Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10427 inlägg 507901 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439704 https://www2.sahlgrenska.se/upload/Powe ... gheter.pdf

Motsvarande 45 öre kw/h kostar tex vindkraften som kan upphandlas (utan subventioner)

Hinkley i Storbritannien garanterar staten elpriset till motsvarande 1 kr kw/h under 35 år som uppräknas med inflationen. Alltså mindre än halva kostnaden för vindkraftverk.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439714 http://www.fokus.se/2014/04/dyrkopt-karnkraft/

2 st reaktorbyggen som har blivit 3-4 gånger dyrare än beräknat. Helt otroligt och ju mer man läser ju mer förbluffad blir man. Finska reaktorn som inte ens är färdig är kostnaden uppe i 11 miljarder euro mot beräknade 3,2 miljarder euro och den är inte färdig....Det sätter en ny nivå på elpriset det är helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439715 Den prisstegningen är väl inte värre än tunneln genom Hallandsåsen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439722
Niking skrev:Den prisstegningen är väl inte värre än tunneln genom Hallandsåsen.
/Niklas

Nej procentuellt så är faktiskt Hallandstunneln värre. Från 900 miljoner till 10,5 miljarder.
Det är ju dock bara cirka 1 miljard euro jämfört med finska reaktorns merkostnad på minst 8 miljarder euro.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439723
Vedproducent skrev:
Niking skrev:Den prisstegningen är väl inte värre än tunneln genom Hallandsåsen.
/Niklas

Nej procentuellt så är faktiskt Hallandstunneln värre. Från 900 miljoner till 10,5 miljarder.
Det är ju dock bara cirka 1 miljard euro jämfört med finska reaktorns merkostnad på minst 8 miljarder euro.

Å andra sidan är är värd kärnkraftverket klart ännu, varför det kan bli ytterligare prisstegringar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439724
Niking skrev:
Vedproducent skrev:
Niking skrev:Den prisstegningen är väl inte värre än tunneln genom Hallandsåsen.
/Niklas

Nej procentuellt så är faktiskt Hallandstunneln värre. Från 900 miljoner till 10,5 miljarder.
Det är ju dock bara cirka 1 miljard euro jämfört med finska reaktorns merkostnad på minst 8 miljarder euro.

Å andra sidan är är värd kärnkraftverket klart ännu, varför det kan bli ytterligare prisstegringar.
/Niklas

Riktigt och därför la jag till merkostnad minst 8 miljarder euro. Det kan ju bli mycket mer innan det är klart.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#439728
Vedproducent skrev:https://www2.sahlgrenska.se/upload/Power%20V%c3%a4st/Chalmers%205%20sep%202014/3%20Lennart%20S%c3%b6der%20Potential%20vad%20kan%20man%20g%c3%b6ra%20vad%20f%c3%a5r%20man%20plats%20med%20och%20tekniska%20m%c3%b6jligheter.pdf

Motsvarande 45 öre kw/h kostar tex vindkraften som kan upphandlas (utan subventioner)

Hinkley i Storbritannien garanterar staten elpriset till motsvarande 1 kr kw/h under 35 år som uppräknas med inflationen. Alltså mindre än halva kostnaden för vindkraftverk.

Kan tycka att det är en anmärkningsvärd rapport från Chalmers. Att bara hux flux slänga in Engelsk kärnkraft när rapporten handlar om vindkraft i Sverige

Och vad ligger elpriset på nu då, inte några 45ören iaf.

Det är väldigt lustigt att du tar upp att kärnkraften subventoneras i UK, när subventionerna är ganska snarlika för vindkraften. Men det är klart, man måste ha baskraft och reglerkraft när vinden lever sitt eget liv.
http://www.telegraph.co.uk/news/earth/energy/windpower/10122850/True-cost-of-Britains-wind-farm-industry-revealed.html
https://www.ft.com/content/bf56ea90-5cc8-11e3-81bd-00144feabdc0
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2015/10/09/is-wind-power-really-cheaper/
https://energytransition.org/2015/04/why-is-uk-wind-power-so-expensive/

Ska man kunna leva på endast vindkraft så får man överdriva sin vindkraftpark något astronomsikt och sedan när det blåser sälja sin el till kraftigt underpris, då det säkerligen blåser samtidigt i andra länder också, vilket brukar betyda lågt pris. Problemet med intermittent el är att man antingen får försöka strypa den eller i sämsta fall betala för att bli av med den. Alternativt reglera med den reglerkraft man har.

Anledning till att företag bygger dessa vindmöllor i UK är att de garanterar ett pris i 15år. Ur rent företagsekonomiskt synsätt är det ren o skärt en fråga om lönsam investering eller ej. Inget huvida det är sunt eller ansvarsfullt.

Bara för att finnarna vågar satsa, varför i hela världen skulle andra som skulle bygga liknande verk vilja göra alla de misstag som de har gjort? Vanligtvis brukar man lära sig av misstag, att dra nytta av andras erfarenheter.

Denna har postats innan, men den är så bra att den tåls att postas om.
http://blogg.elinor.se/2016/08/18/dags-att-byta-fot-efter-fyrtio-ar/

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439731
Hema skrev:
Vedproducent skrev:https://www2.sahlgrenska.se/upload/Power%20V%c3%a4st/Chalmers%205%20sep%202014/3%20Lennart%20S%c3%b6der%20Potential%20vad%20kan%20man%20g%c3%b6ra%20vad%20f%c3%a5r%20man%20plats%20med%20och%20tekniska%20m%c3%b6jligheter.pdf

Motsvarande 45 öre kw/h kostar tex vindkraften som kan upphandlas (utan subventioner)

Hinkley i Storbritannien garanterar staten elpriset till motsvarande 1 kr kw/h under 35 år som uppräknas med inflationen. Alltså mindre än halva kostnaden för vindkraftverk.

Kan tycka att det är en anmärkningsvärd rapport från Chalmers. Att bara hux flux slänga in Engelsk kärnkraft när rapporten handlar om vindkraft i Sverige

Och vad ligger elpriset på nu då, inte några 45ören iaf.

Det är väldigt lustigt att du tar upp att kärnkraften subventoneras i UK, när subventionerna är ganska snarlika för vindkraften. Men det är klart, man måste ha baskraft och reglerkraft när vinden lever sitt eget liv.
http://www.telegraph.co.uk/news/earth/energy/windpower/10122850/True-cost-of-Britains-wind-farm-industry-revealed.html
https://www.ft.com/content/bf56ea90-5cc8-11e3-81bd-00144feabdc0
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2015/10/09/is-wind-power-really-cheaper/
https://energytransition.org/2015/04/why-is-uk-wind-power-so-expensive/

Ska man kunna leva på endast vindkraft så får man överdriva sin vindkraftpark något astronomsikt och sedan när det blåser sälja sin el till kraftigt underpris, då det säkerligen blåser samtidigt i andra länder också, vilket brukar betyda lågt pris. Problemet med intermittent el är att man antingen får försöka strypa den eller i sämsta fall betala för att bli av med den. Alternativt reglera med den reglerkraft man har.

Anledning till att företag bygger dessa vindmöllor i UK är att de garanterar ett pris i 15år. Ur rent företagsekonomiskt synsätt är det ren o skärt en fråga om lönsam investering eller ej. Inget huvida det är sunt eller ansvarsfullt.

Bara för att finnarna vågar satsa, varför i hela världen skulle andra som skulle bygga liknande verk vilja göra alla de misstag som de har gjort? Vanligtvis brukar man lära sig av misstag, att dra nytta av andras erfarenheter.

Denna har postats innan, men den är så bra att den tåls att postas om.
http://blogg.elinor.se/2016/08/18/dags-att-byta-fot-efter-fyrtio-ar/

Det har byggts kärnkraftverk sen 50-talet men ändå blir det vid varje nybygge sådana överraskningar som kostnaderna skenar. Varför kan man ju fråga sig men det är ju sanningen så att det skulle ändra sig det tror jag inte. Vi får nog räkna med drygt 1 kr kwh i bästa fall vid nybygge. Finns en handfull exempel som visar det. Men var snäll och bevisa motsatsen. Ge mig ett exempel på en reaktor som blivit lika billig som vindkraftselen 45-50 öre kwh senaste åren. Jag hittar ingen och du säger ju att det är så billigt så då får du visa det.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#439742 Kärnkraften är kan man säga mitt uppe i ett generationsskifte, därför är mycket nytt och man chansar inte med säkerheten. Om vi skulle ta och bygga en ny reaktor på gammalt beprövat sätt, skulle byggnationen inte behöva bli så kostsam. Va ist glad åt att det är några som är pionjärer som tramapar upp stigen for andra att följa.

Men för ditt resonemang är det väl bara underbart om kärnkraften skulle bli så dyr som du säger, men att inte ta hand om kärnavfallet det är oansvarigt. Och om inte vi satsar så kommer det snart vara hårdvaluta. Finns näst intill ingen mening med att lägga det i något slutförvar som ska klara 100.000år, när 1.000år kommer räcka och dessa förvar kommer bli myket billigare.

Sedan så kan du väl säga vad som ska rädd vindkraften när vinden inte blåser och det är mörkt och kallt.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439753
Hema skrev:Kärnkraften är kan man säga mitt uppe i ett generationsskifte, därför är mycket nytt och man chansar inte med säkerheten. Om vi skulle ta och bygga en ny reaktor på gammalt beprövat sätt, skulle byggnationen inte behöva bli så kostsam. Va ist glad åt att det är några som är pionjärer som tramapar upp stigen for andra att följa.

Men för ditt resonemang är det väl bara underbart om kärnkraften skulle bli så dyr som du säger, men att inte ta hand om kärnavfallet det är oansvarigt. Och om inte vi satsar så kommer det snart vara hårdvaluta. Finns näst intill ingen mening med att lägga det i något slutförvar som ska klara 100.000år, när 1.000år kommer räcka och dessa förvar kommer bli myket billigare.

Sedan så kan du väl säga vad som ska rädd vindkraften när vinden inte blåser och det är mörkt och kallt.
Så du har inget exempel man klarat sina beräknade kostnader då? Varför har dom som byggt inte lärt sig av varandra då?
Vi har reglerkraft gott och väl till lika mycket vindkraft som vi har i dag. Vi har ju ett överskott på el just nu så den kan vi bygga när behovet finns. Sen när det stängs kärnkraftsreaktorer kan vi fortsätta bygga och då frigörs det ännu mer reglerkraft som dom behövt tidigare. Vi kan bygga värmeverk el/värme, vågkraft, solenergi. Kommer utvecklas flera tekniker efter hand. Det kommer ju ta många år tills vi behöver all el så det hastar inte. Sen finns det ju många tekniker att lagra el på så jag ser inte problemen som du uppenbarligen vill se. Detta till mindre än halva förväntade elpriset för kärnkraftreaktorerna med alla problem och risker det för med sig.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#439761 Finns absolut inte någon som vill ha någon billig el - TVÄRTOM. Nu räknar jag förstås inte med konsumenten, men den få acceptera priset med massor av påslag av skatt och moms vare sig han/hon vill eller inte :grin:

Utvecklingen går dessutom så pass snabbt framåt att det inte kommer ta så lång tid förrän det är efterfrågan på kärnavfall.
Gräva ned avfallet är lika dumt som att kasta sopor på tippen som var det vanliga för inte så länge sedan.
Har lite svårt att förstå varför inte myndigheter lär sig :mrgreen:
Vedproducent har stora förhoppningar och förväntningar på kommande elproduktion. Vi äro många som skulle bli överlyckliga om bara hälften av Vedproducents förhoppningar slogo in.
Kärnkraften stod i alla fall för över 30 % av landets elproduktion 2016. Inte lätt för vind och solelproduktion att kompensera detta kommande bortfall. Kommer dessutom fordonsflottan att bara drivas av el blir det etter värre :mrgreen:
Förr eller senare får världen fusionsenergi eller något motsvarande till att fungera.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#439807
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Kärnkraften är kan man säga mitt uppe i ett generationsskifte, därför är mycket nytt och man chansar inte med säkerheten. Om vi skulle ta och bygga en ny reaktor på gammalt beprövat sätt, skulle byggnationen inte behöva bli så kostsam. Va ist glad åt att det är några som är pionjärer som tramapar upp stigen for andra att följa.

Men för ditt resonemang är det väl bara underbart om kärnkraften skulle bli så dyr som du säger, men att inte ta hand om kärnavfallet det är oansvarigt. Och om inte vi satsar så kommer det snart vara hårdvaluta. Finns näst intill ingen mening med att lägga det i något slutförvar som ska klara 100.000år, när 1.000år kommer räcka och dessa förvar kommer bli myket billigare.

Sedan så kan du väl säga vad som ska rädd vindkraften när vinden inte blåser och det är mörkt och kallt.
Så du har inget exempel man klarat sina beräknade kostnader då? Varför har dom som byggt inte lärt sig av varandra då?
Vi har reglerkraft gott och väl till lika mycket vindkraft som vi har i dag. Vi har ju ett överskott på el just nu så den kan vi bygga när behovet finns. Sen när det stängs kärnkraftsreaktorer kan vi fortsätta bygga och då frigörs det ännu mer reglerkraft som dom behövt tidigare. Vi kan bygga värmeverk el/värme, vågkraft, solenergi. Kommer utvecklas flera tekniker efter hand. Det kommer ju ta många år tills vi behöver all el så det hastar inte. Sen finns det ju många tekniker att lagra el på så jag ser inte problemen som du uppenbarligen vill se. Detta till mindre än halva förväntade elpriset för kärnkraftreaktorerna med alla problem och risker det för med sig.

Det är uppenbart att du inte läser vad jag skriver eller läser mina länkar eller svarar på mina frågor, så varför ha denna diskussion? Men jag ger dig en chans till.

Eftersom vindkraft inte ger effekt hela tiden, ibland/ofta ingenting, vem betalar stilleståndstiden på reglerkraften? Som ändå behöver vara lika stor som behovet då effekttillgången ibland helt uteblir i och med att kraftproduktionen är intermittent?

Vattenkraften har i runda slängar 16,2 GW effekt tillgängligt (ca 25 GW behövs vintertid), vilken annan kraft skall man reglera med om kolväten/kärnkraft inte är aktuellt?

Hur försvarar du höga elnätskostnader för folk med redan stram ekonomi på grund av "elnätsfördyringar" ?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#439818
Hema skrev:
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Kärnkraften är kan man säga mitt uppe i ett generationsskifte, därför är mycket nytt och man chansar inte med säkerheten. Om vi skulle ta och bygga en ny reaktor på gammalt beprövat sätt, skulle byggnationen inte behöva bli så kostsam. Va ist glad åt att det är några som är pionjärer som tramapar upp stigen for andra att följa.

Men för ditt resonemang är det väl bara underbart om kärnkraften skulle bli så dyr som du säger, men att inte ta hand om kärnavfallet det är oansvarigt. Och om inte vi satsar så kommer det snart vara hårdvaluta. Finns näst intill ingen mening med att lägga det i något slutförvar som ska klara 100.000år, när 1.000år kommer räcka och dessa förvar kommer bli myket billigare.

Sedan så kan du väl säga vad som ska rädd vindkraften när vinden inte blåser och det är mörkt och kallt.
Så du har inget exempel man klarat sina beräknade kostnader då? Varför har dom som byggt inte lärt sig av varandra då?
Vi har reglerkraft gott och väl till lika mycket vindkraft som vi har i dag. Vi har ju ett överskott på el just nu så den kan vi bygga när behovet finns. Sen när det stängs kärnkraftsreaktorer kan vi fortsätta bygga och då frigörs det ännu mer reglerkraft som dom behövt tidigare. Vi kan bygga värmeverk el/värme, vågkraft, solenergi. Kommer utvecklas flera tekniker efter hand. Det kommer ju ta många år tills vi behöver all el så det hastar inte. Sen finns det ju många tekniker att lagra el på så jag ser inte problemen som du uppenbarligen vill se. Detta till mindre än halva förväntade elpriset för kärnkraftreaktorerna med alla problem och risker det för med sig.

Det är uppenbart att du inte läser vad jag skriver eller läser mina länkar eller svarar på mina frågor, så varför ha denna diskussion? Men jag ger dig en chans till.

Eftersom vindkraft inte ger effekt hela tiden, ibland/ofta ingenting, vem betalar stilleståndstiden på reglerkraften? Som ändå behöver vara lika stor som behovet då effekttillgången ibland helt uteblir i och med att kraftproduktionen är intermittent?

Vattenkraften har i runda slängar 16,2 GW effekt tillgängligt (ca 25 GW behövs vintertid), vilken annan kraft skall man reglera med om kolväten/kärnkraft inte är aktuellt?

Hur försvarar du höga elnätskostnader för folk med redan stram ekonomi på grund av "elnätsfördyringar" ?

Varför undviker du att svara på frågan genom att slingra dig? Du har fått svar på reglerkraften tidigare. Men du ha en hel del frågor kvar att svara på....

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

BjörnS  
#439820 Jag tycker att vindkraften har många nackdelar. Målet ska ju vara att får miljövänlig billig el i hela landet.
Vindkraft är bara lönsamt i kustområden där det blåser jämnt.
Dessutom gör de ett jävla oväsen.
Solkraft är tyst och enkelt att montera på många hustak. Man offrar alltså inte jordbruksmark eller liknande. De behöver nästan ingen service och har en lång livslängd. De första solceller som tillverkades fungerar fortfarande.
En annan stor fördel är att man fördelar de över hela landet och därmed reducerar ledningsförluster som i Sverige utgöra 7% av den producerade elen!
Och som jag nämnde förut skulle man satsa på mera vattenkraft.
Helst med egna ledningsnät. Det är ju ledningsavgiften som kostar.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#439842 Solceller tillverkade i Kina kan ge en väldigt hög CO2/KWh jämfört mot andra energislag. Om vi nu redan har en av världens koldioxidrenaste elproduktion, varför ska vi då installera det här (om man tar en livscykelanalys), när förutsättningarna ändå inte är förmånliga på våra breddgrader?
http://www.nyteknik.se/energi/han-utmanar-alla-att-bli-solcellsagare-6825102
Finns en massa kommentarer flera med källhänvisningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).