Före och efter jobbet

börja köra skogsmaskin??

6 inlägg 6372 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

börja köra skogsmaskin??

pjuttnick  
#71221 Hej jag undar vad ni säger som sysslar med detta och driver eget eller kör?
har en släkting som undrar om man vill börja med detta han har varit i branchen i 25 år (har haft uppehåll 2 år nu)och går i pension om en 8 år och om man skulle börja med detta o ta över när han slutar då.
hur länge tar det att lära sig köra så man håller ackorden? jag har lätt för att lära mig saker!!. jag har varit sugen att börja förut men då har det ej gått (pga trilskt ex)
då jag tycker det verkar va ett bra o trivsamt jobb.¨man vet ju att det är en tuff branch
vad tror ni kan man börja med det här fast man inte gått någon skola?. säg vad ni tycker mvh Micke



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: börja köra skogsmaskin??

masterchief  
#71230 Kör på bara, iom du har en släkting som håller på så kan du få en bra start utan alltför mycket press...
Hade aldrig kört skördare innan jag köpte min första 2004a...
Undrade första 3 månaderna vad man gett sig in på, men sedan började det lossna...
1,5 år bör du ge skördarköret innan du kan börja känna dig varm i kläderna...
Fullärd blir du aldrig...
Skotningen går nog lättare att komma in i, men körplanerandet tar tid, och det är där du har kubik att vinna...

Avatar Fallback

Re: börja köra skogsmaskin??

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71236 Rek. att du börjar i en skotare,ställ ner kranhastigheterna något för att få en lugn o jämn rörelse.
Sen förstås att du läser "Arbete i avverkningslag" :D

Avatar Fallback

Re: börja köra skogsmaskin??

pjuttnick  
#71280 Ja arbete i averkningslag ska jag beställa verkar va mycket bra bok!
Har kollat efter någon kurs att gå men då måste man ha naturbruks eller fordonsprogrammet innan vilket jag ej har!
Man får väl isåfall jobba hårt i början så man lär sig så snabbt som möjligt vilket jag inte har nått imot!.
Nu arbetar jag om rörsvetsare men det har jag aldrig riktigt gillat en jävla miljö att vara i på brukena eller kemfabrikerna eller raffena mycke onyttigt man är i då!

fråga till mastercheif hur länge hade du hållt på innan du började köra skördare och vad tycker du om att driva eget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: börja köra skogsmaskin??

masterchief  
#71281 Jag började i skogen 1996 och arbetade som manuellarbetare.
Startade eget inom skogsvård 2003 och anställde 4, efter Gudrun så utökade jag verksamheten med en skördare.
Dels för att för egen del säkra att man hade jobb på vintern iom det eviga gnället om mörkertid etc.
Tycker i stort det är bra att driva eget, klart ibland så vore det skönt att slippa alltomkring och vara anställd, men i det stora hela så trivs jag med entrepenörskapet.
Tog mig en funderare i våras när vi hade stillestånd, men valde att fortsätta driva företaget....

Användarvisningsbild

Re: börja köra skogsmaskin??

skogsjan695xl  
#71291 Jag tycker definitivt du ska börja i skogen, enligt mig bästa jobbet man kan ha, visst ibland kan det bli lite tråkigt att sitta långt ut i skogen i mörkret, men oftast kan man ringa någon så piggar det upp stämningen. Sen så det ju fint om man är på samma ställe med 2maskiner och man har en vagn så man kan äta mat där och prata lite.
Sånt är alltid trevligt.

Ett toppen arbete enligt mig.

Sen om du får ´´snålskjuts´´ de första åren innan du tar över företaget om fallet blir så, då har du kommit in i det mesta så du kan sköta allt på egen hand sen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).