Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10419 inlägg 506908 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409465 Jo, men frågan är ju om dessa prisökningar är rimliga eller ej, med avseende på de faktiska kostnaderna för skötsel och underhåll + avskrivningar av ledningsnätet.

Man får ju komma ihåg att många ledningsägare också säljer ström. Då är ju frågan hur mycket som ska hamna som rörlig kostnad och hur mycket som ska hamna som fast ledningskostnad. Ofta en ganska godtycklig fördelning, anser jag.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 27 sep 2016, 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Rolfnilsson400  
#409468 Ja kan hålla med, nätägarna har goda affärer på vår bekostnad, med det har ju våra politiker bestämt.
Jag tror att den fasta avgiften borde vara högre och den rörliga delen lägre.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409469 Om nätägarna redan idag gör goda vinster på sina nät, varför borde då de fasta kostnaderna öka?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409475 Är det tillåtet för nätägarna att göra vinst?

Nu menar jag i teorin, i praktiken flyttas säkert pengar hit och dit för att kunna ta ut dem i elhandelsbolagen.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Rolfnilsson400  
#409477 @Niking Den fasta borde öka och den rörliga minska. Det är dyrt att ha ledningen liggande sedan kostar inte själva överföringen så mycket
@ocke Ja, regler finns här http://ei.se/sv/el/Elnat-och-natprisreglering/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409479
Rolfnilsson400 skrev:Överföringsavgifterna ska täcka kostnaderna för ledningar och annan utrustning för att transportera strömmen.
Accepteras sedan inga avbrott (stadsbor) måste elnätet byggas extremt robust (och dyrt) men detta har politikerna ju beslutat om att vi ska ha.
Nätet måste dimensioneras för den högsta belastningen som kan förekomma, att det bara inträffar under kanske en timme vart 5:e år har ingen betydelse. Alltså, vi betalar för ett starkt elnät med mycket hög säkerhet.
Om vi nu minskar vår förbrukning minskar intäkterna till elnätsföretagen men de har samma kostnader för elnätet -> priserna för oss ökar.
Sedan är det ju den största toppen på vår förbrukning vi betalar för, t.ex.
20000kVh jämt fördelade över året skulle bli ca2,3kW i snitt vilket skulle 3,3A/fas i en vanlig anslutning.
Hur många villor klarar sig med 5A huvudsäkringar

Kraven har ökat och acceptansen för strömavbrott minskat vilket resulterar i högre avgifter. Man bör nog fråga sig om detta är rätt.
Eon bland andra fick ju krav på sig att "avbrottssäkrat" sina nät eftet gudrun. Men hur har man gjort detta?
Jo, mycket genom att byta ut befintliga ledningar till isolerade.

Men hjälper detta?
Ja, kanske blir man av med småavbrotten när någon enstaka gren lägger sig på ledningen. Men kommer det en riktig storm så går ju ledningen av lika bra som de gamla. Så de långa strömavbrotten som medför stora problem för boende på landsbyggden är fortfarande kvar.

Summa
De irriterande småavbrotten när du ska koka din potatis till midsommar är borta men problemen att inte ha vatten i ett par dygn finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#409565 OM det ändå vore så väl att man slapp de små avbrotten. Har under de senaste månaderna nog haft ett i snitt/vecka.
Det djävligast är att avbrotten varit nattetid, mellan 00.00. och några timmar framåt.
I.o.f.s. skulle det inte spela någon större roll om nu inte klockradion ballar ur varje gång = den ringer inte när den ska på morgonen + några batteriladdare ställer sig i stand bye läge.
Numera har frugan tagit för vana att även ha en en batteridriven väckarklocka i gång.
Tillförlitligheten är m.a.o. lite si och så med :grin:

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409622 Renault Zoe får nästan dubbelt så lång räckvidd, pris runt 240.000kr i Norge.
Ca 25.000kr extra för det större batteriet.
Vem köper en bensinbil nu?

New 2017 Renault ZOE ZE 40: 400 km Range*, 41 kWh Battery

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409625 Om priset och räckvidden är rätt, då vill det till att det går snabbt att ladda. Dagens snabbladdare Tesla 135kW och CCS på 150kW följs av 350kW 2018.
Då tar det ca 7 minuter att ladda 40mil, fullt 41kWh på en Renault Zoe.

In terms of higher power, for example 350kW (1 000V x 350A), technical studies are ongoing and the Association will determine its further development around 2018

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#409628 Säja/tycka vad man vill, men ditt engagemang är det inget fel på. :)

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409638
Zalman skrev:Om priset och räckvidden är rätt, då vill det till att det går snabbt att ladda. Dagens snabbladdare Tesla 135kW och CCS på 150kW följs av 350kW 2018.
Då tar det ca 7 minuter att ladda 40mil, fullt 41kWh på en Renault Zoe.

In terms of higher power, for example 350kW (1 000V x 350A), technical studies are ongoing and the Association will determine its further development around 2018

350kW är ju ganska mycket...låter som det krävs en ganska kraftig elanslutning/abonnemang. Hur har man tänkt att lösa detta?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409639 350 kwh på en timme. Då får man säkra upp från 25 till 507 ampere per fas. Undrar om Ellevio har dimensionerat ledningarna för detta. :mrgreen:
Edit: Räknade lite fel förut. :oops:
Senast redigerad av lm ons 28 sep 2016, 08:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409642 Jag fick det till 500A 3-fas men kändes så jäkla mycket så tänke att jag räknat fel. Får hoppas på låga kopparpriser.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

stektlök  
#409647 Jag slår till på en elbil direkt när jag kan få ihop det ekonomiskt och praktiskt.

Att tesla är bra idag är säkert sant men om 5-10 år är dagens tesla en dinosaurie.

För oss som kör minst 2-3 tusen mil är soppan riktigt dyr.

Zalman tror inte på virkespriserna längre :mrgreen: han tror nu på elen istället !

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#409650 Bara det nu inte går med elbilen som med bakmaskinen, upp som en sol sedan platt fall. :mrgreen:
Personligen tror jag nog lite mer på hybridalternativet. En bil som kanske går 5 till 8 mil på el men för övrigt drivs av en liten bensin/dieselmotor, varför inte en Briggs & Stratton :grin:
Betänk att det var länge sedan en bil/traktor vevades igång, sedan kom startmotorn men därefter var det stopp på den utvecklingen, Citroën hade t.o.m startvev långt in på 60 talet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).