Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 491019 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

halvproffs  
#405514 Snart gör vi väl av med lika mycket ström för att kyla bostäder som för att värma dom.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405516 Det beror ju på hur bostäderna kyls. Bergskyla är ju mycket strömsnålare än bergvärme, enligt egen erfarenhet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

halvproffs  
#405519 Meningen från mig är att det är nog lite bostäder som har el som uppvärmning. Flertalet värms med sopor, trä mm från värmeverken. Däremot har det sålts massor av portabla kylanläggningar som drar ström. I Gävle finns numera lite kyla från Gavleån och havet som Gävle energi levererar.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#405520
jannee skrev:Jag bara undrar eftersom när man kör i Stockholm kan få höra hur många watt solinstrålningen ÄR och vissa gånger pratar de om 20 till 50 wt/m2 (riktigt mulet) när solen skiner starkt rör sig om närmare 1000 w/m2.
M.a.o. när vi behöver solenergi lyser den med sin frånvaro och vice versa :mrgreen:

Japp, men jag upplever att vissa förespråkare är lika fängslade i tanken att vi kan använda solceller till att driva allt, på samma sätt som Iphonebrukarna var när det begav sig. Det finns ingen annan väg, allt annat är man blind för. Det var inte för inte som man gick ifrån väderberoende kraft (ostabil elproduktion kallas med ett annat ord intermittent elproduktion) till vattenkraft och sedan kärnkraft.

Att nu investera i något som utan subvetioner är dyrare, som ställer högre krav på elnäten (vilket delvis ligger till grund för nätavgiftshöjningar) och elnätsbolagens lobbying av smarta nät, där du kopplar upp dina större elförbrukare som t.ex. varmvattenberedaren, elpannan, värmepump och kanske tom. vitvaror. Dessa nät är konstruerade så att om det blir en ökad elförbrukning i ett område så kan elbolaget gå in och styra vilka elprodukter som blir tilldelade ström och på så sätt balaser ut förbrukningen.

Men då har vi gått från att kunna använda hela sin säkringsström till upp vad man är uppsäkrad till beroende på vad dina grannar gör eller inte gör för stunden. Nätbolagen kan då med kunder med rörligt avtal styra vilka som får ström för stunden istf att se till att det finns el till alla. Att vi ska behöva betala en högre nätavgift för något som inte gynnar oss, det är ren o skär skam! Smarta nät hade kanske kommit iaf, men behovet hade inte varit lika stort.

Avatar Fallback

Re: Sv: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405526
halvproffs skrev:Snart gör vi väl av med lika mycket ström för att kyla bostäder som för att värma dom.

Nu börjar det bli skoj när vi tar med kyla. Redan idag är kyleffekten större än värmeeffekten för energisnåla byggnader. Att producera komfortkyla med el är ju inget vidare men här kan solen göra nytt genom sorptiv kyla. Mycket intressant teknik.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#405527 När den naturliga kylan kommer ska det vara värme, när sommarn kommer ska det vara kallt, en del blir aldrig nöjda :wink:

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405529 När sommarvärmen kommer ska det vara svalt inomhus, inte kallt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405565 Ytterligare en fördel med egenproducerad solel och egen batteri är att man kanske kan säkra ner.
Sällan man behöver max ampere över en längre tidsperiod.

Exempel på säkringskostnad.
16 A 4435 kr/år
20 A 6391 kr/år
25 A 8168 kr/år

Kan man gå från 25 till 16 ampere kan man spara ca 37.330kr på en 10 års period.
Billigaste Powerwall i USA kostar 3000$.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#405585
Zalman skrev:Ytterligare en fördel med egenproducerad solel och egen batteri är att man kanske kan säkra ner.
Sällan man behöver max ampere över en längre tidsperiod.

Billigaste Powerwall i USA kostar 3000$.

Det är väl rätt sällan man behöver utnyttja max av sin anslutningssäkring, men vedklyvar/maskiner, garagekompressorer, större värmepumpar osv. kräver en viss säkringsstorlek. Nu vet jag inte hur kraftfulla Powerwallsen är, men jag kan bara anta att utleverans på högre än 16A/3-fas kostar för många mer än vad det smakar.

Jag är inte emot förnyelsebart för eget bruk, funkar själv på att fixa utomhusbelysning på några skjul som skall drivas av solcellsladdat batteri ihop med skymningsrelä, dygnstimer och rörelsevakt. Men ut på nätet, nä där går gränsen.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405785 Nja tveksam att man skulle kunna säkra ned 9A bara med ett batteri. Vad skulle detta vara för något som under korta stunder använder så mycket ström? Observera att tidsintervallet "korta" stunder måste dubbleras då man även måste ladda batteriet.

Allt ovan förutsätter ju även att amperstyrkan ut och in från batteriet är kraftiga. CCA brukar man ju prata om med bilbatterier har jag för mig. Borde ju även vara med någon typ av växelströmsgenerator som borde begränsa effektuttaget?

Är likt Hema inte emot förnybar energi men tycker solbranschen visar mer än oftas väldigt positiva kalkyler.
Senast redigerad av ocke fre 02 sep 2016, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

skogshasse  
#405788 sista elräkningen jag fick från Fortum var på nästan 2 kronor per kWh sen tillkommer räkningen från bolaget som levererar elen så elen börjar kosta mycket pengar

Användarvisningsbild

minst 16A huvudsäkring

traktorz  
#405789 Om du nu också har en elbil, så vill du säkert kunna ladda den så snabbt det går hemmavid. Visserligen kommer du inte upp i laddstolparnas och snabbladdarnas effektnivåer (7.4kW resp 22kW & 50kW), men många tar nog hellre ett 16A uttag (230V * 16A = 3.7kW), än bara ett 10A uttag.

Avatar Fallback

Re: Sv: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405791 Goggla lite och hitta denna sida:
http://www.catalyticengineering.com/top-ten-facts-about-teslas-350kwh-powerwall-battery/

jag orka inte läsa så mycket och har inte kollat källorna men de siffror som presenteras på den sidan tror jag mer speglar verkligheten än vad som går att läsa på Teslas hemsida.

Något intressant som stod där och som jag inte tänkt på är värmeutvecklingen vid laddning och hur man ska lösa detta? Återigen behöver vi kyla:-)

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#407073 Norrmännen har vaknat långt före oss, här är en dokumentär redan från 2012
Vindkraft ett slag i luften?
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000912/25-09-2012

Nu befinner vi oss i ett skede där vi har tillgång till flera energislag med en överproduktion, men det kan komma att ändras när de olika energislagen slåss på olika premisser (subventionerad och icke subventionerad el) och då kommer el en kall o mörk vinterdag bli allt annat än billig.

Avatar Fallback

Re: Sv: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407098
Hema skrev:Norrmännen har vaknat långt före oss, här är en dokumentär redan från 2012
Vindkraft ett slag i luften?
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000912/25-09-2012

Nu befinner vi oss i ett skede där vi har tillgång till flera energislag med en överproduktion, men det kan komma att ändras när de olika energislagen slåss på olika premisser (subventionerad och icke subventionerad el) och då kommer el en kall o mörk vinterdag bli allt annat än billig.


Intressant program. Man blir ju mörkrädd när man hör hur man fattar beslut om andras pengar. Kan tycka att det inte helt jämförbart med solelsbidragen men förstår resonemanget med att subventioner aldrig blir riktigt bra. Vi i svergie har ju ett bottennapp om man tittar på etanolbilen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).