Före och efter jobbet

min skolgång 2006

52 inlägg 23383 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2130 torsdag: imorse träffade vi kuratorn, tog ca 30min, sen fikade vi, efter det gick vi och körde röjjsåg, det gick bra, fick återigen beröm av läraren för att jag körde lagom fort och röjjde riktigt bra, sen på eftermiddan så höll jag på med trädgårdsarbete och klippte ner sly ask ek m.m med en busk"sax" ungefär som sådan dära bultsax fast för mindre träd/sly, vart varmt, men skåpet var lagat imorse när jag kom =)

   TS
Elmia
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2139 Fredag: på förmiddan såg vi en film om hur man arbetade för 100 år sen, fram tills 2000 talet, sen spelade vi brännbol, efter lunchen skrev vi schema och lärde oss kopiatorn. på onsdagar kommer vi ha terrängskoter(fyrhjuling) både teori och körning hela dan =)

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2174 Måndag: idag hade vi först klassråd, efter lunchen tvättade jag å en 2a en vw "buss", den vart fin, efter det så fick vi hålla på och sortera papper, på återvinnengen på skolan, det alla möjliga kataloger, papper m.m att sortera vitt och färgat skall sorteras

Tisdag: idag hade vi teori hela dan, fick engelska bok och lite annat sådant, hadde diagnostiskt prov i matte och sen på eftermiddan pratade vi lite om valet m.m imorgon blire terränghjuling hela dan troligtvis teori+körning =) det blir kul om det blir körning!

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2178 Onsdag: Jippi!!!!:D vi fick reda på att halva gruppen skulle köra och halva ha teori sen byter vi efter lunch
jag stod längst bort från lärarn då han delade ut instruktionsböckerna ( vi skulle läsa om bla hur man gjorde för å kolla oljan osv) jag vart skit nöjd när jag fick manualen te suzukin det är förövrigt en kingquad 700cc me bigfoot däck =) jäklar vad den var stor när man satt på den, det var mycket mera maskin än min lilla 50cc eu fyrhjuling..! sen tryckte jag in start knappen och den smattrade gött igång jäklar vilket fint ljud den hadde!, helautomat också, Neutral,back hög/låg växel =) vi körde dock bara i runt 5km/h idag... men nästa onsdag ska vi börja köra lite fortare och köra på kon bana m.m =) man satt jäkligt bra på suzukin, instrumenten var lättavlästa, och sen hadde den urkopplingsbar fyrhjulsdrift och "diff" knapp om man skulle köra fast tror ja..? sen är backen spärrad så det inte ska gå så fördundrans fort om man skulle råka gasa för mycket, finns dock en "override" knapp om man skulle behöva backa fortare =)

imorrn blire JST alltså någon form av utejobb, det blir kul!

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2180 torsdag: på morgonen fick vi det extremt "roliga" jobbet att linda upp ny lina på alla trimmerhuvuden(typ 10st) vi var 4st, det tog hela förmiddan fram till lunchen 11:15, efter lunchen tankade vi röjsågarna/grästrimmrarna och lastade dom på en boggiekärra, vi skulle köra samma fyrhjuling som igår så jag fick nyckeln te suzukin, satte på mig hjälm(godkänd mc hjälm som skolan lånar ut är ett krav om man ska köra längre sträcka, ska man flytta fyrhjulingen nån meter eller så på spåret eller i skogen räcker de me vanlig huggarhjälm med hörselskydden nere och "fast", så jag sitter och väntar på att den andra ska köra ut, sen säger Morgan(lärarn) att jag skall få köra med boggiekärran, så jag kör fram åt sidan så alla andra kan köra ut så det blir lättare å haka på kärran, backar sen sakta men säkert mot kärran, lärarn hakar på, startar fyrhjulingen, lägger i 4x4, och kör framåt, han säger även att jag ska tänka på att jag har släp så jag inte bara svänger så kärran tar i väggen, sen kör vi ut parkerar medans lärarn hakar på kärran på hondan(honda foreman es hydrostatic som han körde idag), sen stänger jag och finnen porten, vi sätter oss åter på fyrhjulingen å väntar på att lärarn skall lasta på röjverktygslådan på sin boggiekärra och så lägger han på en grensåg, (manuell vanlig sådan), sen kör vi iväg, den är otroligt bekväm att köra, vi kör både i uppförsbackar och nedförsbackar, lärarn stannar i en uppförsbacke lägger i handbromsen medans han sågar ner en gren som sticker ut över motionsspåret,... då rullar hans fyrhjuling med kärra bakåt smack rakt in i hondan som stog bakom... och han kollar det var tydligen så att de va nått som hadde kommit emellan bromsen så den hoppade ur där... sen körde vi lite grästrimmer å klippte vid sidan av spåret,

när vi var klara runt halv tre,(den biten vi skulle klippa) så kör vi å lärarn hittar en plats där vi kan vända i terrängen, han kör runt först utan problem, sen kommer andra hondan där nicklas sitter och kör fast på en stubbe lr någe så 3av hjulen står i luften... så han spinner bara men får till slut grepp å kör framåt.. jag kör då när lärarn vinkar fram kör och lyckas komma runt utan å fastna, en del beror nog på dom s.k "big foot" däcken... och på fyrhjulsdriften :), sen kör vi hemåt, jag får backa in i garaget, får beröm av lärarn för att jag backade så sakta så jag hann vrida på styret innan den vek sig, och sen var denna dagen slut efter att vi duschat bytt om och skrivit dagbok/logg

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2181 Efter några ggr byter du lina på någon minut! :D

Kul att läsa vad ni får göra o lära er. Tack för att du tar dig tid till det!

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2182 Håller med Mange, jättekul att du tar dig tid att skriva vad som händer. Du skriver väldigt personligt och detaljerat vilket gör det roligt att läsa.
Lycka till på utbildningen!

/Björken

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2184 tack!, jag har visserligen inge bra att jämföra med ang fyrhjulingar, men suzukin e grymt go å köra :) kommer minst få köra halva dan på onsdag, måndag har vi ju också utejobb så får se vad som skall göras då, =)

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2267 Måndag:idag hadde vi klassråd och sen på eftermiddan körde jag grästrimmer

Tisdag: idag hade vi teori och lite annat

Onsdag:idag körde vi fyrhjuling det var mycket roligt!, vi fick köra på stora körplan och köra dels en hinderbana och sen skulle vi köra upp för en brant backe där skotarna brukar öva, jag vågade bara åka nerförs, så nästagång ska jag köra uppförs, alla andra klarade det utmärkt jag körde både suzuki och honda foreman hydrostatic

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2282 Torsdag: Idag var jag med Morgan( läraren) på spåret och 3 andra, jag fick köra suzukin med boggiekärra och så hade vi 5 röjsågar?, alltså den modellen för trimmerhuvud och mindre slyklinga typ 3-4 tänders.
Husqvarna var märke.
Så vi hadde 5 husqvarna hjälmar, 5 Husqvarna selar och 5 Husqvarna röjsågar, och så hadde vi 3 honde foreman varav en hydrostatisk, och sen en yamaha kodiak alla 4x4, den enda det går å koppla ur på är suzukin men iom att jag hade släpp skulle man ha 4x4 i för att den inte ska slira och förstöra spåret så mycket, sen körde vi stannade och röjjde, sen efter ett tag kom Morgan och sa att vi jobbat på bra jag och min kompis för vi hade hunnit en väldigt lång bit, så jag fick lägga ner röjsågen och gå tillbaks till dom andra 2 och köra dit me fyrhjulingen för vi skulle köra längre fram, så vi kör fram å ja backar åså där när vi e framme och sen när vi e klar med backningen osv så säger lärarn att vi ska äta lunch så vi åker tebax till skolan igen, sen efter lunchen sitter vi på fyrhjulingarna snyggt uppställda och väntar med reflexväst och hjälm på, ( i skolan äre krav på att ha godkänd mc hjälm ), sen kör vi ut i skogen å då står en liten vw caravelle där ivägen så lärarn kör först ner i diket å sen upp igen, vi har fått lära oss en teknik hur man skall stå/sitta på fyrhjulingen när de lutar uppför för att inte välta, och hur man ska sitta när det går nerför, så det gick bra attt köra ner i diket med släpet efter=) sen fick vi köra uppför en brant backe det gick också bra så vi åkte en bra bit runt innan vi röjjde lite och sen åkte vi hem igen på eftermiddan runt 14:45

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2284 Vicken är din, resp lärarnas, favorit bland ATV maskinerna?.

Hondan Foreman med hydrostatdrift?,,,,,,,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2287 lärarn gillar suzukin för den motorbromsar så effektivt om man tex kör nerför i brant backe så behöver man inte bromsa mycket alls för att den inte ska rulla fort, medans hondorna och yamahan måste man bromsa ganska mycket på.

Min favorit är änsålänge suzukin, helautomat me låg/hög, urkopplingsbar 4wd, och sen har den även diffspärr om man verkligen skulle köra fast..fast då får man enbart köra rakt fram.. annars kan man knäcka nått.. vilket inte är bra

och jag gillar den för att den e stor, orkar mycket, bekväm bra fjädring osv

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2289 Annars så brukar ju Hondan vara "skogsägarnas val", om man nu ska förlita sig på de allmänna utlåtandena.
Åtminstonde den nya hydrostataren med stel bakaxel som tydligen även fått styrservo som tillval sedan -05/06.

Intressant däremot att höra lite "praktisk bruksfakta" om Suzukin, och vi lär väl få mera med tiden,,,, eller hur?. :wink:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2295 mjo=) fast hondorna vi kör där e nog äldre än 05

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2306 Ett "bustips" som jag ängnade mig åt på skogsbruksskolan var att vända på röjklingor och motorsågskedjor på kompisarnas sågar när dom tog rast! 😈 :lol: och vända ut & in på sågkedjor! gissa om jag var "poppis" hehe!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).