Elen blir nästan gratis

Svara  138 inlägg  7762 visningar  15 följer

Re: Elen blir nästan gratis

ocke skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Elbolagen gör väl sina största vinster på näten, vilka de har monopol på. Själva varan (strömmen) är det väl något annorlunda med, där kan kunden välja den "billigaste" leverantören.
EON och Vattenfall hör väl till de girigaste :mrgreen:
Vedproducent, lyckades googla fram snittpris/mån, vilket i sin tur gör att det ibland kan vara väldigt lågt men även högt = över 1 kr/kWh dock brukar det endast var kortvarigt.
Märk väl att det är en viss "skillnad" på dina 14,57 kr/kWh och snittpriset 50,13 öre/kWh under den mån du så gärna hänvisar till :mrgreen:

Nej Jannee du hänvisar till någon annans månadssiffror. Det enda jag har haft åsikter om är de högsta spotpriserna på drygt 14 kr kWh. Jag vet precis som dig att nivåerna aldrig varit i närheten av det sett över hela månaden. Men som flera här har skrivit kan priset mycket väl stiga från dagens nivåer. Det styrs av tillgång och efterfrågan. Kan priset 100 dubbla sig när efterfrågan är extrem så kan den nog mycket väl öka några 10 öringar också. Det är vad jag förstår det flera i tråden försökt att ha åsikt om.

Jag betalade 3 kr 44 öre kWh inkl allt på senaste fakturan så för egen del bryr jag mig inte det minsta om någon 10 öring på elpriset när 9/10 av totalpriset handlar om andra kostnader för elen.

Jag måste fråga då det låter som du har höga fasta avgifter. Känns som du sitter på väldigt högt abonemang i förhållande till energi(Känns som det borde gå att säkra ned?). Kör du direktel plus vedkamin eller vad är det som gör att det drar iväg i fasta avgifter? (Du kanske sa det tidigare när vi prata ved men hittar det inte nu)

Har själv vp och 20A och för mig skulle 10öre göra i alla fall 1600-1800kr per år.

Ja kostnaden för säkringen drar iväg för 25 amp vilket jag måste ha när jag använder vedmaskinerna trots att årsförbrukningen bara är 7-8000 kWh. Men 7-8 månader om året är månadsförbrukningen bara 250-300 kW/h i månaden och det är i första hand dom månaderna som blir extremt dyra per kW/h. Men det är sjukt att bara säkringsavgiften sett över året är nästan 1 kr kW/h men det blir så med låg förbrukning. I övrigt har jag aldrig någon el för uppvärmning av naturliga skäl.

#410557 Aha, det var inte bara el till villan:-).

Du gör en hel del ved om det går åt 3500kwh :-). då förstår jag att du behöver en stor och effektiv maskin. (De flesta villa- och hobbymaskinerna klara sig ju på 16A.)

ocke skrev:Aha, det var inte bara el till villan:-).

Du gör en hel del ved om det går åt 3500kwh :-). då förstår jag att du behöver en stor och effektiv maskin. (De flesta villa- och hobbymaskinerna klara sig ju på 16A.)

Så är det!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Mycket pengar att spara på elen av Niking - sön 04 okt 2015, 21:04
i Servicebyggnader
1 svar
1053 läst
av Rolfnilsson400     
mån 29 aug 2016, 07:05
Motorsågsmassakern i Hofors (nästan) av Fredrik Reuter - lör 16 jul 2016, 16:30
i Motorsåg och handhållet
12 svar
2061 läst