känns det som att de kommer att driva fabriken i några år i sverige men ha mycket kineser som kommer lära upp sig hos er och sedan nerläggning. Jag har själv haft mycket kontakt med kineser och varit i kina på anläggningar och de vill bara köpa kunskap för att sedan göra jobben själv. De har inte den teknologin för att göra högkvalitativa saker eller har de materialet har deras livssätt med att staten styr alla gjort att kvaliten blir inge vidare och det tar tid.
Men se bara på 20 år kommer det inte vara speciellt billigt att tillverka i kina längre, kolla bara på polen.. Det var snorbilligt och alla flyttade dit med sina fabriker och nu är de billigare än oss men inte mycket.

Avatar Fallback

Re: VOLVO

Flathead  
#75707 Det blir skit av allt om kineserna tar över,, Dom kan inget bara kopierar allt med mycket sämre grejor fy fan, Se bara på alla atv som är från kina. Ne made in sweden kvalitet finns knappt längre

Avatar Fallback

Re: VOLVO

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75875
Flathead skrev:Det blir skit av allt om kineserna tar över,, Dom kan inget bara kopierar allt med mycket sämre grejor fy fan, Se bara på alla atv som är från kina. Ne made in sweden kvalitet finns knappt längre


Eftersom jag åker V50 har jag inte så mycket gott att säga om volvo ;) Men den är väl inte tillverkad i Sverige heller (tror jag).

Är det kallare än -10 får jag luft i dieseln och bilen vägrar starta. Att det inte finns någon pump för att lufta bränslesystemet gör det hela mindre kul. Men visst bara att riva av returledningen och börja suga diesel.

Kanske man skulle lägga lite tid på att ta reda på var denna läcka uppkommer :grin: Men misstänker filterhållaren, men är för lat för att byta den. Så egentligen får jag väl skylla mig själv. Eller modifiera returledningen med en liten gummiblåsa som man kan pumpa diesel med. Tror jag väljer det sista alternativet eftersom jag är lat 8)

Användarvisningsbild

Re: VOLVO

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75920 I Olofström tillverkar vi bara plåtdelarna till V50 så jag är oskylldig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VOLVO

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75926 Har just ersatt min japanska Nissan med en svenskbyggd XC90. Det var det bästa som hänt mej på länge..
Om inte kineserna gör volvosar i sämre kvalitet, så är det en stor marknad de kan placera många bilar på, borde väl va bra?

Avatar Fallback

Re: VOLVO

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75934 Jag tror att man får försöka titta på Volvo/Geely-affären ur lite olika perspektiv..
Dels på kort sikt, och på lång sikt...
På kort sikt är affären bra för Volvo..friska pengar, en ny enorm marknad öppnar sig i öst, och tillsvidare fria händer att utveckla bilmodeller och att sköta rodret på skeppet..
Så låter det nu i alla fall.. :roll:
På lång sikt kan affären vara dålig..Både för Volvo och Sverige..
Lågbudget-byggda bilar och utflyttad tillverkning till Kina och att svenska intressen kommer att minskas eller elimineras helt och hållet..
It`s all about the money..
Man kan nog bara vänta och se..
MvH.Ulf

Användarvisningsbild

Re: VOLVO

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75971 Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg.
I olofström pressar vi merparten av alla plåtdetaljer och har en viss delsamansättning av karossdelar
till alla Volvo modeller som sen skickas till olika sammansättningsfabriker i Sverge Belgium och till Kina som redan
har en fabrik för sammansättning av bland annat en förlängd lemosin som bara är för den kinesiska marknaden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).