Före och efter jobbet

SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

12 inlägg 5535 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

Skogshuggarn  
#75248 Man kan ju fråga sig vad "jepparna" på andra sidan pölen håller på med? (GM).
Strategi?, eller ett redan tidigare fattat beslut om nedläggning?, eftersom GM tydligen blåste av affären med Spyker enbart timmarna innan kontraktet skulle skivas under.

Nytt bud har dock inkommit fr Spyker som tydligen ska undanröja alla (tidigare?) hinder för att affären ska bli av.

http://www.saabsunited.com/

http://www.gt.se/nyheter/1.1820640/nytt-bud-fran-spyker



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

masterchief  
#75272 Tycker det känns lite som när katten leker med råttan innan den dödar den av GM :???:
Tror tyvärr Saab får svårt att överleva även om de blir uppköpta.
Ser man historiskt sett så har Saab automobile gått med vinst endast 2år.
Krävs ett rätt kraftigt stålbad för att få rätsida på den trenden, något jag inte tror att Spyker och borträknade Königsegg har kompetensen till.
Synd iofs då Saab gör trevliga bilar.
Dock så hängde de på dieseltåget alldeles försent.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

Elias  
#75280 Men frågan är egentligen att de har inte gått med vinst sedan GM köpte dem. Före det gick de med vinst vad jag har förstått.
Det kan mycket väl vara så att saab gått med vinst men den har försvunnit in i GM och därför redovisats som förlust. Man kan lägga utvecklingen av plattformer på ett bolag osv, är tyvärr mycket så i stora koncerner att pengarna flyttas till där det "SKA" se bra ut osv. Saab har aldrig varit av något stort intresse för GM känns det som. Jaja, vi får se men jag köper inte maud olofssons ord om att de ska tillverka vindkraftverk i saabs lokaler. Varför tillverka dem i sverige när de redan tillverkas i betydligt billigare land och fraktas hit.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

masterchief  
#75281
Elias skrev:Men frågan är egentligen att de har inte gått med vinst sedan GM köpte dem. Före det gick de med vinst vad jag har förstått.
Det kan mycket väl vara så att saab gått med vinst men den har försvunnit in i GM och därför redovisats som förlust. Man kan lägga utvecklingen av plattformer på ett bolag osv, är tyvärr mycket så i stora koncerner att pengarna flyttas till där det "SKA" se bra ut osv. Saab har aldrig varit av något stort intresse för GM känns det som. Jaja, vi får se men jag köper inte maud olofssons ord om att de ska tillverka vindkraftverk i saabs lokaler. Varför tillverka dem i sverige när de redan tillverkas i betydligt billigare land och fraktas hit.

Saab gick inte med vinst på Saabtiden heller.
Jobbade 3 år på Saab aircraft, och på årsbriefingen man fick av koncernen så skjöts det över mycket pengar till Saab automobile.
2 år har de totalt gått med vinst innan GM

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

Elias  
#75289 Är det som du säger så är det bara lägga ner firman, går det inte med vinst så varför driva den. Så enkelt är det då för oss vanliga dödliga om vi har firma.

Avatar Fallback

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75339
masterchief skrev:Dock så hängde de på dieseltåget alldeles försent.


Tror dom tappade mycket kunder pga att dom inte hade en vettig kombi. Varför tjura med kombicoupe? Helt obegripligt.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

halvproffs  
#75356 Investor fick skjuta till mycket pengar varje år för att hålla SAAB under armarna så dom drog nog en lättnadens suck när GM köpte SAAB. Vad det sen beror på att bilarna inte blev speciellt populära vet jag ej.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

totte  
#75381 Mest för att andra tillverkare byggde snålare, rymligare, pålitligare bilar till ett bätte pris, inklusive GM:s eget Opel. Och som sagt vem köper ett en bil som slufsar i sig en och en halv liter etanol per mil oavsett miljöpremier och sådant? Dessutom har GM:s lanseringstrategier konsekvent missgynnat SAAB, andra märken i koncernen har fått träda fram först och sen har SAAB fått komma efter, vilket framstått som att SAAB fått åka snålskjuts på andra framgångar, SAAB.s stora teknikkunnande har skjutits i bakgrunden och aldrig riktigt utnyttjats marknadsmässigt.

Håller också med om att man missade dieseltåget när det gick, troligen på direkt order från GM, liksom mindre kombimodeller. Gissningsvis har det handlat om den interna konkurrensen med Opel, SAAB skulle inte konkurrera med vardagsbilarna därifrån, men man misslyckades grundligt med att göra SAAB till nåt exklusivt som skulle tilltala kräsna och körglada bilister. Alla visste ju att det var rätt mycket Opel i alla fall, så varför betala extra.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75412
totte skrev:Mest för att andra tillverkare byggde snålare, rymligare, pålitligare bilar till ett bätte pris, inklusive GM:s eget Opel.

Pålitligheten har ju verkligen blivit ett problem för Saab. Som jag skrev i en annan tråd så är vi ett gäng luttrade 9-5-ägare på jobbet med erfarenheten att det går 3000 - 4000 mil mellan varje gång det är dags att bärga bilen. Alla verkar dessutom råka ut för samma fel (tändkassetten, vevaxelpositionssensorn, turbon, bränslepumpen, bypassventilen för kylarvätska, lossnande nippel i motorn). En liknande erfarenhet har vi av andra fel som utslitna balansaxelkedjor (automat), vevhusventilationsproblem, trasiga bussningar i bakvagnen, utslitna bakre stötdämpare, lossnande och gnisslande vindrutetorkare, igenfrusna handbromsvajrar, rostande bromsok, glappande el och elektronik (inte minst infodisplayerna), felkonstruerade hjulbultar som brister samt trasiga strålkastartorkare (på de tidigare modellerna).

Har man väl skaffat en sådan bil kan man ju inte sälja skiten för risken är ju att någon barnfamilj köper den och ruinerar sig på den :sad: och det vill man ju inte ha på sitt samvete. Inte konstigt att Saab tappar i försäljning med sådan kvalité.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

totte  
#75416 Hmm, ja, har ju hört sägas som sagt var att det varit problem, men det här var ju en lista som kan få den tappraste att gråta.

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

stegmaster  
#75425 Vilka länder er det Saab säljas i förutom i Sverige forstås? Kommer inte ihåg senaste gången jag såg en Saab här jag bor i Norge. Volvo finns det ju nestan vid varje 4 husstand, så dom virkar sälja bra i Norge åtminstan.
Senaste Saab`n jag såg måste ha varit en 900 turbo på 90-talet nån gång. :wink:
E det inte i dom Nordiska länder Saab skulla sälja mest, eller? Kanskje det går bettre i Finland och Danmark?
Men nå verkar det ju slut endå. Tråkit för dom anställda. :sad:

Användarvisningsbild

Re: SAAB - Mellan hopp och förtvivlan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78207 Mr Skogsklippare vill köpa SAAB http://www.skogsaktuellt.se/?p=33095&pt=108&m=1422
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).