Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68242 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

tallen100  
#350807
JPW skrev:
JensSkoog skrev:
JPW skrev:Håller med om att man blir sugen att odla tobak! Har aldrig nyttjat tobak men nu funderar jag på att börja röka. :lol:

Har du aldrig ens tagit dig en pris någon gång genom livet :roll:


Nej, det har jag faktiskt inte... Låter kanske otroligt..?

Det är aldrig för sent att prova :ugeek: :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#350811 Ja, nä, ja, nä, OOOOnää, som Povel Ramel så vältaligt uttryckt det. Som gammal fullfjädrad nikotinist så kan jag varmt rekommendera att låta bli att bli det om man inte redan är det. Om man redan är det så kan man aldrig inte bli det, talar för att om man inte är det så bör man inte bli det. I synnerhet inte rökare.
:mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350812
tallen100 skrev:Det är aldrig för sent att prova :ugeek: :wink:

Det är alltid för tidigt att börja 🧠

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Hema  
#350815 Varför inte odla och sedan sälja till de fastbitna? :)

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350827 Helt missat den här tråden. Väldigt trevlig att läsa och nu följa framöver! Är före detta både rökare och snusare men kommer nog, trots tråden, avstå även framgent. Ben hela processen med beredning och så lockar! :-)

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

tallen100  
#350845
totte skrev:Ja, nä, ja, nä, OOOOnää, som Povel Ramel så vältaligt uttryckt det. Som gammal fullfjädrad nikotinist så kan jag varmt rekommendera att låta bli att bli det om man inte redan är det. Om man redan är det så kan man aldrig inte bli det, talar för att om man inte är det så bör man inte bli det. I synnerhet inte rökare.
:mrgreen:

:lol: :lol: :lol: Helt rätt!

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#355376
totte skrev:Jag får nog ut ca 30 kg färskt skördat, det blir då ca 3 kg torkad råtobak av vilket det kan bli 7 - 8 kg snus. Jag har 38 plantor, skulle alltså behöva minst 80 st för att försörja Jens. :grin:


Så skrev jag den 4:e oktober. Nu har jag facit.

2220 hg bladmjöl och 600 g stjälk blir det. Med stjälk menas alltså mittnerven i bladet.

Stjälkarna måste malas, Jag har provat med en elektrisk kaffekvarn. Funkar hyfsat men tar tid. Stjälkarna måste vara extra-extra-torra, annars klibbar det kvickt ihop i kvarnen.

Sen måste stjälkmjölet blandas ut jämnt i resten av tobaken, det är lite lägre nikotininnehåll i det, enligt vad jag har läst.

Men alltså inalles ca 2,8 kg torr råtobak. Snusvikten blir ungefär 2,5 gånger torrvikten, så bortåt 7 kg snus borde det bli av det här. Räcker och blir över för ett år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

sundelius  
#355378 Inte när vi kommer och ska provsmaka :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

agrotron  
#355384 Blev till att beställa 4 olika sorter igår kväll. Tänkte försöka mig på att göra snus och en eller två cigarrer.

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#355411
sundelius skrev:Inte när vi kommer och ska provsmaka :wink: :grin:


:lol: :lol: Välkommna i vilket fall!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#355412
agrotron skrev:Blev till att beställa 4 olika sorter igår kväll. Tänkte försöka mig på att göra snus och en eller två cigarrer.


Skoj, glöm inte att berätta om det för oss!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Odla tobak till snus

agrotron  
#355427
totte skrev:
agrotron skrev:Blev till att beställa 4 olika sorter igår kväll. Tänkte försöka mig på att göra snus och en eller två cigarrer.


Skoj, glöm inte att berätta om det för oss!


Ska försöka komma ihåg det. Är ju glömskan själv. Ska bara hitta hur man gör cigarr bara:?

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#355464 Ja, det har jag mycket liten aning om. Det lilla jag hört så skall tobaken behandlas på nåt särskilt sätt, vet inte hur. Så måste den fuktas, precis lagom mycket för att kunna rullas. Jag gillade ändå aldrig cigarrer särskilt mycket på den tiden jag var rökare, Det var pipa och riktigt tjärdrypande amerikanska cigaretter som gällde. Tur man la av med det i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Odla tobak till snus

agrotron  
#355465 Men cigarr kan va gott ibland. Har en liten dröm. Gör ju eget öl men skulle vilja göra cigarr och snus med. En varm sommarkväll med egen öl och snus/cigarr eller varför inte piptobak:D

Användarvisningsbild

Re: Sv: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#355467
agrotron skrev: Ska bara hitta hur man gör cigarr bara:?

Efter vad jag hörd, så behöver man ett riktigt tjockt fruntimmer som kan rulla i hop tobaksbladerna på låret :)) :))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).