Man får ju komma ihåg att många ledningsägare också säljer ström. Då är ju frågan hur mycket som ska hamna som rörlig kostnad och hur mycket som ska hamna som fast ledningskostnad. Ofta en ganska godtycklig fördelning, anser jag.
/Niklas
Rolfnilsson400 skrev:Överföringsavgifterna ska täcka kostnaderna för ledningar och annan utrustning för att transportera strömmen.
Accepteras sedan inga avbrott (stadsbor) måste elnätet byggas extremt robust (och dyrt) men detta har politikerna ju beslutat om att vi ska ha.
Nätet måste dimensioneras för den högsta belastningen som kan förekomma, att det bara inträffar under kanske en timme vart 5:e år har ingen betydelse. Alltså, vi betalar för ett starkt elnät med mycket hög säkerhet.
Om vi nu minskar vår förbrukning minskar intäkterna till elnätsföretagen men de har samma kostnader för elnätet -> priserna för oss ökar.
Sedan är det ju den största toppen på vår förbrukning vi betalar för, t.ex.
20000kVh jämt fördelade över året skulle bli ca2,3kW i snitt vilket skulle 3,3A/fas i en vanlig anslutning.
Hur många villor klarar sig med 5A huvudsäkringar
Zalman skrev:Om priset och räckvidden är rätt, då vill det till att det går snabbt att ladda. Dagens snabbladdare Tesla 135kW och CCS på 150kW följs av 350kW 2018.
Då tar det ca 7 minuter att ladda 40mil, fullt 41kWh på en Renault Zoe.
In terms of higher power, for example 350kW (1 000V x 350A), technical studies are ongoing and the Association will determine its further development around 2018